Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get stängsel!  (läst 6973 gånger)

TeresG

• Västergötland
Get stängsel!
« skrivet: 17 dec-10 kl 15:59 »
Hej
Jag har problem med att hålla mina getter inne till och från. jag hade ordentligt spänt fårnät och en eltråd ganska långt ner i sommras och getterna höll sig inne i flera månader. Men en dag fick de för sig att hagen va tråkig och bara rymde.
Även om ja har på elen verkar de inte ha någon större respekt för den.
Så enda alternativet är nog att skaffa riktigt högt nät (typ viltstängsel)
Är det någon som vet vart man får tag på sådant och till vilket pris?

Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

LottaLuvin

• Gäst
SV: Get stängsel!
« Svar #1 skrivet: 17 dec-10 kl 16:08 »
Googlade och hittade för 20kr/m i Stockholm.. och i Örebro fanns det visst att hämta gratis. Fast då får man plocka ner det först. :)

Kollade bara de första träffar google hittade, så jag har inte letat fram några billigaste priser eller så.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 dec-10 kl 16:12 »
(....) Även om ja har på elen verkar de inte ha någon större respekt för den.

Om tråden sitter i höjd med övre delen av frambenen/bringan och du har rejält med kräm i den får de respekt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 19 dec-10 kl 11:18 »
Hmm, du skrev "hagen", har du bara en som de får gå i hela tiden? Är det så skulle de säkert trivas med att växla bete, om det är möjligt. Ett intressant bete med mycket buskar att tugga på och stenar att klättra på gör att de trivs i sin inhägnad :) , och när det är nerätet är det dags att flytta dem.
Jag har elnät till getterna, och de har inte rymt en enda gång när strömmen varit på. Faktiskt rymde de inte heller när jag fick stänga av elaggregatet p g a för mycket snö som jordade, de höll sig innanför nätet även då. Vi fick ta in dem sen när det blev så mycket snö att de knappt kunde ta sig fram mellan vindskyddet och foderhäcken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TeresG

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 dec-10 kl 18:41 »
Okej, ja ska googla på det å se vad jag hittar=)
Ja jag har bara en hage då de går på annat bete hela sommaren, där är hagarna get-anpassade;)
Så de går bara här på gården från sep till april för vinterförvaring.
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 27 dec-10 kl 20:51 »
Har ni inte alla getter hemma. ;).
 Vill dom inte vara i hagen så är dom inte där. ( Brunstiga , grönare gräs på.. , långtråkigt, busiga bock killingar, för påstridig bock) Försök lista ut hur de kommer ut. Mina bock killingar lyfter nedersta kanten av fårstängslet och tar sej ut överallt. Get killingarna 6månader trycker sej ut genom staketet. Geten som bocken är tokig i hoppar över men är då nöjd så hon betar rent på utsidan. Alla längtar de efter oss så hemåt har jag satt el plaststolpar i fårstängslet och dragit el där så det är 150 högt. Har el på insidan  i överkant och ska sätta  nere i vår.
De äldre rymmer mycket sällan så jag ska satsa på en mindre hage med högt Gunnebostängsel till vinterhage och för små rymmare.

Viltstängsel är nog bra men du slipper nog inte el och får du tag i viltstängsel så kolla hur rutorna är gjorda så de är låsta eller hur man ska säja så det inte bara blir stora hål när de pillar ut huvudet för att äta på utsidan.  Lycka till/ Eva
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser