Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån kan hjälpa med lite planering för nystart?  (läst 9351 gånger)

Cees

• Närke
Nån kan hjälpa med lite planering för nystart?
« skrivet: 18 nov-10 kl 19:27 »
Hej alla hjälpsamma därute! :)
Tänkte skaffa ett par grisar snart för att täcka mitt eget köttbehov samt lite till släkt o vänner.
Hade tänkt mig en sugga o en galt av rasen linderödsvin.

Vill ha en foderstat so är så naturlig och oförädlad som möjligt.
Om möjligt vill ja kunna odla det själv eller kunna hämta hos närmsta bonde.

Hur mycket foder går det åt till dessa två samt en kull om året?
Samt vilket foder ska jag satsa på?

Tack på förhand!

Gångtrött

• Gäst
SV: Nån kan hjälpa med lite planering för nystart?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-10 kl 19:36 »
När jag hade linderödare gav jag dem 2 kilo kornkross om dagen ungefär (som unggrisar och vuxna) + att jag gav dem en hel del mat som jag fick från personalmatsalen på jobbet (skal, grönsaker, potatis, bröd o.s.v. som inte gått åt), lite beroende på hur mkt jag fick per dag så varierade jag kornkrossmängden. När de hade kultingar gick det naturligtvis åt mer foder än "normalgivan". Sedan fick de ju gräsklipp, nedfallna äpplen, rester från vårt hushåll o.s.v..
Kornkrosset fick ju vara "basen" sedan kan man ju justera mängden utifrån tillgång på annan mat.

Det finns säkerligen folk som nu kommer kommentera att man egentligen inte får ge dem mat från hushållet, och det är ju sant förvisso.. Men ska man nu bara ha grisar för eget bruk anser jag att man kan tulla lite på SJV:s regler. Det blev i.a.f. både jag och grisarna gladare av.. ;)

Cees

• Närke
« Svar #2 skrivet: 18 nov-10 kl 20:00 »
Ok, ja kornkross kan jag lätt ordna, bara korn ingen annan säd?
Sen blir det väl lite potatis och grönsaker som jag odlar själv.
Matrester blir det typ inga då det lilla som blir går till hönsen :)
Men jag ska försöka ordna nåt med affären eller ett äldreboende i närheten om man kanske kan få matrester av dem..

SJV:s regler är inte så intressanta för mig heller då jag ska äta det mesta köttet själv, har också hört att det är lite känsligt med matrester men i sån liten produktion så har man bra koll på innehållet osv.

Tack för tipsen Gångtrött

Gångtrött

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 nov-10 kl 20:27 »
Ja kolla med affärerna runt omkring.. Bröd, frukt, mejeriprodukter o.s.v. kan ju vara intressant att stödfodra med. Jag använde rent kornkross(utblandat i vatten till en gröt), och så övrig mat för att de skulle "må bra", funkade kalas! De blev jättefina i hullet och växte bra utan att få magsår som produktionsgrisarna får på sitt koncentrat.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "matrester".. Tycker INTE man ska ta sådant som "skrapats av från tallrikarna", det är nog att pressa sin tur lite för långt. Själv sa jag absolut nej till det och tog enbart sådant som inte varit ute i matsalen bland folk, d.v.s att jag tog enbart sådant som aldrig lämnat köket.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 18 nov-10 kl 20:48 »
...
Jag vet inte riktigt vad du menar med "matrester".. Tycker INTE man ska ta sådant som "skrapats av från tallrikarna", det är nog att pressa sin tur lite för långt. Själv sa jag absolut nej till det och tog enbart sådant som inte varit ute i matsalen bland folk, d.v.s att jag tog enbart sådant som aldrig lämnat köket.

Låter som en mycket bra idé, annars får man väl tandpetare, snus och annat läbbigt/skadligt med i maten :-X

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 nov-10 kl 20:55 »
Låter som en mycket bra idé, annars får man väl tandpetare, snus och annat läbbigt/skadligt med i maten :-X

:-* /Anette
haha, ja det kan jag säga av egen erfarenhet.. En gång när jag hämtade min tunna vid personalmatsalen så vart jag glad, den var blytung och fylld upp till bredden.. När jag kom hem och skulle mata grisarna så insåg jag att någon missat mina instruktioner och hivat i de riktiga matresterna.. Det var servetter, gafflar, värmeljus, och glasljusstakar bland maten.. :)
Det visade sig att det var en praktikant som fått "hinkuppgiften" och missuppfattat lite..

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 18 nov-10 kl 21:10 »
Varför man absolut inte får ge grisar matrester är för att köttet i Sverige sällan är Svenskt och minsta blandning med kött i matresterna räknas som infekterat . Det är nämnligen så att man på alla sätt försöker att förhindra smitta med grispest som är mycket smittsam och altså smitta även efter tillagning .
Det är ju tillexempel förbjudet att ta med sig matsäck från utlandet till sverige av samma anledning , det finn bestämmelser för karenstid innan man får besöka stallar efter utlandsbesök osv .
Så matrester får inte finnas , en brödskiva kan ha legat på samma tallrik som en kotlett .

Så risken om man inte bryr sig är att man smittar andra i omgivningen utan att veta om det ,

Cees

• Närke
« Svar #7 skrivet: 18 nov-10 kl 21:20 »
Jag förstår inte riktigt, vad är det som smittar djuren, utländskt kött? om dem äter kött från grannens nötdjur då? fisk ifrån skön? vart kommer smittan ifrån och kan den finnas i alla sorters kött?

Informera mig gärna. Vill inte sprida några smittor men det måste finnas vägar att undvika det och ändå kunna ge dem en mumsbit ibland?

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 18 nov-10 kl 21:24 »
För att göra det enkelt för alla , så att inga missförstånd kan ske så gäller inget matavfall från något ställe .

Ena gången var det grannens oxe nästa gång du får din munsbit så var det dansk gris . Det blir helt enkelt för rörigt för alla och svårt att förstå och följa .

Bellaman

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 18 nov-10 kl 21:28 »
Man ska inte ge svin okokt matavfall eftersom matrester ibland innehåller charkuterier utan att man tänker sig för. Svinpestvirus är ju t.ex extremt motståndskraftigt. Man tror ju att det stora svinpestutbrottet i Holland för drygt tio år sedan (där ca 10 miljoner grisar avlivades) hade sitt ursprung i en kinesisk salami kvarglömd på en rastplats. Denna tror man inmundigades av vildsvin som sedan smittade tamsvin...

Men att inte ge sin hushållsgris sina övriga matrester vore ju slöseri. Man kan väl ge matresterna den dagen man ätit charkuterier till hönsen t.ex. Det känns ju f.ö inte OK med ofrivillig kanniballism heller...

Cees

• Närke
« Svar #10 skrivet: 18 nov-10 kl 22:38 »
Ok inga matrester utifrån, men mitt eget kött vet jag ju varje gång vart det kommer ifrån..
Och när jag har mina grisar så kommer allt kött att produceras av mig förutom nötkött som jag byter till mig av grannen med griskött ex.

Kan det finnas smitta i grannens nötkött eller i mitt kanin och kycklingkött?
Eller i fisk från sjön?
Grisköttet får dem såklart inte av samma anledning jag inte ger kycklingköttet till hönsen..

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 18 nov-10 kl 22:45 »
Risker finns det alltid .
Jag vet inte var du bor eller vad det är för sjö , men en risk är inälvsparasiter som kan spridas via fisk .

Kan du utesluta köttet och få tag på mjölk är det mycket bättre och säkrare alternativ .

mysfaktor

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 nov-10 kl 23:05 »
Varför man absolut inte får ge grisar matrester är för att köttet i Sverige sällan är Svenskt och minsta blandning med kött i matresterna räknas som infekterat . Det är nämnligen så att man på alla sätt försöker att förhindra smitta med grispest som är mycket smittsam och altså smitta även efter tillagning .
Det är ju tillexempel förbjudet att ta med sig matsäck från utlandet till sverige av samma anledning , det finn bestämmelser för karenstid innan man får besöka stallar efter utlandsbesök osv .
Så matrester får inte finnas , en brödskiva kan ha legat på samma tallrik som en kotlett .

Så risken om man inte bryr sig är att man smittar andra i omgivningen utan att veta om det ,
köttet i sverige sällan är svenskt????? ??? ???
!

Cees

• Närke
« Svar #13 skrivet: 18 nov-10 kl 23:07 »
Ok, Tack för all hjälp!
Ska tänka igenom allt noga innan jag beslutar hur"kretsloppet" ska dras :)

Ja mjölk kan jag nog också byta till mig med grannbönderna,
Ska bli väldigt kul iaf :) När jag har dem så borde jag vara självförsörjande på fyra sorters kött, ägg och mjölk, även mycket av fodret. Känns bra  när jag då bara har ett par grisar några höns o kaniner! :)

Tack än en gång för alla tips!

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 nov-10 kl 15:47 »
nämen, alltså.. detta gäller:

- inget kött är tillåtet oavsett varifrån det kommer, från ditt hushåll eller Polen

- nån sorts matavfall(jag begriper aldrig definitionerna) får användas om det steriliseras, dvs hettas upp till 72 grader

-mjölk från grannen får du  inte använda utan att ansökaf om tillstånd hos Jordbruksverket. De kräver nån sorts .. ja, jag har inte fattat vad. nån sorts anläggning för sterilisering eller nåt sånt.

Exakt info har Jordbruksverket

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 nov-10 kl 09:16 »
köttet i sverige sällan är svenskt????? ??? ???
!

Köttet som serveras i matsalar och restauranger i Sverige, är mycket sällan svenskt.

Eftersom myndigheterna stiftar lagar som gör vårt kött dyrare, så köper samma myndighet utländskt kött med motiveringen att det svenska är för dyrt.

I övrigt kan jag bara hålla med Stabon.

Cees

• Närke
« Svar #16 skrivet: 25 nov-10 kl 18:24 »
Ingen som är "självförsörjande" på sitt grisfoder som har lust att dela med sig hur ni lagt upp det? 
Inga fler "regler" bara, dem kan jag läsa om på lst o jbv... vid intresse:)

Stort tack för alla tips hittills!

fräsen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 nov-10 kl 18:44 »
jag köper foderpotatis av en odlare, 300 spänn för 800 kg. Utöver det får mina grisar kornkross alt havrekross, beroende på vad jag har hemma, brödbitar, pasta o rotfrukter när det blir över från hushållet.
Och så ensilage/hö

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 25 nov-10 kl 20:12 »
Jag har skrivit upp min utfodring i en annan tråd , med bara hemproducerat foder , utom mineralfodret .

Cees

• Närke
« Svar #19 skrivet: 25 nov-10 kl 20:54 »
Jag har skrivit upp min utfodring i en annan tråd , med bara hemproducerat foder , utom mineralfodret .

Vad har den för rubrik?

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser