Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för förodling på liten yta?  (läst 3658 gånger)

litena

• Värmland
Tips för förodling på liten yta?
« skrivet: 15 dec-10 kl 16:14 »
Jag behöver lite bra tips på förodling på relativt liten yta. Som det ser ut har jag ett litet fönster som fungerar bra för förodling. Förra året drev jag upp plantor där vilket fungerade utmärkt, problemet är att jag har planer på att utöka utbudet och mängd i år dels för eget bruk men även för att kunna dela med mig till grannar och vänner.

Det som i huvudsak odlas är tomat, paprika och diverse kryddor och lite nytto blommor. Dessa ska sedan ut på vår balkong. Det jag funderar på är om root trainers eller pluggboxar är ett bra alternativ eller om det finns några bättre idéer i omlopp?

Tilläggas bör att det från och med i somras bor två katter hemma hos oss och även om de inte äter på blommorna än så länge så är jag rädd att mina smårappliga lösningar kan leda till mycket jord att ta reda på och lite plantor att ta hand om...

Tacksam för all input!

/Anna

tench

• -
    • Solrot
SV: Tips för förodling på liten yta?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-10 kl 14:35 »
Det beror förstås vad du ska odla. Växter med lång utveckling kräver oftast större odlingskärl. Pluggbrätten är dock utmärkt om du inte sår för tidigt. Många grönsaker kan med fördel förkultiveras ett par veckor innan utsättning.
När det gällre tomat och paprika så skulle jag så på angiven tiden i små krukor för att sedan skola om dem stegvis upp till krukor på runt 1,5l. Slutkrukan på balkongen kan sedan vara 5-10 liter ungefär.
Använd fyrkantiga krukor ifall du har platsbrist.
Andra tips skulle kunna vara att använda hyllplan och montera belysning i hyllorna eller att sätta upp extra fönsterbrätten.
Sen förstås det vanligaste misstaget: så inte för tidigt!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 28 dec-10 kl 15:39 »
Om katterna är ute på balkongen kan det vara en idé att täcka jordytan med leccakulor eller grovt grus. Inte lika kul att gräva i jorden då.

Ett sätt istället för pluggboxar är att göra egna småkrukor av tidningspapper. Då kan du anpassa storleken själv.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 dec-10 kl 21:41 »
Pluggbrätten är ofta smart om man har plats att plantera om plantorna till krukor efter ett litet tag.

Fixa några lysrörsarmaturer också så har du löst alla problem!!!

litena

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-11 kl 09:48 »
Tack för alla svar! Jag gav mig på en roottrainer låda ändå, har lite saker med lång grotid som jag tänkte testa dem på. Funkar det bra så dyker nog tomater och chili ner i sådana med, har jag tur så kanske jag slipper åtminstone ett steg i omskolningen och i sådana fall så har jag för mig att det inte var långt kvar innan det är dags för balkongrastning av växterna dagtid.

Smart tips med grus det ska testas! Än så länge har inte kattrackarna gett sig på några av mina växter men man vet aldrig. Vore ju trist att vara tvungen att ha stängt samtidigt som det vore nästan lika tråkigt att få alla växter förstörda...

Och lampor ska det upp! Men jag funderar på lågenergilampor, har hört att även de ska ge hyfsat resultat. Någon som vet om det stämmer?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 03 jan-11 kl 09:56 »
Lågenergilampor är i princip lysrör, så de går utmärkt att använda för förodling.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lillstugan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-11 kl 21:52 »
Jag har en lagerhylla i trä med flera hyllor. Under hyllplanen har jag satt upp lysrör som belyser hyllplanet under. Tar inte ens upp 1 kvm. Kanonbra!

MVH
Lillstugan

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser