Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankor  (läst 6866 gånger)

lovisedal

• Uppland
    • Torpet Lovisedal
ankor
« skrivet: 24 jun-06 kl 18:45 »
Jag vill ha ankor. kan jag få hjälp och tips om tillvägagångssätt. Hur många är "lagom"? Hur ska ankhuset se ut? osv....
Torpet Lovisedal

Susanne

Re:ankor
« Svar #1 skrivet: 24 jun-06 kl 23:42 »
Om du är intresserad av någon av våra lantrasankor kan du ta kontakt med Svenska Lanthönsklubben för att få hjälp. Gå in på hemsidan där det finns namn och e-post till styrelsen:

www.kackel.se

I övrigt är 2-3 honor och 1 andrik rätt lagomt att starta med. Det man ska tänka på är att ankor är en sjöfågel i sitt hjärta och sin kropp, och kräver därför vatten. Det är inget krav med något naturligt vattendrag, även om det såklart är det bästa. Men annars nöjer de sig med en balja, bara den är stor nog att plaska ordentligt i och kanske ta ett eller två paddeltag med sina breda simfötter. Bada ordentligt måste de iallafall få göra en gång i veckan, både för att få utlopp för sitt enorma vattenbehov och för att kunna hålla fjäderdräkten i trim.

Ankhuset rekomenderar litteraturen gärna vara i två plan. Ett plan för grisandet med mat och vatten, och ett plan för deras liggplats. Jag har bara ett plan, men har löst en del av grisandet med mat och vatten genom att ställa vattenskålen i ett kar som fångar upp den mesta blötan. Men helt torrt får man räkna med att det inte kommer vara när ankor sätter igång.  ;D

Jag har kutterspån som strö och där de ligger har de även halm.

Ha gärna en golvyta på 1 kvm/anka, och inte fler än 2 ankor/kvm. Med den senare tätheten blir det en hel del städjobb om ankorna inte kan gå ute året runt. Med 1 anka/kvm blir det alltså betydligt lättare för en själv, och kanske också gladare ankor som får större yte. Men som sagt, kan de gå ute året runt spelar inomhusytan inte lika stor roll som när de måste vara inne en del av året.

Mat skiljer sig inte så mycket från höns. Allfoder, korn och havre som bas, och "gröna" rester från det egna köket utöver det uppskattas mycket. Torkade nässlor och rallarros på vintern. Snäckskal förståss och smågrus för malningen av maten.

Tja, det var väl lite vad jag kom på just nu.  

trollpip

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 10 jul-06 kl 15:25 »
Jag vill oxå ha ankor  ;)

Hur går det att ha höns och ankor i samma utrymme vintertid?? Vilken temperatur (vintertid) är bäst för ankorna?? Vad ska man mer tänka på vad gäller vinterbostaden till ankorna??  ::)

Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Masen

« Svar #3 skrivet: 10 jul-06 kl 16:25 »
Våra  Ankor bodde med hönsen och det gick bra men idag fick dom en gammal lekstuga att bo i, har bara vanligt sågspån på golvet till mina och lite hö  . ankorna går fritt ute på gården på dagarna så dom får i sig det mesta av näringen då ,lite allfoder får dom oxå varje dag

Susanne

« Svar #4 skrivet: 10 jul-06 kl 23:05 »
Jag vill oxå ha ankor  ;)

Hur går det att ha höns och ankor i samma utrymme vintertid?? Vilken temperatur (vintertid) är bäst för ankorna?? Vad ska man mer tänka på vad gäller vinterbostaden till ankorna??  ::)

Kul att höra fler som vill ha ankor!
De är underbart charmiga varelser de kvackande raringarna!  :D

Det går bra för höns och ankor att dela bostad, mina samsas utan problem även om jag har olika avdelningar åt dem, men de går emellan och kollar läget rätt ofta hos "grannarna". Men vatten till ankorna får de bara på sin egen avdelning eftersom de grisar så mycket. Hönsens vatten har jag på en hylla där inte ankorna kommer åt vattnet. På det viset koncentrerar jag vattenslafsandet till bara ett ställe.

Jag håller strax över nollgradigt till höns och ankor. De tål visserligen några minus inomnus, även ankorna om de har tillgång till halm att ligga på. Jag upplever till och med att ankorna är mindre brydd än hönsen över kyla så länge de har något att ligga på. Men vid minus fryser vattnet, och både höns och ankor ska ha tillång till vatten hela tiden anser jag. Speciellt viktigt för ankorna som måste blöta och sila sin mat i vatten, och är även beroende av vatten för att kunna hålla fjäderdräkten i trim.

Bästa vinterbostaden tror jag kan vara en box i ett stall eller liknande, för då har man en stallgång där man kan enkelt kan ordna bad åt ankorna en gång i veckan och där det inte gör något att de skvättar och plaskar av hjärtefröjd. Annars får man göra som mig - ordna bad utomhus när temperaturen tillåter.  

trollpip

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 17 jul-06 kl 13:39 »
Nu till helgen är det dags att hämta en blå anka och hennes fem ällingar!  ;D  ;D

Har därför lite frågor angående foder till dem... Går det bra att ge dem hel säd, eller bör den krossas??? Jag har hel havre, krossat korn och solrosfrön blandat till hönsen . Funkar det till ankorna, eller ska jag ta bort nått?

Nått mer som jag ska tänka på innan de kommer????
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #6 skrivet: 19 jul-06 kl 09:14 »
hej..
Grattis till  tillökningen i familjen... jag ger mina gula damer och min herre krossat spannmål som korn och havre kross i hop samt hel majs vilket dom älskar.. men ajg blöter upp det i vatten... och lyckan är fullständig..
vad kul att det blev en blå anka och ällingar (har inte lyckats få några små gula ännu i år).. du kommer inte att ångra dig ankor är helt underbara.. hoppas du vill jobba som genbank du behövs tro mig... hur som hellst lycka till...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #7 skrivet: 19 jul-06 kl 09:16 »
lovisedal...

satsa på gul eller blå anka bevarande arbetet behövs sannerligen...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Susanne

« Svar #8 skrivet: 19 jul-06 kl 22:32 »
Nu till helgen är det dags att hämta en blå anka och hennes fem ällingar!  ;D  ;D

Har därför lite frågor angående foder till dem... Går det bra att ge dem hel säd, eller bör den krossas??? Jag har hel havre, krossat korn och solrosfrön blandat till hönsen . Funkar det till ankorna, eller ska jag ta bort nått?

Nått mer som jag ska tänka på innan de kommer????

Det beror på hur gamla ällingarna är om de kan äta hel säd eller inte. Till små ällingar brukar jag ge allfoder och havregryn (+ en massa grönt också, som sallad, våtarv osv), men är de lite större kan de äta hel säd. Viktigt att tänka på är att de måste ha tillgång till grus för annars kan de inte tillgodogöra sig hel säd. Gruset hamnar i muskelmagen och maler där sönder säden.

Nu har du förståss redan fått hem dem, men bra kan vara att hålla dem inne de första dagarna så de lär sig var de bor innan de börjar gå ute.

Grattis till dina ankor! Jag hoppas du kommer charmas av dem lika mycket som jag charmats!  :D Och om du köpt ankorna från en genbank hoppas även jag att du vill delta i bevarandet av dem och ansluter dem så småningom! Lycka till!

trollpip

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 21 jul-06 kl 09:37 »
Ällingarna är fem veckor gamla, så de kan nog äta hel säd. Dock är de vana att äta allfoder från Granngården. Och endast fått krossad säd som godis... Visst borde jag få dem att äta krossat korn och hel havre. Eller bör jag köpa hem en säck med allfoder och blanda det med spannmål???

Ankmamman var inte intresserad av att äta matrester och dylikt... Trodde att ankor gillade sånt!!! Ger ni matrester till era ankor??

Det är genbanksdjur jag köper. Och jag hoppas på att bli genbank så fort det går!!!

trollpip

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 21 jul-06 kl 09:40 »
Kommer att hålla ankorna inne i ladugården de första dagarna, eller dagen. Sen får de flytta ut till sommarhönsgården och gå tillsammans med hönsen. Ankorna är vana med höns, så jag får hoppas att mina höns går med på att dela utrymmet!!!

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #11 skrivet: 21 jul-06 kl 10:07 »
hej!
jag har oxå en fråga angånde gul o blå ankor!
jag vill nämligen skaffa ankor i framtiden och då blir det antingenn blå eller gula!
Villka är lättast att avla på?
Har man en stor sjö brevid sig sticker dom iväg då för gott eller återvänder dom hem på mattiderna?
tack på föehand
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Susanne

« Svar #12 skrivet: 21 jul-06 kl 21:21 »
Det spelar ingen roll om du skaffar blå eller gul ur avelssynpunkt. Båda ankraserna har samma statistiska ruvprocent. Skillnaden mellan raserna (förutom färgen) är att de gula är något mindre men värper fler ägg. Vill man ha slaktankor kanske de blå är att föredra, men vill man ha några fler ägg kan man välja gul. Är man genbanksintresserad och vill göra en insats för våra lantraser är även blekingeankan en ras att fundera över eftersom den är mest hotad.

Om du har en sjö som ankorna kan simma i är det perfekt!  :D Ankorna kommer bli jätteglada. De nöjer sig med en balja om inget annat finns, men finns det naturliga vattendrag så blir de säkert lyckligast. Då kan de stå med rumpan i vädret och beta på botten, de kan dyka, simma och plaska av hjärtans fröjd.

Rymmer gör de inte. Ankor är hemkära och kommer dit det vankas mat. Men du kanske måste lära dem det i början, för annars kanske de blir kvar ute på sjön. Håll dem i ankhuset i början så det vet var de hör hemma. Ha gärna någorlunda bestämda rutiner och ge dem något extra gott som godis på kvällarna så de lär sig att det är värt att komma hem. Använd också något inkallningsord. Ankor är snabblärda. För mina ankor är pasta oslagbart som godis. I början var jag tvungen att ropa hem dem varje kväll, men numera kommer de själva vid samma tid och väntar på att jag ska komma.  

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #13 skrivet: 22 jul-06 kl 00:06 »
yttligare några  frågor!
hur ser blekinge ankan ut?någon som har bild?
Kan man ha flera ankraser tillsammans?
Hur ska man bete sig då om man vill avla dem?
Jag har lite svårt att välja tycker nämligen att dom är så fina allihopa!
Och visst är jag genbanks intresserad,vill ju verkligen att dom svenska lantraserna ska finnas kvar.
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #14 skrivet: 22 jul-06 kl 00:34 »
jag ger i huvudsak min aankor spannmål majs ärtor osv men i bland slinker det ner pizza bitar oxå när dom hälsar på i hönshuset.. vilket dom satt i system att göra... men i huvudsak så får dom spannmål...

Susanne

« Svar #15 skrivet: 23 jul-06 kl 00:20 »
yttligare några  frågor!
hur ser blekinge ankan ut?någon som har bild?
Kan man ha flera ankraser tillsammans?
Hur ska man bete sig då om man vill avla dem?
Jag har lite svårt att välja tycker nämligen att dom är så fina allihopa!
Och visst är jag genbanks intresserad,vill ju verkligen att dom svenska lantraserna ska finnas kvar.

Blekingeankan är lite mindre i storlek än gul och blå. Hur mycket ägg de ger vet jag däremot inte. I färgerna ser de ut ungefär som en gräsand med bleka färger. Här finns det bilder som du kan kika på: http://www.kackel.se/Old/fotoalbum.htm  Bläddra nedåt i vänstra rutan till du kommer till blekingeankan.

Om du vill behålla raserna rena så kan du inte har flera raser tillsammans eftersom de kommer para sig med varandra. Om du däremot inte bryr dig om att det blir blandraser spelar det ingen roll. Men då kan du dessvärre inte genbanksansluta ankorna.

Om du inte kan välja ras så strunta i vilken du tycker är finast. Fråga dig istället vad du vill ha ut av dina ankor. Vill du ha kött - välj den blå. Vill du ha ägg - välj den gula. Vill du hjälpa till att bevara den mest hotade - välj blekingeanka. Visst är även blå och gul i skriande behov av fler bevarare men blekingeankan är i störst behov.

Sen finns ju även myskankan, som verkar vara en rätt speciell anka enligt vad jag läst i litteratur. Men den vet jag inte så mycket om.

trollpip

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 26 jul-06 kl 16:57 »
nu har mina blå ankor kommit hem!!! en ankmamma och hennes fem veckor gamla ällingar. sades att de inte åt potatis, men det smaskar de i sig! Hur mycket mat per dag är lagomt att ge?? De får allfoder och krossat korn. Samt potatis och lite sånt... Ska ge dem ägg idag oxå, är ju rädd att ällingarna inte får sitt proteinbehov täckt annars.... Vad tror ni??

Värprede, när ska jag ställa in det??? De vågar sig inte ut än, så nu går det i sin box med kutterspån och sina två matskålar/vattenskålar. Ser så tråkigt ut! Behöver de någon mer????

I alla fall är det mycket spännande med dem, de vågar sig nu fram till matskålen då jag står en liten bit bort.. Så vi jobbar på att bli kompisar  ;D

Susanne

« Svar #17 skrivet: 29 jul-06 kl 12:15 »
Min ankor har fri tillång till mat precis som hönsen.
Tror inte du behöver ge äggula till ällingarna.
Om du ger allfoder plus om de får gå fritt på gården och hitta insekter och annat smaskens får de i sig tillräckligt med protein.
Du kan även täcka upp med kokt fisk.
Värprede behöver du inte ställa in förrän till våren.
Ankmor kommer inte ge fler ägg i år.
Om du vill göra det roligare för ankornas innevistelse så gillar de att böka runt i både halm och hö.
Du kan även ge hela salladshuvuden som de får sysselsätta sig med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser