Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hemslakt  (läst 15111 gånger)

lisäter

• Södermanland
hemslakt
« skrivet: 12 dec-10 kl 16:36 »
vad gäller egentligen för hem slakt? måste resterna skickat på destruktion?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: hemslakt
« Svar #1 skrivet: 12 dec-10 kl 17:13 »
de flesta rester hamnar väl på gödselhögen... vissa matar hundarna med det..även iller uppfödare brukar vara intresserade av rester..  det är ju friska djur som slaktas så det borde ju inte sprida några sjukdomar..  enligt lag skall det väl säkerligen tas om hand på nåt dyrt sätt.. 
Fjäderfän och kaniner

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 dec-10 kl 22:34 »
Gå in på jordbruksverkets hemsida och leta,informationen finns...
Du måste gräva ner slaktresterna,vilda djur kan bli smittade av ev sjukdomar som tamdjur kan ha. Är det fruset kan du göra en stor brasa och elda upp det eller skicka det till destruktion. På gödselstacken ska det inte läggas även om det är vanligt att folk gör så..
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

lisäter

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 dec-10 kl 07:22 »
tack zeina, det är alltså ok att gräva ner?

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 dec-10 kl 07:33 »
Nej, det är inte bara att gräva ner..  Här är lite av vad som står på jordbruksverket.

Svensk Lantbrukstjänst kan tillhandahålla
container för förvaring av döda
eller avlivade får. Om du har flera
döda lamm under lamningsperioden
kan du underlätta hanteringen och
minska kostnaderna för kadaverhanteringen
genom att ha en frysbox där det
går att samla flera djur till ett hämtningstillfälle.
Även slaktavfall från
hemslakt ska lämnas på samma sätt
som döda djur.
Får som är minst 18 månader gamla
hämtas för närvarande utan kostnad
för djurägaren. Dessa djur ska analyseras med avseende på TSE-sjukdomar, bl.a.
sjukdomen Scrapie och hämtning och analys betalas för närvarande av Jordbruksverket.
När levande får och lamm lämnar besättningen ska du lämna med ett transportdokument.
Något sådant krav finns inte när det gäller döda djur. Du behöver inte
heller rapportera förflyttningen till Jordbruksverket däremot är det viktigt att
dödsfallet journalförs.
Svenskt Lantbrukstjänst kan tillhandahålla
container med plats för mindre djur.
Provtagning för Scrapie skall alltid ske på
självdöda eller djur avlivade på grund av
sjukdom om djuret är över 18 månader.
23
På grund av risk för smitta är det förbjudet att lägga ut kroppar eller delar av avlivade
djur i naturen om de dött eller slaktats hemma på gården. Du får heller inte
använda kadaver eller slaktrester från hemslakt som foder eller åtel till vilda djur.
I några delar av landet kan du lämna djur till foderslakt. Kontakta Jordbruksverket
för upplysningar om godkända foderslakterier.
Nergrävning
I vissa områden i framförallt norra Sverige får döda djur grävas ned. Du kan se i
tabellen på sidan 27 i vilka kommuner det är tillåtet att gräva ner kadaver. Det är
förbjudet att lägga ut kroppar eller delar av döda djur i naturen. Dessa ska då
grävas ned enligt anvisningar från kommunen. Jordbruksverkets beslut att nedgrävning
får ske på dessa orter bygger på att nedgrävning ska vara möjlig, lämplig
plats ska finnas och att nedgrävningen sker på ett korrekt sätt (djup på 1,5 m).
Kommunen måste alltid först godkänna föreslagen plats innan nedgrävning får
ske. Kroppen får t.ex. inte grävas ner för nära någon vattentäkt eller annat känsligt
område. Kommunen har tillsynen och kan säga nej om lämplig plats saknas.
Förbränning i gårdspanna
Jordbruksverket har möjlighet att godkänna gårdspanna för förbränning av döda
djur.
I dagsläget finns dock ingen i Sverige godkänd gårdsanläggning för förbränning
av kadaver från får. Vissa delar av kroppen från får, bl.a. delar av tarmen klassas
som specificerat riskmaterial och ställer därmed extra hårda krav vid kremering,
bl.a. krävs efterbrännare. Kontakta Jordbruksverket för mer information

ulfg

« Svar #5 skrivet: 13 dec-10 kl 08:49 »
Slaktavfall kan "informellt" tas om hand på följande vis:
man gräver ner det djupt och ordentligt i en tillräckligt hög och stor gödselstack. Det ruttnar ner och sugs upp i gödslet på mycket kort tid. Att det grävs ner ordentligt beror på att det är så attraktivt för råttor och möss.
Kadaver är lite svårare att hantera och tacksamt att få lämna till destruktion för att slippa gräva ned det.   
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 dec-10 kl 09:09 »
Ja, även om man vill vara informell, så gräver jag tio gånger hellre ner det i en gödselstack, än i vanlig mark. Dels förmultnar det bra mycket fortare i gödseln, och dels så blir ju risken för nånting till grundvattnet obefintlig.
Det allra allra snabbaste sättet att bl av med det, men det kan bara praktiseras på sommaren, det är att ställa det i varm sol..flugor och deras larver gör processen kort... :)..på ett par dar så formligen rinner alltihop iväg..nackdelen är ju att man förökar upp flugorna rätt bra...

Vi har kört det till återvinningsstaitionen här..i brännbart, och det var helt ok med dom som jobbade där..och det var ändå 13 lådor..

lj

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 13 dec-10 kl 10:32 »
Att köra slaktavfall, inälvorna o ev huven är nog tillräckligt är ett alternativ men jag tror det skall hanteras som riskavfall. Då kan det krävas registrering o lämpligt transportsätt.

(en granne vill köra avdödat urin, lagrat i mer sex mån, till urinbrunn men gick inte för sig för det är riskavfall.)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 dec-10 kl 15:56 »
stoppa resterna i trekammarbrunnen så försvinner de med slambilen...
Fjäderfän och kaniner

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 dec-10 kl 18:30 »
stoppa resterna i trekammarbrunnen så försvinner de med slambilen...

Jobbigt att förklara om ett huvud suger sig fast som en kork i slangen...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

KjellX

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 dec-10 kl 18:42 »
Okej, en dum, fråga då: Kan man inte bara lägga ut det till "räven"
Naturen borde väl ta hand om död djur på bästa sätt?

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 dec-10 kl 18:57 »
Som det stod i texten från sjv.....

På grund av risk för smitta är det förbjudet att lägga ut kroppar eller delar av avlivade
använda kadaver eller slaktrester från hemslakt som foder eller åtel till vilda djur.
I några delar av landet kan du lämna djur till foderslakt. Kontakta Jordbruksverket

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 13 dec-10 kl 19:15 »
Som det stod i texten från sjv.....

Men det är tillåtet att vargen käkar upp ett sjukt får. ;)
Så skyll på vargen när du skall redovisa vart det slaktade fåret har tagit vägen. ;D
Med lite tur så kanske du också kan få ersättning för det av staten. ;D
Då blir det riktigt lönsamt med får. ;D
« Senast ändrad: 13 dec-10 kl 19:17 av Rosten »

Maddie

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 13 dec-10 kl 19:47 »
Men det är tillåtet att vargen käkar upp ett sjukt får. ;)
Så skyll på vargen när du skall redovisa vart det slaktade fåret har tagit vägen. ;D
Med lite tur så kanske du också kan få ersättning för det av staten. ;D
Då blir det riktigt lönsamt med får. ;D

Ah!  :)  Vilken bra ide!  ;D
Så nästa gång så skriver jag i journalen...  hemslaktat: 10 lamm . Förvarade slaktavfallet utanför slakteriet...   under natten kom en hel flock vargar förbi och åt upp allt .......  ;D

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 13 dec-10 kl 21:11 »
Hoppsan! Tur att jag inte kan läsa röd text.  :o

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 14 dec-10 kl 08:13 »
Med risk för att dessa rader upprör...
Lagar,regler och rekommendationer är inte skrivna för att "jäklas" med fårägare som pysslar med hemslakt. Personligen kan jag inte tänka mig att gräva ner slaktavfallet i gödselstacken eftersom den så småningom plöjs ner i mina åkrar,där jag tar hösilage till fåren. Kan inte täcka mig använda sådant gödsel till mitt potatisland heller... Slaktavfall är just avfall,och jag lägger gärna ett par hundralappar på att få en ordentlig grop till detta avfallet.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 14 dec-10 kl 08:53 »
Ah!  :)  Vilken bra ide!  ;D
Så nästa gång så skriver jag i journalen...  hemslaktat: 10 lamm . Förvarade slaktavfallet utanför slakteriet...   under natten kom en hel flock vargar förbi och åt upp allt .......  ;D
Du skriver att dagen innan slakt så kom vargen och släpade iväg 10 lamm. Sen slaktar du dom och anmäler till staten att du vill ha ersättning för dom 10 försvunna lammen. ;D

Maddie

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 14 dec-10 kl 20:05 »
Du skriver att dagen innan slakt så kom vargen och släpade iväg 10 lamm. Sen slaktar du dom och anmäler till staten att du vill ha ersättning för dom 10 försvunna lammen. ;D

Haha  ;D   ;D 

Det är flera hundra lappar det gäller.. först hämtningsavgift, sen betalning efter vikt + att inget annat material får blandas med avfallet vilket är lite knepigt  om man inte har en höglyftande traktor med skopa, och kan lägga allt däri, för att sen tippa i kontainern när bilen kommer...

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 14 dec-10 kl 20:09 »
Kan man inte lägga resterna i en säck och köra till en av kommunens miljöstationer för farligt avfall. Finns en bakom macken ner i stan.  8)

Maddie

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 14 dec-10 kl 20:12 »
Måste ju vara ett perfekt ställe !!  ;D   8) 

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser