Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenburen värme utan el?  (läst 17568 gånger)

bo_i_dala

SV: Vattenburen värme utan el?
« Svar #20 skrivet: 14 dec-10 kl 08:22 »
Hej!
Självklart måste INTE pannan placeras i källare.............
Dock krävs lite grövre rör i ett system för självcirkulation, främst i röret som går ut ur pannan (1 3/4 - 2 tum).
I min gamla källarlösa 1 1/2 plans kåk hade jag självcirkulation tills det byggdes ett separat pannrum, princopen är att varmt vatten har lägre dencitet än det kalla- alla rör till elementen kommer uppifrån och rören från elementen försvinner neråt.....
Kan rita en skiss och skicka om du vill- äldre rörmokare vet också säkert hur man gjorde
MVH

anders50

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 dec-10 kl 22:10 »
33 mm här, iaf där jag mätte. Det kanske varierar lite i huset?
Har också samma dimension, 1 tum invändigt. Fungerade utmärkt i detta tvåvåningshuset från 1942- början på 90 talet då jag moderniserade vedeldningen.
Och vid elavbrott så fungerar självcirkulationen till vissa element ändå, men inte för fullt.
1 tums (inv.) rör verkade vara standard förr, åtminstone det jag sett.

Kea

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 27 dec-10 kl 13:57 »
Vårt hus moderniserades på 1950-talet med kökspanna och vattenburen värme. Senare sattes elpatron in, med cirkulationspump. Pumpen har inte varit i gång ens en minut på de senaste tio åren. Vi värmer uteslutande med hemved - aldrig med el. Självcirkulationen fungerar utmärkt, trots att rören är normalgrova och ansluter med köksgolvet som lägsta nivå. Riv för all del inte ut det systemet - elavbrotten har ju inte direkt blivit sällsyntare på senare år!

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser