Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kommer baggen börja stångas eller är han bara sällskapssjuk?  (läst 11111 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Nu har jag några gånger sett baggen stånga tackorna. Helt oprovocerat och tackorna går alltid undan direkt. Det känns väl inte helt ok? :-\ Särskillt inte om han stångar dem i magen när de (förhoppningsvis) är dräktiga.
Det gånger jag har sett det har varit gånger när jag stått ganska länge i stallet och tittat på dem. Kan det rent av vara min närvaro som triggar honom? Han har fortfarande inte gjort något mot mig.

vallhunden

• Västergötland
En del baggar har det som strategi! :o Om man stångar tackorna i magen så att de kastar så får man betäcka dom en gång till...
Ta bort baggrackarn! >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Soshila

• Småland
En del baggar har det som strategi! :o Om man stångar tackorna i magen så att de kastar så får man betäcka dom en gång till...
Ta bort baggrackarn! >:D
O fy fasen, kan de vara så jäkliga! :o

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
Instämmer helt med vallhunden, gör tackorna en tjänst och ta bort baggen från dem. Baggar är som dom är, och det är svårt att tala dem tillrätta. Man skall aldrig lita på dem, hur snälla de än kan verka. Jag har tyvärr fått erfara det vid ett antal tillfällen.
Om träden kunde tala

JBF

• Småland
Ja, jag hade en bagge som gjorde likadant.. Tackorna var ju inte lika roliga längre när de inte hade något intresse för honom. För min del gick det bra trots att jag ej skiljde av baggen. Dock stångades han inte så hårt, mer att han bufflade irriterat på dem...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Soshila

• Småland
Tror ni det gör någon skillnad på baggens humör om han står i boxen vägg i vägg med tackorna, eller längst bort i stallet?

vallhunden

• Västergötland
Inte en aning!!!
Fast ur baggens perspektiv så mår han nog bäst om han står i en box inne i fårhuset och hela tiden kan ha noskontakt med tackorna 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
Jag har min bagge i egen box i stallet under olika perioder. Han trivs bäst och är lungnast när boxen är så placerad att han har bäst möjligt utsikt över hela stallet och alla tackor. Trägrinder fungerade sämmre för mig då han inte ser lika bra som med metallrör. Samt att han inte kan klättra på metallrör. Sen hänger jag flera höhäker över grinderna så att tackorna äter ihop med honum, på var sin sida. Käns ibland som han nästan tycker om sin box, är lungnare än om han "stressar upp sig" med allt bevakande. Men det går såklart inte att släppa ut tackorna i hagen då blir han ju galen.

skogsråetiskogen

• Småland
Det har gått några veckor sen jag startade tråden, ännu har han inget direkt gjort men börjar blí bufflig och igår backade han för första gången och tänkte ta sats. Jag tog en vatten dunk och höll upp och han kom av sig. Har en känsla av att snart smäller det.... Han har nu varit hos tackorna sen första dagarna i november, kan man anta att de borde vara betäckta nu?  >:D

Soshila

• Småland
Ursäkta att jag kapat din tråd skogsråetiskogen! ;)
Funderar du också på egen kupé till din bagge, eller har du tänkt slakta honom?

skogsråetiskogen

• Småland
Nej det är ingen fara, håll diskussionen igång!  :)
Tänkte inte spara baggen eftersom jag vill utöka, så jag vill lägga på de tacklammen som kommer i vår också. Så, så snart som det är lagom temp (nu?) så åker han!
Funderar bara på så att han säkert har hunnit gå laget runt???  ;)

JBF

• Småland
Funderar bara på så att han säkert har hunnit gå laget runt???  ;)

Ja det bör han ju ha hunnit. Man brukar väl säga ca 6 veckor hos tackorna så att alla hunnit brunsta (och eventuellt hunnit brunsta om).
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vallhunden

• Västergötland
Ja, senare betäckning än så här vill man i regel inte ha, ialla fall. De som betäcks nu kommer att lamma i juni.
Jag tycker det är en ypperlig tid att fylla på frysen, just nu ;D

skogsråetiskogen

• Småland
OK! Då är det bara att invänta nästa mildväder... 8)

Frostade av frysarna idag så nu är det sorterat och iordning....

Soshila

• Småland
Min bagge står nu och gråter högljudt i sin ensamhet. Försöker tala om för honom att så går det när man är elak, men han fattar inte alls ::).
Så nu tycker jag synd om baggen i stället, men tackorna har det lungt och skönt i alla fall. De verkar inte sakna honom nämnvärt.
Ska försöka fixa så att de kan se varandra, kanske blir det lugnare då. Han har i alla fall slutat försöka hoppa över väggen.

skogsråetiskogen

• Småland
Ja nu är det jag igen som tar upp min gamla tråd.... Nu har vi en bagge som har några år på nacken och är riktigt stor. Han har tydligen aldrig gjort någon något men nu börjar vi bli rädda för honom. Han går med mina tackor nu men så fort vi går in i hagen kommer han och ska trängas och ställa sig i vägen och flyttar sig inte. Här funkar det inte med knä i sidan etc, han är för stor, pannan går mig till midjan. Är det ett typiskt beteende när de går med tackor? Har haft honom sedan september så nog borde han gjort sitt tänker jag. Hur ändrar sig ett bagglynne över året? Hade ju egentligen tänkt att ha honom kvar men man kan ju inte vara rädd för sina egna djur. Hade han lugnat sig om jag sätter honom bland slaktbaggarna så länge? Eller bara med ett par ungtackor som inte blev dräktiga? Eller ska han få åka tillsammans med slaktbaggarna kanske....

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Prova att släppa honom med slaktbaggarna, baggar som går med dräktiga tackor kan bli buffliga.

Lycka till!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Prova att släppa honom med slaktbaggarna, baggar som går med dräktiga tackor kan bli buffliga.

Lycka till!

Min bagge går med sina dräktiga tackor och då är han inte bufflig utan jättetrevlig. Just vid betäcknings-tid och vid lammning så vaktar han sina tackor så man får vara lite på sin vakt.

Just under lammningen släpper han inte in mig eller någon annan eller dom andra tackorna i närheten av den lammande tackan, när lamningen är över så kan jag ta över tackan och lammen i en egen box utan att han protesterar däremot får inte dom andra tackorna närma sig lammen för honom.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Luppa

• Norrbotten
Måste bara fråga... Ni som anser att baggen ska brottas ner, hur skulle ni göra om ni hade en köttrasbagge på närmare 150 kg? Finns inte en chans att jag skulle kunna vinna en styrkemätning med vår bagge  ;D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Måste bara fråga... Ni som anser att baggen ska brottas ner, hur skulle ni göra om ni hade en köttrasbagge på närmare 150 kg? Finns inte en chans att jag skulle kunna vinna en styrkemätning med vår bagge  ;D

Nu har jag en väldigt liten bagge/ras  ;) men får väll svara eftersom jag har lagt ner min några gånger.  Jag brottar inte ner honom, jag lyfter frambenen på honom och då välter han sig själv när han försöker komma loss, den håller jag bara fast huvudet så han vet att det blir obehagligt att utmana mig.

Jag har faktiskt låst kvar en häst på marken en gång också, då hade hon 600 kg stegrat och jag satte henne ur balans och sen var det bara att hålla kvar huvudet, så storleken har inte så stor betydelse om man kan tekniken.

Nu är det inte så att jag lägger min bagge ner dagligen utan detta har jag gjort två tre gånger och det är tillräckligt för att han inte ska utmana mig för det är inte trevligt att tvingas ligga kavar på marken.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

1782 gäster, 5 användare (1 dolda)
Lilla i, Erik Forsman, torbjorn, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser