Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur veta kraften i ett batteri?  (läst 19625 gånger)

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
Hur veta kraften i ett batteri?
« skrivet: 11 dec-10 kl 11:38 »
Som ny på forumet kanske jag skriver mitt inlägg på fel ställe - rätta mig i så fall.   :)

Jag har en plastlåda full med vanliga oladdningsbara batterier av typen AA och AAA. Det bär mig emot att kasta allt (även om jag gör det i miljöholk) då jag förstås lyckats blanda ihop nya med använda!

Finns det testare att köpa? Finns det inte också en mer hemmagjord metod för att mäta hur mycket kraft ett batteri har kvar?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

ollebolle

SV: Hur veta kraften i ett batteri?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-10 kl 13:16 »
Ett billigt sätt är att använda en glödlampa. Den ska vara på 1,5-3V. Då kan du sortera ut alla som inte orkar tända glödlampan.
Däremot ser du inte hur mycket ström som finns kvar i de som klarar av att tända lampan. Men lyser den lika skarpt som från ett nytt batteri finns det nog rätt mycket kvar och kan återvinnas (slängas) senare.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 11 dec-10 kl 13:29 »
Mät spänningen, om du har en multimeter. Det finns billiga att köpa. Det är så vanliga batteriprovare fungerar. Det ger en bra ledtråd om det är ett nytt batteri, ett som är helt slut, eller ett som kanske kan användas.

Efterhand som man "drar ut" så sjunker spänningen. Men rätt sakta i början. När batteriet är nästan slut sjunker spänningen snabbare.

Prova att mät spänningen på ett batteri du vet är nytt, och ett du vet är slut. Sedan kan du sortera alla batterierna och troligen hitta de nya.

Men ett krux är att ett batteri som du har slängt kan hämta sig lite, om det får ligga. Så det kan vara lite lurigt.

Och du bör helst inte blanda olika/nya/gamla batterier i samma apparat. Det sämsta batteriet avgör hur bra det blir.

Här är en testare: (klicka på bilden för mer info)

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #3 skrivet: 11 dec-10 kl 16:16 »
Tusen tack!

Ska genast införskaffa mätare!
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 11 dec-10 kl 20:34 »
Man kommer långt med en billig digitalmultimeter (enhetspriset på t ex Jula, Clas Ohlson, Rusta och Biltema brukar vara 79 kr). Den kan man också använda för mycket mer än bara att prova batterier med.

Det finns två olika sätt att mäta på - dels kan man mäta tomgångsspänningen och dels kortslutningsströmmen.
Nya batterier brukar ha en tomgångsspänning omkring 1,55-1,60 V. Om den sjunker ner mot 1,4 V så brukar batteriet fortfarande vara användbart för de flesta apparater.
Saker som drar mycket litet ström - t ex klockor och digitaltermometrar - klarar sig med sämre batterier än vad t ex ficklampor eller prylar med elmotorer gör, där kanske man vågar sätta dit ett batteri som är nere på 1,2 V om man är beredd på att byta igen efter några veckor.

När man mäter kortslutningsström så bör man ha multimetern inställd på mätområdet för 10 A, och mät bara någon sekund, så länge att mätvärdet hinner stabilisera sig. Varje sådan mätning innebär ju en hård belastning och litegrann urladdning av batteriet.
Ska man använda flera begagnade batterier i samma apparat bör man välja sådana som har ungefär samma kortslutningsström, då kan man vänta sig att de räcker lika länge och att apparaten slutar fungera innan det sämsta batteriet börjar läcka.
Typiska kortslutningsströmmar är 0,5-3 A för R03 (AAA) och 1-5 A för R6 (AA), högre strömmar för större batterier. Alkaliska batterier brukar ha högre kortslutningsström än ett brunstensbatteri i samma skick.

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser