Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egen producerat kött  (läst 4259 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
egen producerat kött
« skrivet: 08 dec-10 kl 23:01 »
måste bara säja att det känns jädrigt bra med kött från sina egna djur... sprängd anka idag och kaningryta häromdagen.... tänk om man hade plats för lite grisar och kalvar också... att bli helt självförsörjande på kött hade varit så himla skönt... nästa år skall det satsas rejält på ankorna... gås och kalkon hade inte varit fel heller.. tuppar blir det alltid överskott av... hur tänker ni? framtidsutsikter för er egna köttuppfödning?vad ska ni/du satsa på nästa år?
Fjäderfän och kaniner

Weasel

• Skåne
SV: egen producerat kött
« Svar #1 skrivet: 08 dec-10 kl 23:22 »
I år har vi slaktat två bagglamm (de enda bagglammen vi fick) och några ankor.

Till nästa år ska det bli fler ankor, fler lamm och grisar. Har skaffat ett avelspar linderödare som förhoppningsvis ska ge lite kultingar nu i vår :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 dec-10 kl 06:05 »
måste bara säja att det känns jädrigt bra med kött från sina egna djur... sprängd anka idag och kaningryta häromdagen.... tänk om man hade plats för lite grisar och kalvar också... att bli helt självförsörjande på kött hade varit så himla skönt... nästa år skall det satsas rejält på ankorna... gås och kalkon hade inte varit fel heller.. tuppar blir det alltid överskott av... hur tänker ni? framtidsutsikter för er egna köttuppfödning?vad ska ni/du satsa på nästa år?
Ett bra sätt är att samarbeta med någon som har andra djurtyper än man själv, på så sätt måste man inte ha allt själv och får ändå bra kött

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 09 dec-10 kl 13:50 »
Vi köper ekologisk nöt från kompisen, och producerar själva kyckling, anka, kanin och lamm/får. Vi har även som Weasel skaffar oss två linderrödare, och håller tummarna att vi lyckas med vår första kull, som kommer om 3 månader och två veckor ungefär  ;D

Vi köper inte "industriproducerat" kött, men njuter ohämmat av vårt hemmaslaktade..

kanka

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 14:20 »
Helt klart blir det eget kött och vilt förstås.
I år har vi får, gris, kalkon, älg, rådjur, hare, tjäder och orre frysen.
Till nästa år hoppas vi även att det ska finnas kyckling.
Köpte sussex som vi hoppas ska ge kycklingar till sommaren. Kalkoner var också
tanken men tyvärr hade vi besök av både räv och hund  så de som var kvar hamnade
också i frysen.

Livet på landet är bra gott  :)

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

fauve

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec-10 kl 10:49 »
Vi har ganska mycket viltkött i frysen: älg, rådjur, tjäder, orre, ripor + en hel del egenfiskad öring. Lammkött köper vi från en granne nuförtiden, eftersom vi själva slutat med fåren.

En del ungtuppar blir också slaktade och stoppade i frysen och till nästa år är det tänkt att en del kaniner, kalkoner och ankor ska ner i frysen också, förutom allt det andra i köttväg  :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 12 dec-10 kl 11:42 »
Vi äter eget kött av lamm och tupp, på sikt hoppas vi även på eget nötkött. Gris har vi däremot lagt ner tankarna på och köper ekologiskt av Gunnarsbo. Lite vilt blir det ibland också.

Köper sällan "vanligt" kött, det enda är ekologiskt smörgåspålägg och bacon. Övriga familjen äter korv ibland, men inte jag.

För mig känns eget och köpt av grannar och vänner lika bra. Vi får hjälpas åt med det vi är bra på och orkar med.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #7 skrivet: 14 dec-10 kl 13:41 »

Tamgris fanns ju på "schemat"hos oss, men i och med vildgrisarnas ankomst så är det nog lagt på is t.v. Vildsvinskött är ju gott!

Om jag själv finge bestämma så lamm, lamm, lamm - alltså införskaffa får! Vi har markerna för det och allting, men med tanke på allt annat i köttväg så vetefasiken om frysarna räcker till... Mkt viltkött har vi alltså - älg, rådjur, gris, samt inte minst all fisk - men sedan också kaninköttet och kanske en och annan ungtupp ibland.. Men som sagt, jag skulle vilja införskaffa får, och i min fantasi planerar jag för det också - sedan får vi se hur det blir.

Ffa prioriterar vi ju känslan av hur jäkla bra det känns med egenproducerat/-fångat/-skjutet kött, det har vi ju uppnått redan, men lite prima lammkött vore liksom inte fel kommande höst. Jag fortsätter tjata här hemma...
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Nena

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 14 dec-10 kl 13:53 »
Önskar börja med kaninuppfödning, men får tålmodigt invänta den dag då vi flyttar permanent till vår skogsgård.

Så det blir vilt för det mesta, köper ekologiskt nötkött och lamm från grannar.

Högsta drömmen är några får eller getter (getkött är också gott), höns, kaniner - som sagt - ett par grisar för höstslakt.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 05 mar-11 kl 12:45 »
Använder du Dynamit till ankorna eller ??? ;D

Då blir den säkert mör med röksmak!

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 05 mar-11 kl 13:22 »
Här äts det hemkött av nöt,lamm,killing,kanin,kyckling,köper eko-gris från en grannby.
Vill ha ett par hushållsgrisar själv så småningom,
viltkött från rådjur,älg,å ibland lite annat.

Köper väldigt ogärna kött från affär annat än pålägg om jag inte hunnit röka eller torka kanin eller lammkött.
Vill lära mej att göra korv i alla former är så gott med hemkorv.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

regnpipan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 mar-11 kl 14:43 »
Vi äter primärt eget kött (förutom bacon och lanthandelns köttkorv så klart).

Vi har nu följande djur för husbehov: får och höns
Vi har haft: getter, grisar, myskänder, kaniner
Till detta kommer vilt, främst: rådjur, älg och ibland hare.

Så vi lever ganska gott på det kött markerna ger....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 18 mar-11 kl 14:56 »
Vi har eget lammkött och om någon kunde sluta vara så blödig så skulle vi ha lite tupp också.  ::) Köper ekologiskt nötkött av en kompis. Men, skulle vilja ha lite mer viltkött. Vi jagar inte själva och flera snackar om att det är såå många vildsvin i krokarna och jag har verkligen försökt säga att vi är intresserade av både det och rådjur men, ingen har nappat. Älg är det lite ont om nu för tiden men, annars gillas det också. Sen borde jag verkligen ta mig i kragen och fiska lite men, blir aldrig färdig.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser