Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags för julsillen!  (läst 2001 gånger)

Myrkott

• Östergötland
Dags för julsillen!
« skrivet: 14 dec-10 kl 08:51 »
Jaha, här står jag med min sillhink, men hittar inga roliga recept. Någon som vill dela med sig av sin  favoritsillinläggnng? Senapssill står högst på önskelistan, men alla tips mottages tacksamt!
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Myrkott

• Östergötland
SV: Dags för julsillen!
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 10:57 »
Ok, nu har jag hittat silltråden i forumet intill...  :)
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Engatorpet

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 dec-10 kl 20:03 »
Håller med om att senapssill är en favorit! Jag brukar blanda ca. 1 dl  färskost el. creme fraiche, 1-2 msk senap, finhackad gul lök, dill, lite honung, lite vitvins- el. äppelcidervinäger, salt o peppar. Provade en enkel och god lingonsill i helgen: 1 dl f-ost el. cr. fr., ca. 1/2 dl lingonsylt/rårörda lingon, finhackad rödlök, ev. lite salt . Till dessa recept brukar jag använda 200-300 g sill som jag gravat i 2 1/2 dl vatten, 1/2 dl ättiksprit och 1/2 msk salt i 6-8 timmar.  Smaklig spis!
Bor på klassisk skånegård med gotlandsfår, linderödsgris ,åsbohöns, Svensk gul anka, skånegäss o en massa bi.
Odlar en massa grönsaker o grejar i största allmänhet. "Gör det du tror på o tro på det du gör"  Livet går inte i repris.

kurt

« Svar #3 skrivet: 16 dec-10 kl 11:48 »
Man kan gärna grava en större mängd sill, men själva inläggningarna bör göra i mindre portioner, de håller inte lika länge.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-10 kl 11:57 »
Tackar Engatorpet för receptet! Det ska genast provas!

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare
Staem, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser