Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel och snö  (läst 9278 gånger)

Tuve

• Skåne
Elstängsel och snö
« skrivet: 02 dec-10 kl 12:06 »
Jaha, nu har vi fått vinter igen i Skåne. Och snö som blåser ihop till drivor hela tiden.
Jag har grisar för första gången, med ett lågt elstängsel. Trådarna blir översnöade hela tiden.
Vad göra?

Eller är det hela ett icke-problem?
Jag hör inget klickande där trådarna är under snön - den är kanske så luftig och isolerande att det inte jordar, eller? Om en nässelstjälk låg emot, innan snön kom, då klickade det ju. Blir eltråden helt värdelöst om undre tråden är snötäckt?
Men de kanske inte ens behöver nåt staket för att hålla sig inne nu? Sen snön kom går de knappt en meter utanför hyddan - och det är nog bara för att matbunken står en meter ut! De bökar ingenting i och under snön.

Kan tillägga att det är två linderödsgyltor på 4 månader.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Elstängsel och snö
« Svar #1 skrivet: 02 dec-10 kl 12:29 »
Elen blir dålig när det är snö på trådarna . Det är vad som händer.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-10 kl 14:48 »
Folk hade panik förra året om grisar som bara pinnade iväg på skaren och pga att det inte fanns el i stängslena. Du får skotta eller hitta på ett annat stängsel..

Jag ska ha ett aggregat för nedersta tråden, och ett för de övriga tre, så kommer man en bit på vägen iallafall.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 02 dec-10 kl 15:33 »
Snö isolerar ganska bra, så det gör inte så mycket om någon eller några trådar ligger under snön.

Problemen med elstängsel och vinter brukar snarare vara att jordningen fungerar dåligt när det blir tjäle runt jordspetten, och att djuren är dåligt jordade när de går omkring på frusen mark eller snö.

Vad man kan göra är alltså framför allt att se till att ha bra jordtag till stängselapparaten.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 02 dec-10 kl 16:10 »
Bästa tippset jag har fått är att ha varannan tråd som jord o varannan el då om djuret rör bägge trådarna så jordar djuret själv o får en sjujävla stöt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 02 dec-10 kl 20:08 »
Jag tror att det är ett icke-problem. Själv har jag inte grisar utan får och jag skulle kunna plocka bort allt vad stängsel heter. De går inte utanför sitt hus mer än 5 m. Varför skulle de det? Mat o vatten, ljus, sällskap, lä o halmbädd finns där inne. Vad finns utanför mer än ett evigt vitt täcke, iskall vind o mörker? Inte nåt ätbart iaf. Nej jag tror inte du behöver bekymra dig (på länge iaf).

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 dec-10 kl 08:56 »
Bästa tippset jag har fått är att ha varannan tråd som jord o varannan el då om djuret rör bägge trådarna så jordar djuret själv o får en sjujävla stöt.

Det där var ju en bra lösning!
Men först ska jag se om det faktiskt är ett icke-problem. Om grisarna skulle göra en utflykt nu, skulle de knappast kunna ställa till med så mycket, om de inte går långt, eller ut på vägen. Men de skulle nog komma hem till kvällsmat!

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 dec-10 kl 09:34 »
I den vanliga vardagliga lunken lär dom inte dra iväg. Det blir det nog däremot om nån börjar brunsta, då kan dom dra iväg rätt långa sträckor..

donderboss

• -
« Svar #8 skrivet: 03 dec-10 kl 09:43 »
Det beror ochså om det bli tø ,så søen bliver våd ,da vil det aflede.

Djur har nogle andre behov end mennesker , dom kan godt stick ivag sjalv om der ar hus ,mat ,mm ,som en anden skrev ,brunst ,flugt.
En sidste tind er ,at mye snø kan rive tråden i sønder ,det bruger jeg sjalv mye tid på at ordner i foråret ,ja ja ,om der har været mye snø
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Kristofer

« Svar #9 skrivet: 06 dec-10 kl 13:59 »
Mitt band har varit översnöat på flera ställen men voltmetern säger att det är 8500 volt i tråden ändå. Det enda problem jag har haft är att snön blev så tung på ett ställe att det blev ett brott på eltrådarna i bandet. Så jag fick skarva.

Men mina två linderödssuggor är fortfarande ute och leker och bökar i hagen så länge det inte blåser. De skulle gott och väl kunnat promenera över bandet på flera ställen, men de har för stor respekt för elen och vet var bandet går.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 dec-10 kl 19:00 »
Kristofer - vad har du för aggregat? Det låter dunderbra, I want!

Djursam

« Svar #11 skrivet: 06 dec-10 kl 19:12 »
Våra linderödsgrisar har gått i hage med översnöad elstängsel i många vintrar.
Som sagt är det ett icke-problem (hos oss i alla fall). Respekten för stängslet finns där ändå!

highland

• Halland
« Svar #12 skrivet: 06 dec-10 kl 19:57 »
här är ingen kräm i stängslen under snön. våra grisar springer just nu som dom vill.jag är lika glad varje dag att det är fröset så dom inte kan göra så stor skada. idag va dom med när vi åkte pulka,,verkar va lyckliga grisar iallafall
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Kristofer

« Svar #13 skrivet: 07 dec-10 kl 13:17 »
Jag har ett Revir LME 2304, tror jag.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 07 dec-10 kl 14:58 »
här är ingen kräm i stängslen under snön. våra grisar springer just nu som dom vill.jag är lika glad varje dag att det är fröset så dom inte kan göra så stor skada. idag va dom med när vi åkte pulka,,verkar va lyckliga grisar iallafall
Ta varannan tråd från jorden så går dom inte ut nåt mer  >:D

Tuve

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 dec-10 kl 07:41 »
Det låter trevligt, hidhland,  men själv skulle jag oroa mig för om de ville behålla de vanorna till våren, och sabba trädgården!
Brunst, ja, när infaller det? Mina gyltor är 4 månader, ungefär.

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 dec-10 kl 07:49 »
Om 2-3 månader då.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 01 jan-11 kl 23:40 »
Våra linderödsgrisar har gått i hage med översnöad elstängsel i många vintrar.
Som sagt är det ett icke-problem (hos oss i alla fall). Respekten för stängslet finns där ändå!
För oss med varg i närheten så är det ett större problem.
Speciellt nu när det är hård skare och snödrivorna mot stängslet är ca 1 meter höga.

Kristofer

« Svar #18 skrivet: 09 jan-11 kl 21:19 »
Jag måste göra lite avbön. När tråden var till stor del övertäckt så var det inte längre mycket kräm i den och grisarna har promenerat ut två gånger. De tycker ju illa om djupsnön så det hade nog inte varit något problem om det inte varit så att vi trampat upp gångar på två ställen för att kunna komma in i hagen och fodra. Det var där de gick ut. Nu har jag satt en tråd ca 20 cm ovanför snölinjen och satt elen till den i stället, och det tycks fungera bra.

Tuve

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 10 jan-11 kl 07:39 »
Jag måste göra lite avbön. När tråden var till stor del övertäckt så var det inte längre mycket kräm i den och grisarna har promenerat ut två gånger. De tycker ju illa om djupsnön så det hade nog inte varit något problem om det inte varit så att vi trampat upp gångar på två ställen för att kunna komma in i hagen och fodra. Det var där de gick ut. Nu har jag satt en tråd ca 20 cm ovanför snölinjen och satt elen till den i stället, och det tycks fungera bra.

Själv har jag avvaktat. Tråden är helt översnöad sen länge, och det har jag inte gjort nåt åt på sen innan jul. De har inte gått ut, för de vill inte stå i den räliga snön! Min upptrampade gång till dem har en stående lastpall som förstärkning till eltråden, mest för barnens skull, men det har säkert bidragit till att de inte gått ut där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser