Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna fårglädjetråden!  (läst 22692 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Allmänna fårglädjetråden!
« Svar #60 skrivet: 19 sep-11 kl 06:51 »
Och jag är så himla glad att jag har hittat en att byta bagglamm med  ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 25 sep-11 kl 08:49 »
Väntar på Lill-Patrik som ska komma och klippa mina får idag ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

taccotad

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 25 sep-11 kl 19:54 »
Idag är jag helt jätteglad!!! Efter en dag i bilen (totalt 42 mil tur och retur, kanske lite längre) så har vi äntligen tre tackor här hemma. Två renrasiga gotlandsfår och en blandras. Dom är så lugna och nyfikna, hur kul som helst tycker vi!!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #63 skrivet: 26 sep-11 kl 07:44 »
Idag är jag helt jätteglad!!! Efter en dag i bilen (totalt 42 mil tur och retur, kanske lite längre) så har vi äntligen tre tackor här hemma. Två renrasiga gotlandsfår och en blandras. Dom är så lugna och nyfikna, hur kul som helst tycker vi!!

Stort grattis! Jag kommer o koller snart.  :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

taccotad

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 26 sep-11 kl 09:33 »
Stort grattis! Jag kommer o koller snart.  :D

Du är så välkommen så!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #65 skrivet: 23 apr-12 kl 09:36 »
Älskar mina små lamm  :-*

Nyfödda lamm

Gutelamm

Det ser för roligt ut, lammen springer förbi sin mamma som ser helt förvånad ut. ;D
« Senast ändrad: 23 apr-12 kl 09:38 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #66 skrivet: 26 apr-12 kl 17:50 »
Älskar mina små lamm  :-*

Nyfödda lamm

Gutelamm

Det ser för roligt ut, lammen springer förbi sin mamma som ser helt förvånad ut. ;D

Snacka om söta, fast tycker att gulligaste var när det svarta lammen hoppade över dt bruna lammet i andra filmen. Så charmigt.  :-[
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 27 apr-12 kl 19:20 »
tackorna är utsläppta på bete ikväll, så skönt!!!
De är glada och förnöjda och lammen race-ar runt.
Kvar i fårhuset står endast en tacka med ett dåligt lamm, som får penicilllin. Det blir betesläpp imorgon efter sista sprutan!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #68 skrivet: 27 apr-12 kl 20:57 »
Jag tycker nästan det ser ut som om den nyblivna modern också tycker om lammen, men jag kan ju göra mig skyldig till förmänskligande av  djuren.

Hm, "Hoppa Bock" har jag hört talas om, men "Hoppa Lamm" verkar vara väl så god träning inför kommande nappatag med Lifvet.

Tack för jättetrevliga filmer!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #70 skrivet: 01 maj-12 kl 12:24 »
Jaha, då är du också fast!  ;)  Titta här vad jag har ställt till:

http://thegoatspot.net/phpbb/viewtopic.php?f=56&t=31433&p=378893#p378893
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #71 skrivet: 03 maj-12 kl 14:52 »
Jaa...hon är skitjobbig vårat lilla flasklamm...men så söööt <3 <3

Hon ska prompt alltid vara med o göra samma som dom andra tjejerna. Hon skulle också vara med och så i odlinsbänken och valde frön med liv och lust som dom andra tjejerna...

..men det är lite otympligt att ha ett lamm som väljer frön...så slutligen fick hon dom tomma påsarna att plocka med...och som ni ser, var lyckan gjord 8)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

betsla

• Jämtland
« Svar #72 skrivet: 03 maj-12 kl 15:22 »
Jaa...hon är skitjobbig vårat lilla flasklamm...men så söööt <3 <3

Hon ska prompt alltid vara med o göra samma som dom andra tjejerna. Hon skulle också vara med och så i odlinsbänken och valde frön med liv och lust som dom andra tjejerna...

..men det är lite otympligt att ha ett lamm som väljer frön...så slutligen fick hon dom tomma påsarna att plocka med...och som ni ser, var lyckan gjord 8)

Söööööööt!!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #73 skrivet: 03 maj-12 kl 19:13 »
Är det det som är att sätta bockenlammet till trädgårdsmästare? ;) /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

betsla

• Jämtland
« Svar #74 skrivet: 12 maj-12 kl 10:33 »
Nu har alla tackor lammat! De första tre lammade redan i februari, i morse hade vi en liten nyföding i stallet igen =) Senast igår kväll sa jag till sambon att den där jädra tackan nog är skendräktig... undrar om hon hörde mig? =D Vi hade börjat ge upp hoppet och tagit ner lamningsboxen till å med. Så nu har vi 13 djur i fårhuset, jag hoppas på att det är ett lyckotal ;D

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #75 skrivet: 12 maj-12 kl 12:39 »
Nu har alla tackor lammat! De första tre lammade redan i februari, i morse hade vi en liten nyföding i stallet igen =) Senast igår kväll sa jag till sambon att den där jädra tackan nog är skendräktig... undrar om hon hörde mig? =D Vi hade börjat ge upp hoppet och tagit ner lamningsboxen till å med. Så nu har vi 13 djur i fårhuset, jag hoppas på att det är ett lyckotal ;D

det måste det vara för vi har också 13 st  ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #76 skrivet: 12 maj-12 kl 17:50 »
Jag har 13 vuxna avelsdjur och det var ett turtal för mig. Har haft mycket bra lammningar  i år ;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Charlotte

• -
« Svar #77 skrivet: 23 maj-12 kl 12:54 »
Nu har alla fåren åkt iväg på bete :)
Så härligt att se tackor och lamm i solskenet.
Bara 10 ungtackor som ska vallas i sommar är kvar i sin vinterboning, dom ska släppas härhemma ikväll.
Så skönt! Nu kan jag åka på Elitloppet med gott samvete ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #78 skrivet: 23 maj-12 kl 23:14 »
Hittade 2 pyttesmå,nyfödda tacklamm i hagen ikväll!Så slutresultatet blev 10 baggar och 6 tackor.Helt okej ;D

betsla

• Jämtland
« Svar #79 skrivet: 08 sep-12 kl 23:04 »
Kolla vad som kom i brevlådan häromdagen!!!!!  ;D *korkar upp champagnen*

Dela detta:

* Inloggade just nu

1633 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser