Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ägg per dag får ni?  (läst 32174 gånger)

fauve

• Gäst
SV: Hur många ägg per dag får ni?
« Svar #20 skrivet: 02 dec-10 kl 07:29 »
De som ruggat klart värper bra, men många ruggar ännu så inte blir det jättemånga ägg. Ungefär 5 om dan på 13 hönor. Ungdomarna som kläckt i sommar har inte kommit igång ännu, men iaf en av dem har fått rödare (och lite större) kam & slör, så kanske är hon på G?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 02 dec-10 kl 08:41 »
Många sommarkläckta unghöns brukar inte börja värpa förän ljuset kommer tillbaka i mars.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #22 skrivet: 02 dec-10 kl 08:47 »
Sorgligt få just nu, kanske 1-2 per dag på femtontalet hönor. Vissa dagar inte ens det. Samtidigt har vi en del unghöns som inte riktigt ska ha kommit igång ännu, så det är kanske inte så konstigt egentligen... Men lite tråkigt ändå,jag vill ju kunna baka knallgula pannkakor även i vinter!!!  :) Får fortsätta vänta på våren och ljuset!
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

PetraL

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 02 dec-10 kl 09:14 »
Har en höna i äggläggande ålder, så jag får ett ägg varannan dag

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #24 skrivet: 02 dec-10 kl 09:26 »
Vi har 3 hönor som föddes i maj. Tror dock att det bara är en av dem som lägger ägg. Vi får 1 ägg om dagen alternativt varannan dag.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #25 skrivet: 02 dec-10 kl 09:29 »
Mina underbara hönor värper 4-6 ägg per dag. Inte illa av 6 hönor! Det är två vita "industrihönor" två bruna "industrihönor" o två Isbarunghönor som börjar komma igång nu. Såå glad i mina duktiga hönepönor  :-*!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Ronny

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 02 dec-10 kl 10:56 »
Förutom ruggning och ålder beror det på om man vill driva sina hönor till värpning på vintern eller om man vill ge dem vintervila. Driva dem till värpning på vintern gör man genom att ge dem extra värme, ljus och proteinrikt foder. Själv driver jag inte min åsboflock utan nöjer mig med ett och annat vinterägg.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ORCA

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 dec-10 kl 11:06 »
Avelssäsongen börjar för mig nu, så mina har börjat värpa mellan 10-17 ägg per dag mina  lägger ca ett ägg varannan dag så ca 27 hönor igång. Kläckaren är laddad med första omgången sedan igår. Har tänt mellan 07:00-21.30 och ett gäng har på prov uvljus, detta är bra för äggskalen(vitamin D) och skall tydligen göra höns mer harmoniska vintertid. Startar äggläggningen med torsklevertran också. Kan tillägga att mina har vilat i ca 1 1/2 månad innan start nu. Sedan har dom semester ett tag på sommaren har jag märkt=)
« Senast ändrad: 02 dec-10 kl 11:20 av ORCA »

edithsdotter

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 dec-10 kl 11:10 »
Ser med förväntan fram emot de traditionella "påskäggen". Mina höns är svarthöns i äggläggande ålder men ännu har jag inte fått något ägg från dem men ser det som naturens gång och det innebär också att de, om de får ha hälsan, kommer att producera måttligt även upp i relativt hög ålder.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #29 skrivet: 02 dec-10 kl 11:14 »
Vet inte om det var till mig Ronny, men jag kan ju säga att mina hönor har inget x-tra ljus, inget mer än allfoder o krossad havre o snäckskal + lite rester ibland. Hönshuset håller inte ens + grader nu, utan jag har fått sätta in ett element idag så inte vattnet ska frysa igen på nolltid.. Men mina bruna hönor är tagna från höseri innan de kom i ruggning för det är en jag känner som äger hönseriet.
Gift, två barn,

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #30 skrivet: 02 dec-10 kl 12:50 »
Förutom ruggning och ålder beror det på om man vill driva sina hönor till värpning på vintern eller om man vill ge dem vintervila. Driva dem till värpning på vintern gör man genom att ge dem extra värme, ljus och proteinrikt foder. Själv driver jag inte min åsboflock utan nöjer mig med ett och annat vinterägg.

Det är lite så jag tänker också. Även om det är lite trist att inte få fler ägg på så pass många höns som jag har, så är jag glad att de får vila några månader.

Jag ska börja ge dem lite extraljus några morgontimmer extra nu i december så får vi se hur det går. Upplever att de börjat få tillbaka fjäderdräkten helt nu, de flesta iaf.

Trots att det har varit så kallt nu, nästan tjugo grader som kallast har det inte varit minusgrader i hönshuset än, det har legat på rätt stadiga fem till tio grader vilket känns rätt otroligt eftersom vi inte har satt igång elementet. Visserligen har vi lite fler höns i år än förra året men hönshuset är tjugo kvadrat och hönsen + tupparna 45 så det är ju inte trångt heller. Men det är välisolerat och dragfritt. Det är väl det som gör det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fauve

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 dec-10 kl 13:06 »
Nja..

Mina har runt 1-3 +grader, äter mestadels korn & lite matrester (potatisskal. morotsskal) + en liten mängd allfoder så att de ska få i sig div. mineraler/vitaminer/spårämnen osv och det är bara nån timme extra på kvällen som de har lyse tänt. Blir ljust sent och mörkt tidigt här uppe och de måste ju få tid på sig att hinna äta och vara hönor också.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #32 skrivet: 02 dec-10 kl 16:49 »
Jag har nog runt 15 hönor i äggläggande ålder men får runt 4-5 ägg om dagen. Det är minusgrader i hönshuset dock, så idag när jag plockade ägg för 3 dagar (har inte varit hemma då det varit ljust) så var 10 frusna :( Det blir omelett ikväll...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #33 skrivet: 02 dec-10 kl 17:44 »
Vi har 10-17 hönor som kanske lägger ägg, osäkerheten består i att jag inte vet hur många av unghönsen som har börjat lägga.

Det mesta vi har fått på bra länge nu är 4 st på en dag. Alla ser dock bra ut i fjäderdräkten nu så de har nog ruggat klart.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ronny

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 02 dec-10 kl 18:14 »
Erica: Mitt inlägg var absolut inte riktat till någon. Jag ville bara säga att det är väldigt olika om man vill att de ska värpa intensivt på vintern eller om man inte vill det och att man kan styra detta genom temperatur, ljus och foder. Vad som är rätt för en hönsägare kan vara fel för en annan. Själv får jag nu i december kanske 2 ägg om dan från mina 20 hönor och det är jag nöjd med. Sen hoppas jag på en tidig vår med många ägg till påsk.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #35 skrivet: 02 dec-10 kl 19:32 »
Mina kan knappast prestera mer än dom gör nu, men hur får man dom att ta det lite lugnare? Fast jag skaffade dessa 4 från hönseriet för att få mkt. ägg. Men så här många fast det är så mörkt är ju att ta i:) Isbarena har just kommit igång, så jag antar att dom kommer att värpa sämre nästa vinter för då blir det väl ruggning o naturligt uppehåll. De två bruna är halvnakna tjejer  :-[ De hade "några" bruna med de vita o de vitas ljusprogram är tydligen inte bra för de bruna, så dom hade börjat plocka av sig fjädrar. Hoppas att dom glädjer mig i mååånga år framöver, för dom är supertrevliga hönor!
Gift, två barn,

Aklejan

• -
« Svar #36 skrivet: 02 dec-10 kl 20:01 »
Erica: Mitt inlägg var absolut inte riktat till någon. Jag ville bara säga att det är väldigt olika om man vill att de ska värpa intensivt på vintern eller om man inte vill det och att man kan styra detta genom temperatur, ljus och foder. Vad som är rätt för en hönsägare kan vara fel för en annan. Själv får jag nu i december kanske 2 ägg om dan från mina 20 hönor och det är jag nöjd med. Sen hoppas jag på en tidig vår med många ägg till påsk.

Visst finns det folk som driver på sina hönor med ljus och värpfoder...
Men det kan inte vara det enda som är av betydelse för hur mycket ägg hönsen lägger..
Mina hönor har ruggat klart nu, jag ger aldrig värpfoder, stressar inte med lampor...
Men dom får ekologisk mat och massor med grönt..
Jag har isolerat , luftigt och stort...byter vattnet ofta, städar ofta...

Förra året vid den här tiden så var jag själv jätte sjuk en längre period...
Lunginflammation och allvarlig hosta gjorde att jag inte orkade stå och riva
rödbetor, morötter, koka morgongröt med smulade nässlor och nypon osv osv...
Städningen blev det lite dåligt med...ungtupparna sov i värpredena ::)
Under den här tiden som jag var sjuk fick jag inte ett ägg...

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 02 dec-10 kl 20:04 »
13-15 ägg om dagen från våra 20 Lohman hönor.

Ronny

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 02 dec-10 kl 22:44 »
Visst finns det folk som driver på sina hönor med ljus och värpfoder...
Men det kan inte vara det enda som är av betydelse för hur mycket ägg hönsen lägger..

Nej, det enda är det ju inte. Unga hönor värper tex fler ägg på ett år än äldre. Vissa specialraser och värphybrider är framavlade för intensiv värpning och kan komma upp i nästan 1 ägg om dan i snitt på ett år, åtminstone första värpåret. Och självklart om inte hönsen blir väl skötta blir det säkert inte många ägg av den anledningen. Men, temperatur, ljus och foder har generellt stor betydelse.

Existens?

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 03 dec-10 kl 07:58 »
Tycker det är en rätt tråkig attityd det där.. *finns folk som driver på sina höns med belysning*...

Jaha, så nu ska man känna sig som en djurplågare också, bara för att man vill kunna leverera ägg året runt.
För det första så är ju inte detta nåt vi kommit på nu, man började nog på 30-talet att sätta in en lampa i hönshuset.

För det andra.
Om man köper unghöns som börjar värpa i september, så skulle det ju kännas rätt märkligt att tvinga dom till ruggning i november.
Dom har sin värpperiod denna tid på året, och man ser till så det stämmer för dom, genom att ha lyset på. Andra har sin värperiod nån annan gång på året.
Konstigare än så är det inte.

Ganska många uppskattar ju trots allt att kunna äta ägg även på vintern. Eller är man helt förtappad om man vill göra det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser