Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kränga skinn på julmarknad  (läst 4429 gånger)

ulfg

Kränga skinn på julmarknad
« skrivet: 15 dec-10 kl 16:51 »
I år skall jag för första gången ställa mig på en julmarknad i Varberg, frysa häcken av mig och försöka sälja av årets lamm- och fårskinn. Hur är ni andras erfarenheter av att sälja skinn på julmarknad? Går det snabbt, lätt eller är det lite trögt? Många snålisar som skall stå och pruta och jämföra med Ullared/Ikea? Det är mestadels ljusgråa guteskinn jag har, både små, mellanstora och några riktigt stora. Tvättbara, 35 mm. Tänkte lägga mig i intervallet 900-1500 ink moms. Rätt prisnivå? Vore kul att höra erfarenheter av denna handel från proffsen här på forum.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

whyxz

• Närke
SV: Kränga skinn på julmarknad
« Svar #1 skrivet: 15 dec-10 kl 17:09 »
Kan bara komma med erfarenheten som köpare: Jag har beställt två guteskinn för 1000 kr/st och jag prutade inte, men tyckte att det var billigt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 dec-10 kl 17:10 »
Sätt in annons med bild på blocket, berätta var du står och när samt pris.
Då har du draghjälp åt dig och dina skinn.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 dec-10 kl 17:31 »
När står du i Varberg?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 dec-10 kl 18:35 »
Du kommer förmodligen inte att sälja några skinn på marknaden, men om du ser till att ha visitkort/broschyr på dina skinn att dela ut, kommer du att skaffa kunder  :)

Hur ofta impulsköper du själv nåt för 1500 spänn?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ulfg

« Svar #5 skrivet: 15 dec-10 kl 18:58 »
Hej Ullaredsgården: jag tänkte ställa mig 20:e och kanske 21 dec på torget i Varberg, hoppas vi ses.
Tack för tipset om annonsblänkare på Blocket, tinna.
Frances: det kan stämma att det kan vara svårt att hitta spontanköpare till kvalitetsvaror över tusenlappen på ett jultorg. Det är det jag får ta reda på. Annars får jag söka upp Östermalmstorget eller något liknande. Varberg är förhoppningsvis ändå ett bra val med åtminstone en liten, köpstark medelklass.
Men hur är det med ni andras praktiska erfarenheter? Hittar man fram till de som kan och vill "spontanköpa" kvalitetsvaror till vad det kostar på jultorgsmarknader? Eller är det bättre och lättare att sälja över nätet med egen hemsida med bra bilder? 

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 15 dec-10 kl 19:12 »
Gårdsbutiker i närheten har funkat bäst för oss. 30% i provision. Vi har sålt för 1050 - 1500kr och så har de lagt på sitt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #7 skrivet: 15 dec-10 kl 19:31 »
Nu bor jag i och för sig i Hälsingland men vi har en liten julmarknad på vår gård varje jul då jag säljer mina skinn.
Min erfarenhet är att vita inte är lika eftertraktade som färgade, de färgade säljer slut direkt med prisintervall 950:- - 1300:- (inga gutefår utan helt vanliga blandras texel/allmoge)
Vita säljer jag för mellan 750:- - 1000:-).
Brukar sälja ca 10-15 skinn i december och då endast hemma på gården i byn.
Som någon skrev så är blocket ett mycket bra sätt att bli av med skinn på.
Jag tycker ditt pris är mycket rimligt.
Se till att  ha lappar med ditt namn och tfn nr att dela ut för efterförsäljningen brukar också ge en del.
« Senast ändrad: 15 dec-10 kl 19:34 av lillpia »
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-10 kl 12:54 »
Hej ulfg. Jag tar 900 för dom minsta och uppåt..är dom särskilt snugga i teckning eller färg lägger jag på. Hade bara 4 lammskinn iår,dom brukar gå åt snabbt. En del köper fällarna pga utrotningshotad ras och väldigt många har frågat om det är en "produktions-ras"...ifall de får gå fritt osv. Många köpare är väldigt medvetna om hur djur har det idag.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 dec-10 kl 12:59 »
Jag har fått broschyrer från gutefåret att dela ut när jag säljer, det har varit väldigt uppskattat!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 16 dec-10 kl 13:35 »
Tror skinn funkar bra i julmarknadstider.

Vill du ha sällskap? Jag har 27 kaninskinn jag vill sälja, och har nära till Varberg ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

hustran

« Svar #11 skrivet: 17 dec-10 kl 01:14 »
Oj! Kaninskinn är fantastiska för ...eller emot ryggproblem har jag hört. Har ett sådant själv,underbart. ;)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 17 dec-10 kl 20:01 »
Oj! Kaninskinn är fantastiska för ...eller emot ryggproblem har jag hört. Har ett sådant själv,underbart. ;)

Ja har sålt till flera reumatiker och dessutom älskar barn att ha skinnen som "gose"
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 dec-10 kl 22:49 »
Citera
dessutom älskar barn att ha skinnen som "gose"

Ja, det gör dom  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 18 dec-10 kl 19:25 »

Kattskinn ska vara extra bra när det gäller ryggproblem. Det hävdar i alla fall en "gubbe" här i krokarna. Jag har inte provat själv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #15 skrivet: 18 dec-10 kl 20:03 »
Kattskinn var ju nåt man höll på med förr på reumatisk värk o. dyl. Det sades läka all möjlig värk på folk. Men att sälja kattskinn idag, tror jag inte på, du ses nog som suspekt/oetisk att ens föra det på tal...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 18 dec-10 kl 20:09 »
Kattskinn var ju nåt man höll på med förr på reumatisk värk o. dyl. Det sades läka all möjlig värk på folk. Men att sälja kattskinn idag, tror jag inte på, du ses nog som suspekt/oetisk att ens föra det på tal...

;D Nä, stå och sälja kattskinn på en marknad är nog inte att rekommendera.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 18 dec-10 kl 20:18 »
Nä, det brukar vara tillräckligt suspekt att sälja kaninskinn...

ulfg

« Svar #18 skrivet: 19 dec-10 kl 17:27 »
Tack för alla trevliga svar och tips från alla kollegor. Tyvärr är det inte säkert längre jag får tid att stå på torget i Varberg må, ti. Det har kommit saker emellan med sjukdom i familjen så jag måste tyvärr hålla det öppet. God jul till alla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser