Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kallas denna traktor-del?  (läst 10403 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Vad kallas denna traktor-del?
« skrivet: 22 nov-10 kl 19:58 »
Hölls och rensade lite på vinden ovanför garaget för att köra iväg till skroten.. Hittade då denna pryl som jag trpr är något till en traktor, typ att sätta i fronten (tyngder?). Den är "fällbar" och tämligen stor, i.a.f. 70 cm lång och 50 cm bred. Tänkte att om man får reda på vad det kallas kanske man kan sätta ut en annons istället för att skicka den till skroten..

Fråga A blir då alltså, vad kallas prylen?
Fråga B, finns det någon marknad för dylika prylar?
Fråga C, tror ni det finns någon sportslig chans att luska ut vad den kan passa till för traktor?
Den är ju röd, kanske en Volvo BM?

pålle

• Gäst
SV: Vad kallas denna traktor-del?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-10 kl 20:06 »
Hölls och rensade lite på vinden ovanför garaget för att köra iväg till skroten.. Hittade då denna pryl som jag trpr är något till en traktor, typ att sätta i fronten (tyngder?). Den är "fällbar" och tämligen stor, i.a.f. 70 cm lång och 50 cm bred. Tänkte att om man får reda på vad det kallas kanske man kan sätta ut en annons istället för att skicka den till skroten..

Fråga A blir då alltså, vad kallas prylen?
Fråga B, finns det någon marknad för dylika prylar?
Fråga C, tror ni det finns någon sportslig chans att luska ut vad den kan passa till för traktor?
Den är ju röd, kanske en Volvo BM?
front brygga . kanske MF

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 22 nov-10 kl 20:13 »
Fråga B, cirka 1 kr/kilot.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gångtrött

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 nov-10 kl 20:17 »
Sökte lite på blocket nu när jag vet vad det kallas.. Någon tusenlapp verkar de ju gå på i.a.f.
Men jag undrar om det inte saknas någon del, de som jag såg bilder på verkar ha någon form av fästjärn som går utmed traktorns sidor. Och ska man sälja den så behöver man väl ändå veta vad den passar till för traktor antar jag..

yggdrasil

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-10 kl 20:19 »
är väl en brygga att lägga/sätta  frontvikter på traktor, ser ut att vara till en IH eller en MF
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-10 kl 19:30 »
IH eller Valmet.....skulle jag gissa utan att veta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 02 dec-10 kl 21:10 »
skulle inte förvåna mig om det är ett original tillbehör till grålle ,det finns många grållefantaster .Om jag har rätt pröva blocket.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 dec-10 kl 22:07 »
Det är en frontbrygga till en IH, brukar sitta på t.ex 724 från tidigt 70-tal. Den är fällbar så att säga, man kan ha den upp framför kylaren, eller fälla ner den och lägga i sten eller andra vikter.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 dec-10 kl 22:52 »
Det är en frontbrygga till en IH, brukar sitta på t.ex 724 från tidigt 70-tal. Den är fällbar så att säga, man kan ha den upp framför kylaren, eller fälla ner den och lägga i sten eller andra vikter.
Jo jag var inne på IH efter att ha kollat lite på nätet.. Vet du om det egentligen ska sitta några "plattjärn" för att fästa frontbryggan till traktorn?

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 dec-10 kl 07:46 »
Det brukar se ut ungefär som på denna bild..(något dålig tyvärr) det är ett par plattjärn som skruvas bakåt längs sidorna på traktorn.

.http://www.traktorpool.se/media/4832/1304832/988121/Case-IH-624-+724-Motorhaube-988121.jpg?height=160&width=160&quality=80

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 03 dec-10 kl 08:03 »
, eller fälla ner den och lägga i sten eller andra vikter.

Är inte det farligt? Jag har en gång varit med om en traktor som voltade bakåt, då vill man inte gärna ha en massa sten i en frontbrygga kan tänkas.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #11 skrivet: 03 dec-10 kl 08:14 »
skulle inte förvåna mig om det är ett original tillbehör till grålle ,det finns många grållefantaster .Om jag har rätt pröva blocket.

Grållen har hjulvikter. Finns ingen fäste för en front brygga.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 dec-10 kl 09:29 »
Är inte det farligt? Jag har en gång varit med om en traktor som voltade bakåt, då vill man inte gärna ha en massa sten i en frontbrygga kan tänkas.

Det låter ju inte som ett drömscenario, nej.  Men dels är detta en rätt stor traktor, och dels så ville man ju just undvika stegring genom att belasta fram, så dom tyckte väl att fördelen uppvägde nackdelen. Man hade väl även skruvade betongvikter, vill jag minnas.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 dec-10 kl 19:02 »
Slängde ut en annons på Lantbruksnet så får vi se om det är någon som är intresserad eller om den får gå som skrot. Tack för all hjälp!

Har en annan "maskin" som fanns på gården när jag köpte den.. Det ser ut som en gigantisk gödselgrep, typ 3 meter bred, med fästen för trepunkten.. Den går att "tippa" genom att man drar i ett snöre. Någon ensilage/hö-pryl?

Den ska också bort nu, tar bara upp massa plats.. Är det något som är säljbart?

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 dec-10 kl 19:17 »
Om den inte har nån båge upptill..så låter det som en halv hösvans.. :)

http://www.maskinisten.net/userpix/8425_hsvans_1.jpg

Gångtrött

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 dec-10 kl 19:21 »
Ja ungefär sådär ser den ut, fast mkt bredare och med kortare spjut. Den övre delen, som sitter uppe på bågen, verkar inte finnas.. Eller den sitter in fastmonterad just nu, men det ser ut som om det skulle kunna ligga lite delar under all annan bråte där inne.

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 03 dec-10 kl 20:21 »
Det kan vara en dynggrep helt enkelt. Kortare pinnar än en hösvans och tätare mellan dem.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 dec-10 kl 20:30 »
Nä, inte tätare spjut.. De sitter alldeles för glest för att vara en dynggrep. Därtill är den så bred så det känns orimligt. Nej efter lite googlande så inser jag att det är en hösvans.. Jag har hittat en del modeller utan "överdel" på nätet nu, så den jag har kanske är komplett ändå.
Men jag har inte sett någon som ser så bred ut som min..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 05 dec-10 kl 15:07 »
Kanske en släpräfsa
http://www.blocket.se/vastmanland/Slaprafsa___kalkar_30581366.htm?ca=11&w=3&last=1

Den på bilden är ju för häst, men jag har sett bondsmeder som gjort om så de fått traktorfästen. Käck grej för att dra ihop hö.
« Senast ändrad: 05 dec-10 kl 15:35 av Edgar »

hemmafixar´n

• singel,trevlig,lugn,tålmodig,händig,mm
    • Dalarna
« Svar #19 skrivet: 12 jan-11 kl 23:57 »
Det är en front/viktbrygga till Nuffield,
skicka den till mig om du inte vill ha den kvar:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser