Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika fårflockar?  (läst 6599 gånger)

ersam

• -
Olika fårflockar?
« skrivet: 04 dec-10 kl 12:33 »
Vi har en gäng förvildade får som drar omkring här hemma. Så länge de ger f-n i mina äppleträd så är det ganska gulligt men en liten flock som tittar förbi. De "skottar" undan snön på baksidan för att äta lite torrt gräs. Det är en bagge och två tackor.

Funderade bara lite på min egen flock (bagge + 3 tackor). De verkar helt ointresserade av varandra. De drar förbi strax utanför fårstaketet men gör inget för att göra varandra uppmärksamma på att de är där.

Är det så det fungerar i det "naturliga" att det är småflockar som strövar omkring oberoende av varandra i egna "revir"?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Olika fårflockar?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-10 kl 16:13 »
Så var det säkert "från begynnelsen" Men jag skulle nog vara rädd för sjukdomar och sådant. Man kan ju tänka sig att en tacka brunstar och den "vilda" baggen tar sig in. Han kan säkert både sprida smitta och ställa till bråk. Jag skulle nog försöka bli av med vildfåren.
Åsenfår, hundar och katter

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 04 dec-10 kl 16:29 »
Dom har strövat runt i omgivningarna i ett år nu så skulle det varit nån skit så torde det ju märkts. Finns flera fårhägn härikring och sjukdomar kan väl knappast bara dyka upp? Då skulle väl rådjuren exempelvis vara nog så "farliga" som passerar igenom min hage.

Hoppas på att min bagge skött sitt så att det är färdigbrunstat.  :)

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-10 kl 17:29 »
Kan du inte kontakta djurskyddet i din kommun? Hur ska dom klara sig i vinter,finns ju risk för att dom svälter...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

edithsdotter

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 dec-10 kl 18:12 »
Kan du inte kontakta djurskyddet i din kommun? Hur ska dom klara sig i vinter,finns ju risk för att dom svälter...

?
Länsstyrelsen menar Du väl?

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-10 kl 08:25 »
Vet inte vem som ansvarar för djurskyddsfrågor i din kommun,länstyrelsens växel är nog säkrast då...

Det är visserligen inte ditt ansvar att se till att fåren blir omhändertagna men jag tycker synd om dom och hade gärna hjälpt till.

Det dök upp en flock på 5 djur här omkring för två år sen,telefonerna gick varma för att hitta ägaren(här finns inte många fårägare). När de till slut blev fångade visade öronmärkningen att de rymt i norge(2 mil till gränsen) Då var gänget ca 20 mil hemifrån,fågelvägen!! Detta var iof på sommaren så dom hade mat...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 dec-10 kl 12:14 »

Det dök upp en flock på 5 djur här omkring för två år sen,telefonerna gick varma för att hitta ägaren(här finns inte många fårägare). När de till slut blev fångade visade öronmärkningen att de rymt i norge(2 mil till gränsen) Då var gänget ca 20 mil hemifrån,fågelvägen!! Detta var iof på sommaren så dom hade mat...

Haha, undrar vad EU hade sagt om detta... De hade väl fått panik nere i Bryssel! "VA, fattar inte fåren att Norge inte hör till EU..."
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 05 dec-10 kl 12:37 »
ersam!
Om du har möjligheter, så bör du ta hand om fåren, kolla öronmärkning och kanske få tag i den rätta ägaren.
Om det vore mina får, så skulle jag uppskatta det.
Om det inte finns någon ägare? Ja, vad gör man då? Finns det någon som har ett bra förslag?
Kan man behålla fåren i ett sådant läge?

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 05 dec-10 kl 13:32 »
Är det inte polisen som har ansvaret för att fånga in förrymda djur, när mammas hund rymde för ett antal år sedan så fick hon hämta henne hos polisen då någon snäll medmäniska lämnat in henne där...  Kanske bara gäller "sällskapsdjur" och inte "lantgårdsdjur"....

Har också varit med och fångat in två förymda hästar, dom var 30 mil hemmifrån och ägarna var mycket tacksamma att vi fångat dom och kom med tårta och allt när dom hämtade dom hos oss...

Så fånga in dom om du kan....
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 05 dec-10 kl 15:44 »
De har varit på drift i över ett år och lokalpressen har haft uppe dom flera gånger som "veckans spaning" där de skrivit var de befinner sig.

De är omärkta. Dom ser välnärda ut. Pälsen är nån sort som inte växer ut utan dom ser välansade och fina ut. Hornen på baggen är "vädurslika".

Frågan är väl snarast hur man fångar in får som varit lösa över ett år - går dom att göra "tama" igen överhuvud taget?

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 05 dec-10 kl 15:55 »
Det är inte mufflonfår då ?

Kolla bilden...

Om det är det så är dom naturligt vilda och inte förrymda..

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 05 dec-10 kl 17:38 »
Att mata in dom i en hage bör väll fungera, låt det ta tid bara.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 05 dec-10 kl 17:48 »
Vi kallar dom för Mufflonfår men dom är ju nästan tama. De står ute på gårdsplanen kanske 10 meter från en när man går ut och de viker undan och nästan lite lojt lunkar iväg. Jo dom liknar den på bilden.

Ska man fånga in dom iallafall?  ;)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 05 dec-10 kl 18:04 »
I Sverige är mufflon infört och hålls sedan 1930-talet[2] dels i hägn, lever dels fritt på västkusten och i Sörmland. Det bor cirka 50 - 60 stycken på Dyrön. Djur som infördes på öar sprider sig när de på vintern vandrar över isen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mufflonf%C3%A5r

Jakt och förvaltning

Mufflon är av många ett uppskattat jaktbyte. Jakten sker oftast som smygjakt eller som vanlig klövviltsjakt med hund. Arten har ingen jakttid, utan jakt får ske hela året.
http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Mufflon/
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 05 dec-10 kl 18:31 »
Vi kallar dom för Mufflonfår men dom är ju nästan tama. De står ute på gårdsplanen kanske 10 meter från en när man går ut och de viker undan och nästan lite lojt lunkar iväg. Jo dom liknar den på bilden.

Ska man fånga in dom iallafall?  ;)

Nej om det är Mufflon bör du inte fånga in dom, dom klarar sig bra ute i naturen, är det inte till och med ett brott att fånga dom då man inte får hålla vilda djur instängda utan specialtillstånd om jag minns rätt mer än i en mycket begränsad tid (Om det är fel får gärna någon rätta mig..)

Har ni något vildhägn i närheten därifrån dom kan ha rymt ?

/ Jonas

Birgit

« Svar #15 skrivet: 05 dec-10 kl 18:32 »
Är det mufflon, så har de rimligen rymt från ett hägn iom att de är så oskygga. De klarar sig utmärkt i det fria även vintertid, normalt sett.
Eftersom ingen ägare hörts av, så låt dem vara så länge de inte stör. Risken för smitta är nog minimal iom att de lever helt olikt våra tamfår.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 05 dec-10 kl 18:35 »
Citera
Tillstånd för vilthägn
3 §
Efter tillstånd av länsstyrelsen får i vilthägn hållas hjortdjur som genom
naturlig utbredning tillhör den svenska faunan samt vildsvin, hare, fasan,
rapphöna och gräsand. Vidare får mufflonfår och korsningar mellan tam- och
vildsvin hållas i vilthägn efter tillstånd av länsstyrelsen.
Sådant tillstånd av länsstyrelsen gällande däggdjur får endast avse individer
som fötts upp i fångenskap, hållits i fångenskap före den 1 juli 1995 eller
åtkommits i enlighet med bestämmelse i jaktlagen (1987:259).
I länsstyrelsens tillstånd skall sådana villkor föreskrivas att kraven i 9–
11 §§ uppfylls.
Länsstyrelsens tillstånd skall även innehålla villkor med krav på åtgärder
vid vilthägnsverksamhetens upphörande (t.ex. rivning av stängsel) samt vid
förändringar i förutsättningarna för tillståndet, som inte kunnat förutses vid
tillståndsgivningen.
Länsstyrelsens tillstånd krävs även för att hålla vilt som omhändertagits för
vård och rehabilitering i fångenskap.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-20.pdf

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 05 dec-10 kl 19:27 »
Dom har varit sju så det finns en del som hjälper till att hålla nere stammen...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 05 dec-10 kl 19:29 »
Om du hade lyckats fånga in dom, så hade de strax rymt igen :o
Mufflon är hart när omöjliga att hålla innanför stängsel. De hoppar MYCKET bra.

Jag har en vän som berättade att när de hade Mufflonfår (eller om det var korsningar med Mufflon) så stod lammen på takbjälkarna i laggårn, några timmar efter att de var födda ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 25 aug-13 kl 11:24 »
Vilken skojig gammal tråd jag fick upp på Slumpad Tråd!  Hur har det gått?  Är de "vilda" fåren fortfarande EU-medborgare?  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser