Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ägg per dag får ni?  (läst 32176 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Hur många ägg per dag får ni?
« Svar #40 skrivet: 03 dec-10 kl 10:55 »
Jag får be om ursäkt för "drivande" om det har uppfattats som någon kritik. jag försökte förklara att det är olika om man vill ha intensiv värpning på vintern eller inte, men det gick tydligen inte hem. Jag har väl i alla fall inte anklagat nån för att vara djurplågare eller förtappad som vill ha värpning på sina höns på vintern?

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Boström

• Småland
« Svar #41 skrivet: 03 dec-10 kl 15:09 »
Har många höns av olika raser å åldrar och just nu är det inga ägg.
Snart hoppas jag att unghönsen kommer igång :)
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

pytte

• -
« Svar #42 skrivet: 05 dec-10 kl 22:26 »
Jag undrar när unghönorna börjar värpa?
Mina dv. kochin är 19v, har inte förväntat mig några ägg i vinter, men vore en bonus....
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Xoot

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 05 dec-10 kl 22:41 »
Mina dv. kochin är 19v, har inte förväntat mig några ägg i vinter, men vore en bonus....

Kanske är olika mellan raserna osv. Men mina unghöns av rasen Blomme gav ägg först efter 6.månader.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #44 skrivet: 06 dec-10 kl 11:09 »
Jag får 4-6 ägg/dag nu på 10 hönor. Två av dessa(brahmor) är kläckta i april och har nyss börjat värpa. Brahmorna verkar gilla vintervädret. Mina 2 isbar slutade värpa när snön kom. Blandrashönsen värper ok, förutom en som antingen ruvar eller är dålig(se separat tråd) - ligger i redet gör hon i alla fall.

De ruggade i juli-september, då var det ett ägg om dan på 10 hönor. På våren vill många av hönorna ruva så då värper de inte heller så bra. Men senhöst-vårvinter brukar det bli bra med ägg .

De har strax över nollan i hönshuset, lysrör, gott om mat och väljer själva när de vill gå ut i rastgården.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #45 skrivet: 06 dec-10 kl 11:36 »

Jag har 34 st Lohmanhönor och får mellan 31-33 ägg per dag.
Mina 11 dvärgkochin hönor värper 4 ägg om dagen
Mina 3 Ölandshönor värper 1 ägg om dagen.
Alla höns är födda 2010.

Jag är sååå glad över mina ägg
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #46 skrivet: 06 dec-10 kl 11:44 »
Tycker det är en rätt tråkig attityd det där.. *finns folk som driver på sina höns med belysning*...

Jaha, så nu ska man känna sig som en djurplågare också, bara för att man vill kunna leverera ägg året runt.
För det första så är ju inte detta nåt vi kommit på nu, man började nog på 30-talet att sätta in en lampa i hönshuset.

För det andra.
Om man köper unghöns som börjar värpa i september, så skulle det ju kännas rätt märkligt att tvinga dom till ruggning i november.
Dom har sin värpperiod denna tid på året, och man ser till så det stämmer för dom, genom att ha lyset på. Andra har sin värperiod nån annan gång på året.
Konstigare än så är det inte.

Ganska många uppskattar ju trots allt att kunna äta ägg även på vintern. Eller är man helt förtappad om man vill göra det?

Håller bara med dig. Mina har ljus och får värpfoder och jag älskar mina ägg .
Jag har lampa på mellan 6-9 på morgonen och mellan 15-19 på kvällen.
Har ingen extravärme på i hönshuset men de värmer varandra bra.
« Senast ändrad: 06 dec-10 kl 11:47 av Bettyboop »
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #47 skrivet: 06 dec-10 kl 13:19 »
Jag har 8 unghönor av raserna Faverolle, Maran, Isbar och Dvärg Wyandotte. Någon av faverollerna och Maranhönan och Isbarhönan har börjat ägga nyligen. Är bara 3 av 8 som har börjat lägga ägg ännu, men jag får ca 2 ägg om dagen. Isbarhönan är flitig och lägger nästan 1 ägg om dagen medan Maranhönan kommer efter med ett ägg varannan dag ungefär. Däremellan lägger Faverollehönan något ägg också, men hon är lite långsammare än de andra två trots att hon är äldre.

Hoppas nu på att de andra två faverollerna och dv.wyandotterna ska börja ägga snart också. Vore trevligt med lite mer ägg.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

fauve

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 06 dec-10 kl 15:08 »

Och idag kom första lilla gröna ägget av äldsta isbarunghönan. Mamma isbar ruggar för fullt och de yngre syskonen lär inte komma igång förrän i vår, då de är så pass mycket senare kläckt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 06 dec-10 kl 15:25 »
Och idag fick jag mitt första ägg från andra hönsgänget. (Dom som är kläckta andra vändan i våras alltså.) Tror att det var en av australorp-brudarna som vann det racet.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lianne

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 08 dec-10 kl 22:22 »
Mina höns har ingen värme och inget extraljus, dom är födda i år och på sju hönor får vi två ägg om dagen nu.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #51 skrivet: 09 dec-10 kl 17:31 »

Mina dv kochin brukar börja vid 21 veckor. :) En som köpte ägg av mig förut fick fram en höna som började lägga vid 17 veckor redan. Så här är dv kochina tidiga i äggandet iaf.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #52 skrivet: 09 dec-10 kl 17:48 »
mina 9 damer lägger ungefär 4-5 om dagen..  jag tycker nog att dom borde vara i vila, med tanke på mörkret vi leverer i här i norr.. solen är upp bara nån timme , och kallt har vi.. minst -15 var eviga dag..  är det nåt fel när dom lägger så mycke ägg.. eller är allt ok..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

fauve

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 10 dec-10 kl 19:55 »
I dag kom ungisbarhönans 2:a  ägg  :)

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 10 dec-10 kl 21:46 »
21 ägg på 20 Lohmanhönor.
Det är andra gången det händer denna vecka.

Xoot

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 10 dec-10 kl 22:05 »
21 ägg på 20 Lohmanhönor.
Det är andra gången det händer denna vecka.

Intressant. Får man fråga vad du ger för foder och hur du har det med belysningen, även tempen?

Är själv lite glad, nu har jag iofs sålt och köpt lite med hönsen men har idag 4.st/dag på 15.st höns.
För mig känns det som mycket. Fick ännu mer efter att ladugården fick lås på dörren. :)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #56 skrivet: 10 dec-10 kl 22:26 »
Jag har ungefär 10 Hedemora, 4 vita och ca 20 bruna Lohman, tror jag. Hedemorahönsen la av för längesen. En del är för gamla också men de är ju så vackra och pryder gården när de spankulerar omkring så de får vara kvar bara för det. Förmodligen oekonomiskt...
De vita värper inte heller nu och de bruna får jag 10-12 ägg om dagen från.
Hade kunnat ha hur många ägg som helst för folk är tokiga i hemägg. Nu måste jag tyvärr säga ifrån tills i januari-februari då de förhoppningsvis tycker det är värt att lägga ägg igen.
Hönsen har grislampa över vattnet dygnet runt nu och taklampa på timer från 7-11. Kvällen får bli som det är, de följer mörkret. Det är möjligt att de skulle behöva mera ljus.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Rosten

• Närke
« Svar #57 skrivet: 10 dec-10 kl 22:56 »
Intressant. Får man fråga vad du ger för foder och hur du har det med belysningen, även tempen?

Är själv lite glad, nu har jag iofs sålt och köpt lite med hönsen men har idag 4.st/dag på 15.st höns.
För mig känns det som mycket. Fick ännu mer efter att ladugården fick lås på dörren. :)
Vi har ingen värme. Men det är nogra få plussgrader just nu för vattnet fryser inte.
Vi ger dom 33% värp, 33% havre, 33%korn.
Lågenergilampan i hönshuset tänder vi klockan 07.00 och släcker ca 21.00.
Lohmanhönorna är ca 25 veckor gamla. Så äggen är fortfarande inte fullstora.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #58 skrivet: 11 dec-10 kl 22:28 »
Här kommer det ungefär 1 ägg per 4 hönor och har gjort den senaste månaden. Det verkar dock som att de värper mer och mer.
Har inget extraljus, ingen värme förutom värmelampa över vattnet.
Har flera hönor som ruvar också :-/
My name is not Rihanna....

Daffy Duck

• Medelpad
« Svar #59 skrivet: 10 jan-11 kl 17:18 »
Vi har 2 dv. kochin och får 0-2 ägg om dagen - ca 8-10 ägg i veckan...   :)
Stolt hönsmamma till Agda, Margot och Göran - 3 goa dvärgkochins!

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser