Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme i hönshuset utan el?  (läst 43791 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Värme i hönshuset utan el?
« Svar #100 skrivet: 14 nov-10 kl 21:29 »
Om jag förstod det rätt kunde ts tänka sig att använda el till en lampa men inte till uppvärmningen. Eller har jag missförstått?

Det är ju mörkt länge på dagarna i Norrland och höns måste ha, tror jag, åtta timmar ljust för att hinna äta tillräckligt. Och är det kallt måste de ju äta ännu mer för att hålla värmen. Alltså tror jag lampa är helt nödvändigt.

Vi satt och pratade maken och jag om uppvärmningsdilemmat i dag, det började när han nämnde att han fått en sådan där kamin som man har i vedeldade badtunnor, det var en badtunna som gått sönder och de skulle slänga kaminen. Vi diskuterade om man skulle kunna använda en sådan och värma upp vatten som i sin tur värmer hönshuset. Det får ju inte vara någon öppen yta mot hönshuset eftersom det blir fuktigt då, kanske ett metallkar som har sin ena vägg i hönshusväggen på något sätt? Sen är ju frågan hur man ska lösa resten av arrangemanget, vi kom inte fram till något vettigt. En vedeladad badtunna har man ju utomhus och all vattenånga som blir går ju ut i luften, man skulle inte gärna kunna ha den inomhus, alltså inte i ett förrum till hönshuset för då blir det för fuktigt där, men har man den utomhus kyler ju utomhusluften ned onödigt mycket...

Det var ett tankeexperiment för egen del också, vad vi ska ha kaminen till om vi behåller den. Eventuellt blir det en badtunna till den, och då vore det ju fint om man kunde använda värmen som blir till något mer än att bada i...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #101 skrivet: 14 nov-10 kl 21:33 »
Hönssadel av flees till vintern måste ju hålla dem varma.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=93384.0

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #102 skrivet: 14 nov-10 kl 21:35 »
Även jag bor i norra norrland, och har funderat på problemet med att värma upp ett eventuellt hönshus.

Vad tror ni om att försöka utnyttja "restvärmen" från huset? Att bygga hönshuset direkt mot boningshuset, gärna i söderläge, och om det går kanske man kan låta köksfläkten blåsa överskottsvärmen dit?

Annars så har vi en bra källare, som hade kunnat härbärgera hönsen vintertid......men blir inte det en massa äklig lukt, och bajs och sånt som hamnar där man inte vill ha det....hur kan man i såfall lösa det?

Det låter som en rätt bra ide att ta spillvärme från huset till hönshuset. Men hade inte ts redan ett befintligt hönshus? Fast funderar man på att bygga nytt är det ju en bra ide om man tycker att det känns ok att ha ett hönshus fastbyggt i huset (min make hade inte godkänt det... min son hade gillat det eftersom han ofta får gå ut och hämta äggen på kvällen och stänga till hönsen...)

Städar man ofta, en gång i veckan räcker tycker jag inte det luktar nämnvärt från hönsen. De är rätt renliga djur. Har man en bajsbräda kan man ju skrapa bort bajset varje morgon och då håller det sig fräscht länge. Förutsatt att man inte har för många höns på en liten yta då förståss.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #103 skrivet: 14 nov-10 kl 21:44 »
8 timmar ljus är vad det sägs att höns behöver för att hinna äta nog mycket innan de hoppar upp på nattpinnen, men mina hönor åt även när det var mörkt om de inte hann äta sig mätta i dagsljus. Det var innan jag skaffade värmelampa med ljus. Förut hade jag en keramisk värmelampa och den avger inte något ljus alls.
Höns är inte så dumma att de går och sover när det blir mörkt och sedan sitter där på pinnen och svälter ihjäl :P Men jag är helt övertygad om att de mår bättre när de har ljust en del av dagen, och det var därför jag satte in lampa.
Det finns ju faktiskt lampor som lyser utan att man har el indraget. Batterilampor, gaslampor, oljelampor, fotogenlampor mm sedan kan man ju diskutera vad som är brandsäkert eller inte och vad som är miljövänligt eller inte :-\

Ett bra sätt att få in värme kan ju vara att bygga hönsens rum mot en murstock eller tegelvägg som värms av kaminel dyl. Det skule ge go värme i många timmar  :D
Men det är kanske inte så lätt för TS att plötsligt börja mura något...

Den där kaminen som man har i vedeldade badtunnor skulle säkert kunna nyttjas till att värma upp valfritt utrymme... det gäller ju bara att fundera lite före man ritar ihop något ;D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #104 skrivet: 15 nov-10 kl 00:36 »
Angående lyse till dom blivande hönsen. ;)

Jaa att dra el för att ha till lampor det har jag inget emot  :-[.
Men att ha elen till värme känns gravt onödigt

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Just_me

• Småland
« Svar #105 skrivet: 15 nov-10 kl 12:03 »
Det låter som en rätt bra ide att ta spillvärme från huset till hönshuset. Men hade inte ts redan ett befintligt hönshus? Fast funderar man på att bygga nytt är det ju en bra ide om man tycker att det känns ok att ha ett hönshus fastbyggt i huset (min make hade inte godkänt det... min son hade gillat det eftersom han ofta får gå ut och hämta äggen på kvällen och stänga till hönsen...)

Städar man ofta, en gång i veckan räcker tycker jag inte det luktar nämnvärt från hönsen. De är rätt renliga djur. Har man en bajsbräda kan man ju skrapa bort bajset varje morgon och då håller det sig fräscht länge. Förutsatt att man inte har för många höns på en liten yta då förståss.

Hade det inte varit för löss och loppor hade jag gjort det. Vi hade krig hela sommaren, städade hela tiden men lik förbannat var det loppor och kvalster överallt så fort man vart i hönshuset :S
Hade inte velat få det så nära huset med tanke på andra husdjur.

Våmhuskullan

• -
« Svar #106 skrivet: 20 nov-10 kl 15:21 »
jag har platta stenar på vedspisen som jag byter ut då jag byter vatten....då fryser inte vattnet å viss värme alstrar från stenarna

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #107 skrivet: 27 nov-10 kl 23:30 »
Efter att ha funderat mkt på detta ämne fick jag en snilleblixt .
Tänk er följade :'
Stenplattor på golvet-stålbalja med vatten i ovanpå -asktunna i metall med låsbart lock iställd i stålbaljan med vatten .
I denna asktunna lägger man en tung sten i botten o sen fyller man den varma askan man rakar ur spisen varje dag .

Detta borde väl funka utan att vara brandfarligt ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

getalina

• Halland
« Svar #108 skrivet: 28 nov-10 kl 00:51 »
Kolla den är till ock med monterad i fjällen.

http://www.solarventi.se/?gclid=COeGnIGXwqUCFc4H3wodF2kWYQ

Se vänster sida SV i ödemarken.  inget ljud dock.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #109 skrivet: 28 nov-10 kl 16:32 »
Vad kostar en sån då Getalina ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

getalina

• Halland
« Svar #110 skrivet: 28 nov-10 kl 19:46 »
Vad kostar en sån då Getalina ?

Å det kollade jag aldrig. Ingen prislista? Kanske man måste kolla återförsäljarna för att få priser.

Torry

« Svar #111 skrivet: 28 nov-10 kl 19:58 »
Det finns en prislista på sidan
http://www.solarventi.se/produkter/priser.htm
//Torry

karsan

• Södermanland
« Svar #112 skrivet: 28 nov-10 kl 21:28 »
Själv använder jag ett par vattendunkar, 10-liters och in värsta fall en samling PET-flaskor, 1,5 liter för att värma upp mitt lilla hönshus, 4 kvm. Att hålla det nära noll grader går lätt, även om det blir en del kånkande och hällande med vatten under kalla perioder. Jag fyller på med varmvattten från kranen inne. Så länge vattnet i dunkarna inte är helfryst så hjälper det till att värma upp mot nollgraderstrecket, så vattnet kan gott kännas kallt  men ändå göra nytta, så man behöver inte byta allt på en gång. (Inte för att jag nånsin har låtit dunkarna frysa helt, bara lite mot kanten, så att det är lätt att hälla ut -- en solid isklump verkar besvärligt)

Skiesabove har väl mera kyla än här i Stockholmstraktne,  men i kombination med ett litet hus i huset kan det väl vara värt att pröva.  I alla fall enkelt att sätta igång.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #113 skrivet: 29 nov-10 kl 20:13 »
16 minus i morse när jag var ute med hundarna *brrr* så även i stockholm blir det svinkallt .
Jag ska iaf ge mej på jakt efter en plåtbalja så jag kan testa min teori.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #114 skrivet: 29 nov-10 kl 23:52 »
Jag har ett isolerat hus på fem kvm med 13 höns i.

Jag kokar upp vatten i två femliters kastruller och ställer dem i hönshuset. Uppe på dem står vattenskålar. Funkar bra. Kastrullen håller vattnet från att frysa och hönshuset avsevärt varmare än utanför.

Filtar för dörren och luckan (oisolerade) hjälper till.
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 2 användare
Nataks, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser