Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttlådor i papp?  (läst 5778 gånger)

Vurre

Köttlådor i papp?
« skrivet: 17 nov-10 kl 15:16 »
Inser att mitt lager av lådor för slaktat och styckat lamm är på upphällningen. Var köper ni era? Efter att ha letat på nätet och förstått att det där med att sälja lådor direkt till kund har blivit stort måste det vara ganska lätt att hitta nån som säljer själva förpackningsmaterialet, men var?
snus? vad är priset på en pris?

pålle

• Gäst
SV: Köttlådor i papp?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-10 kl 15:39 »
Inser att mitt lager av lådor för slaktat och styckat lamm är på upphällningen. Var köper ni era? Efter att ha letat på nätet och förstått att det där med att sälja lådor direkt till kund har blivit stort måste det vara ganska lätt att hitta nån som säljer själva förpackningsmaterialet, men var?
kan flytt låder vara något.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 nov-10 kl 17:24 »
Banankartonger är jättebra, de är hållbara, lagom stora och man kan ofta få dem gratis från mataffären. Kompletteras med en insatspåse om man inte förpackar allt i individuella påsar. Insatspåsen vet jag inte var man köper, men den informationen kan säkert någon annan komplettera med.

Har förresten lärt mig att buntband är billigt och bra att försluta påsar med. Håller lufttätt, kräver inte att det finns mycket av påsen kvar ovanför förslutningspunkten, går snabbt att få på plats.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 nov-10 kl 20:29 »
Banankartonger är jättebra, de är hållbara, lagom stora och man kan ofta få dem gratis från mataffären. Kompletteras med en insatspåse om man inte förpackar allt i individuella påsar. Insatspåsen vet jag inte var man köper, men den informationen kan säkert någon annan komplettera med.

Har förresten lärt mig att buntband är billigt och bra att försluta påsar med. Håller lufttätt, kräver inte att det finns mycket av påsen kvar ovanför förslutningspunkten, går snabbt att få på plats.
Japp, banankartonger är nog ypperliga för detta!! Passa på att fråga när det är extrapris på bananer, för då brukar butikerna drunkna i kartonger... Och fråga extra snällt om det är i en butik du besöker enkom för att tigga till dig kartonger..

//JBF (som av ren princip sa: Nej, tyvärr! till folk som kom till hans Coop-butik bara för att få gratiskartonger....  ;D)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

träsleven

• -
« Svar #5 skrivet: 18 nov-10 kl 09:40 »
Lite halvhöga grönsakslådor med urtag i sidorna.(handtag)Det vet jag de som använder till lammkött men de måste ju kompletteras med en ren insatspåse invändigt förstås. Dessa köper man ju på rulle men det vet du väl redan! Grönsakslådorna går att få gratis i butiker eller som min gubbe gör han tar hem från skolan där de blir över i köket. De är alldeles lagom stora och man viker ju plasten dubbel över köttet som skydd.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 nov-10 kl 09:50 »
Vill man att det ska se lite snyggt och proffsigt ut, så kör man inte med banankartoner.

Nima säljer charklådor och insatspåsar. De hyfsat välsorterade pappersgrossisterna har också. Jag köper mest hos Paul Hall.

En 30 kg låda ligger runt 18 kr, och 15 kilos runt 12.

http://www.nimaab.se/se/grp/charkemballage.php

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 18 nov-10 kl 09:57 »
Jag skulle inte vilja köpa köttet som jag beställt om jag såg att det låg i en begagnad låda .
Alldeles för stora risker med bakterier , och sedan undra vilka kunskaper eller okunskaper som döljer sig hos dessa försäljare .

Antingen nya frächsha kartonger som engångs eller också ett lånesystem av backar som går att decinfisera .

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 18 nov-10 kl 10:39 »
Japp, banankartonger är nog ypperliga för detta!! Passa på att fråga när det är extrapris på bananer, för då brukar butikerna drunkna i kartonger... Och fråga extra snällt om det är i en butik du besöker enkom för att tigga till dig kartonger..

//JBF (som av ren princip sa: Nej, tyvärr! till folk som kom till hans Coop-butik bara för att få gratiskartonger....  ;D)

Jag nödgas inse att jag inte läste ursprungsfrågan innan jag svarade. Sällar mig till de som anser det vara olämpligt att sälja lamm i banankartonger... För "kompisbruk" är det ju en annan femma.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 18 nov-10 kl 17:38 »
Jag ser inte problemet med begagnade kartonger när man har insatspåse. Köttet kommer ju aldrig i kontakt med pappen, oftast är det tom två lager plast emellan, dels insatspåsen, dels den individuella, väl förslutna, påsen med den specifika styckningsdetaljen i.

Kartongen är endast till för att göra det enkelt att packa och bära köttet.

Bakterierisken ligger mer på en massa andra riskmoment, framför allt slaktaren/styckarens noggrannhet och kunskap, men även hygienen i utrymmet där man arbetar, främst arbetsbänkar, skärbrädor, knivar. Kartongen är en nästintill försumbar riskfaktor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 nov-10 kl 22:21 »
Jag ser inte problemet som bakteriellt, utan hur man vill att det ska se ut.
Jag tycker det ser tråkigt ut att komma med en begagnad bananlåda med kött för närmare 2000 kr i.
Småsnålt och oproffsigt helt enkelt.

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #11 skrivet: 18 nov-10 kl 22:42 »
Måste bara tillägga...

Har köpt både i banankartong och mera "proffsiga" varianter och en snygg kartong med ett tryck på är väldigt billig reklam för säljaren...

Specielt om dom som köper kan använda kartongen till annat och inte kastar den direkt, då finns kartongen kvar och kunden kan enkelt titta vad den där bra säljaren hette nästa år då det är dags att köpa en låda !

Kanske tänkvärt...

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 nov-10 kl 22:44 »
Jag ser inte problemet som bakteriellt, utan hur man vill att det ska se ut.
Jag tycker det ser tråkigt ut att komma med en begagnad bananlåda med kött för närmare 2000 kr i.
Småsnålt och oproffsigt helt enkelt.

Känner du möjligen till SRS ? Dessa backar används ett otal gånger och funkar utmärkt

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 nov-10 kl 07:23 »
Känner du möjligen till SRS ? Dessa backar används ett otal gånger och funkar utmärkt

Givetvis gör jag det, det var därför jag sa att problemet enligt mig inte är bakteriellt, utan en intrycksfråga.
En ren och snygg back fungerar bra mycket bättre än en begagnad banankartong i det hänseendet.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 nov-10 kl 16:11 »
Givetvis gör jag det, det var därför jag sa att problemet enligt mig inte är bakteriellt, utan en intrycksfråga.
En ren och snygg back fungerar bra mycket bättre än en begagnad banankartong i det hänseendet.
Det kan jag hålla med om. En banankartong är en bra och hållbar kartong, men den passar inte i alla lägen. Skickar man till samma mottagare ofta och dom accepterar ett billigare emballage, så är det väl ok. Men i annat fall, så får man bara ta betalt, så att det finns utrymme för en dyrare kartong

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser