Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fenix kycklingstart vs. Allfoder  (läst 3398 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
Fenix kycklingstart vs. Allfoder
« skrivet: 16 dec-10 kl 10:30 »
Jag handlar allt foder till mina kycklingar på Granngården eftersom det är det enda stället i närheten som säljer foder.
Igår var jag där och skulle köpa Fenix kycklingstart, men det fanns inte och skulle antagligen inte komma in mer förrän någon gång nästa år. Jag frågade de som arbetade där vad jag kunde använda istället och deras svar var att enda skillnaden på kycklingfodret och Allfodret var storleken på bitarna. Stämmer verkligen det? Trodde att det fanns kalk i allfodret och det ska man väl inte ge till små kycklingar? Det kycklingfodret jag har kommer räcka i någon/några veckor till så än är det ingen panik. Kycklingarna är 2 veckor nu.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Fenix kycklingstart vs. Allfoder
« Svar #1 skrivet: 16 dec-10 kl 10:42 »
Ger alltid Allfoder till kycklingar. Mosa pelletsarna lite i handen bara så det blir mindre bitar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-10 kl 11:21 »
Trodde att det fanns kalk i allfodret och det ska man väl inte ge till små kycklingar?
Det är inte kalk i Allfodret, det är därför viktigt att man ger snäckskal om man ger Allfoder till vuxna höns.

Jag frågade de som arbetade där vad jag kunde använda istället och deras svar var att enda skillnaden på kycklingfodret och Allfodret var storleken på bitarna. Stämmer verkligen det?
Kycklingar behöver protein och lysin för att få en bra fjäderdräkt och normal tillväxt.  Allfoder har ett mycket lägre lysininehåll och även ett mycket lägre proteininehåll än kycklingfodret..
« Senast ändrad: 16 dec-10 kl 11:31 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 16 dec-10 kl 11:37 »
Det finns allfoder start också, avsett för kycklingar. Tillverkas av lantmännen, tror jag, så därför brukar det alltid finnas på deras butiker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 17 dec-10 kl 12:41 »
Det finns allfoder start också, avsett för kycklingar. Tillverkas av lantmännen, tror jag, så därför brukar det alltid finnas på deras butiker.

Lantmännen har inga butiker numer.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 17 dec-10 kl 13:51 »
Lantmännen har inga butiker numer.
Nej, just det. Det är ett elände med vilka foderbutiker som hör ihop med vilken leverantör, och prissättningen är också väldigt olika, även bland dem med samma leverantör och/eller samma företagsnamn. Svårt irriterande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 17 dec-10 kl 23:32 »
Det är Lactamin som  tillverkar fodret som säljs på Granngården och i Lantmännenbutiker (finns en i Hörby åtminstone  ;) )
Att dom sedan har bytt namn och kedjor osv på sina butiker är kvalificerad varumärkesförstörelse och katastrofdålig företagsvård.... Men det är ju ett annat kapitel...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser