Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme i hönshuset utan el?  (läst 43784 gånger)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Värme i hönshuset utan el?
« Svar #80 skrivet: 12 nov-10 kl 15:51 »
Nej. Ren etylenglykol fryser redan vid omkring -13 °C och den lägsta fryspunkten, som ligger omkring -40 °C, får man när den är blandad med ca 50 % vatten. Den giftfria propylenglykolen beter sig annorlunda, den har i koncentrerat tillstånd fryspunkt -59 °C men även den brukar man blanda ut med 50 % vatten för att den inte ska bli alldeles för trögflytande.

Ja där ser man hur fel man kan anta :-[ :-[ Tack för att du skriver hur det ska vara egentligen, torbjörn  :D
Jag hör ju till de där människorna som går in på OK och köper den där trevliga 5 liters dunken som det står 'GLYKOL för temperaturer ner till - 40' på ::) :-[ fast det står antagligen -35 om jag ska vara ärlig...

När det var -43 för några år sedan var det inte många fordon som rullade på vägarna  :-\ och de som försökte fick i de flesta fall sig en lång och inte det minsta mysig promenad tillbaka till närmaste hus... Jag tror inte att det knutits så många tillfälliga kontakter som den dagen på 100 år i Norrbotten ;D Alla möjliga folk knackade på  den dörr som de råkade bli stående vid bara för att inte frysa ihjäl...

Jag lyckades hamna i Ume när det var så där jäkla tokkalt en natt. Bilen vi hade var en volvokombi med ett STORT hål i ena dörren. Allt fräs sönder och när vi äntligen fick till det var batteriet helt slut, så vi fick köra i dagsljus utan lampor och utan värme i bilen hela vägen till Hudik för att klara oss på ett nytt batteri (det laddade inte alls).
Min allra värsta norrlandsupplevelse ;)

Vi (norrlänningar)  brukar försöka ha bilar med hela dörrar bara för att slippa det allra värsta problemen av det slaget ;D Batterier av sämre kvalitet är dock inget ovanligt... de tar stryk av så pass stark kyla verkar det som :-\
Ni får komma upp en härlig sommarkväll när det är ljust dygnet runt och varmt och skönt... En kall öl och midnatts sol det är grejjer det 8)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Intricate

« Svar #81 skrivet: 12 nov-10 kl 16:16 »
Men element = el! Värmelampa = el! Vad händer sen när storm eller snö pajjar ledningarna och man står utan i flera veckor?

Ingen som har någon erfarenhet av ALTERNATIV uppvärmning :P?

Sant i och för sig. Vi har så otroligt sällan strömavbrott och om det händer så är strömmen borta max nån timme.

Men det är väl inte så alternativt med eluppvärmning heller kanske. Men det är en enkel lösning och om det skulel bli ett långvarigt strömavbrott får man väl ta in hönsen in till sig (där man förhoppningsvis har en kamin)

Just_me

• Småland
« Svar #82 skrivet: 12 nov-10 kl 16:51 »
Vi (norrlänningar)  brukar försöka ha bilar med hela dörrar bara för att slippa det allra värsta problemen av det slaget ;D Batterier av sämre kvalitet är dock inget ovanligt... de tar stryk av så pass stark kyla verkar det som :-\
Ni får komma upp en härlig sommarkväll när det är ljust dygnet runt och varmt och skönt... En kall öl och midnatts sol det är grejjer det 8)

Jag har sett den delen av Norrland med ;)
Var på bröllop utanför Arjeplog en sommar. Viltmarksbad, kall öl och sjukt fin natur! Hade jag inte haft familjen i Hudik hade jag flyttat långt norrut! 8)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #83 skrivet: 12 nov-10 kl 18:44 »
Om ett bilbatteri förstörs av kyla så beror det inte på att batteriet är av dålig kvalitet, utan det beror på att batteriet inte var fulladdat när det blev riktigt kallt. Vätskan i ett bilbatteri är ju en blandning av vatten och svavelsyra. När batteriet är fulladdat så är syrakoncentrationen hög och då klarar det nedåt -60 °C utan att frysa. Om man nu laddar ur batteriet, så binds syran i form av blysulfat i plattorna och det blir mindre och mindre syra i vattnet, då stiger också fryspunkten, den kan bli så hög som -7 °C när batteriet är helt urladdat.
Ett batteri i bra skick tål mycket väl att frysa någon enstaka gång, men man kan förstöra det fullständigt genom att försöka ladda det eller starta bilen det sitter i, då det är fruset.
När batteriet börjar bli gammalt (mer än 3-4 år) ska man inte alls vänta sig att det överlever en frysning.

I en bil som är i daglig drift ska man inte vänta sig att batteriet är ständigt fulladdat utan laddningstillståndet håller sig snarare kring 2/3 av full laddning (laddningsregulatorn i bilen är dimensionerad på det sättet för att det inte ska vara någon risk att batteriet förstörs i förtid pga överladdning). Vill man vara säker på att alltid kunna starta och inte riskera sönderfruset batteri när det är riktigt kallt så bör man ordna en underhållsladdare som t ex får ström tillsammans med motorvärmaren. Eller också tar man in batteriet och förvarar det inomhus tills man ska använda bilen.

Om ett batteri har frusit bör man som sagt inte försöka starta bilen (i synnerhet inte med startkablar/hjälpstartaggregat) eller ladda batteriet. Ta istället in det, ställ det i en balja kallvatten med några ribbor under så att vatten kommer åt runt om batteriet. Vattnet kan få nå upp till någon cm under batteriets överkant. Det kommer förmodligen att bildas is runt batteriet ganska snart, vänta tills den har smält och vätskan är flytande i alla celler (det syns på sidan av batteriet om kärlet är halvgenomskinligt, annars får man klämma på kortsidorna och känna efter om det känns mjukt) innan du försöker använda eller ladda det.

Just_me

• Småland
« Svar #84 skrivet: 12 nov-10 kl 18:47 »
Om ett bilbatteri förstörs av kyla så beror det inte på att batteriet är av dålig kvalitet, utan det beror på att batteriet inte var fulladdat när det blev riktigt kallt. Vätskan i ett bilbatteri är ju en blandning av vatten och svavelsyra. När batteriet är fulladdat så är syrakoncentrationen hög och då klarar det nedåt -60 °C utan att frysa. Om man nu laddar ur batteriet, så binds syran i form av blysulfat i plattorna och det blir mindre och mindre syra i vattnet, då stiger också fryspunkten, den kan bli så hög som -7 °C när batteriet är helt urladdat.
Ett batteri i bra skick tål mycket väl att frysa någon enstaka gång, men man kan förstöra det fullständigt genom att försöka ladda det eller starta bilen det sitter i, då det är fruset.
När batteriet börjar bli gammalt (mer än 3-4 år) ska man inte alls vänta sig att det överlever en frysning.

I en bil som är i daglig drift ska man inte vänta sig att batteriet är ständigt fulladdat utan laddningstillståndet håller sig snarare kring 2/3 av full laddning (laddningsregulatorn i bilen är dimensionerad på det sättet för att det inte ska vara någon risk att batteriet förstörs i förtid pga överladdning). Vill man vara säker på att alltid kunna starta och inte riskera sönderfruset batteri när det är riktigt kallt så bör man ordna en underhållsladdare som t ex får ström tillsammans med motorvärmaren. Eller också tar man in batteriet och förvarar det inomhus tills man ska använda bilen.

Om ett batteri har frusit bör man som sagt inte försöka starta bilen (i synnerhet inte med startkablar/hjälpstartaggregat) eller ladda batteriet. Ta istället in det, ställ det i en balja kallvatten med några ribbor under så att vatten kommer åt runt om batteriet. Vattnet kan få nå upp till någon cm under batteriets överkant. Det kommer förmodligen att bildas is runt batteriet ganska snart, vänta tills den har smält och vätskan är flytande i alla celler (det syns på sidan av batteriet om kärlet är halvgenomskinligt, annars får man klämma på kortsidorna och känna efter om det känns mjukt) innan du försöker använda eller ladda det.

Tack för tipsen!
Hur är det med gel-batterier då?
Fick en gammal bil för ett tag sen, batteriet var ett sånt där gelbatter och det höll i 16 år (!). Dock stod bilen under vintrarna tills jag fick den och förre ägaren var väldigt nogran med allt som hade med bilen att göra. Men känns ändå som att det kan vara värt att investera i ett när det håller så himla länge :O

Blev himla OT nu, får be om ursäkt. :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #85 skrivet: 12 nov-10 kl 18:59 »
Nu börjar det verkligen bli OT :)

Det är ingen större skillnad på gelbatterier och vanliga blybatterier när det gäller frysning, det är bara att man har blandat i något bindemedel i vätskan i ett gelbatteri så den inte är i flytande form.

Det verkar som om gelbatterier ofta är bättre än vanliga bilbatterier på att ge mycket hög ström kortvarigt när det är riktigt kallt - de är alltså utmärkta om det t ex gäller att starta en stor dieselmotor som man vet är lättstartad bara det är god fart på startmotorn. Men de är så att säga mindre uthålliga än ett vanligt bilbatteri, de tål inte alls att man t ex glömmer innerbelysningen på över natten eller att man kör länge på startmotorn om bilens motor är svårstartad. Gelbatterier mår inte heller bra av djupa urladdningar och uppladdningar, så man ska inte använda dem som t ex husvagns- eller båtbatterier.

När ett gelbatteri blir gammalt så blir det inte gradvis sämre och sämre som man är van vid från vanliga bilbatterier, utan det fungerar utmärkt ända tills det utan förvarning lägger av totalt.

Just_me

• Småland
« Svar #86 skrivet: 13 nov-10 kl 13:51 »

Det är ingen större skillnad på gelbatterier och vanliga blybatterier när det gäller frysning, det är bara att man har blandat i något bindemedel i vätskan i ett gelbatteri så den inte är i flytande form.

Det verkar som om gelbatterier ofta är bättre än vanliga bilbatterier på att ge mycket hög ström kortvarigt när det är riktigt kallt - de är alltså utmärkta om det t ex gäller att starta en stor dieselmotor som man vet är lättstartad bara det är god fart på startmotorn. Men de är så att säga mindre uthålliga än ett vanligt bilbatteri, de tål inte alls att man t ex glömmer innerbelysningen på över natten eller att man kör länge på startmotorn om bilens motor är svårstartad. Gelbatterier mår inte heller bra av djupa urladdningar och uppladdningar, så man ska inte använda dem som t ex husvagns- eller båtbatterier.

När ett gelbatteri blir gammalt så blir det inte gradvis sämre och sämre som man är van vid från vanliga bilbatterier, utan det fungerar utmärkt ända tills det utan förvarning lägger av totalt.

Aha, tack! Då känner jag mig mycket klokare :)

Whippet

• Norrbotten
« Svar #87 skrivet: 13 nov-10 kl 15:05 »

Jo rätt mycket OT, men låt mig knyta ihop det hela lite med en fråga...

Finns det inget sätt att få (tillfällig) värme till sitt hönshus med hjälp av ett bilbatteri? Det finns ju små kylskåp som drivs med bil-/fritidsbatteri, finns det inte något som värmer också(som är brandsäkert)? Hade kunnat vara bra att ställa in tillfälligt när det blir riktigt kalla perioder på vintern...

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #88 skrivet: 13 nov-10 kl 15:37 »
 :( Förstår inte att det pratas bilar och klykol i denna tråd?????????? Värmelampa över vattencisternen, täta och isolera för de små liven, och de håller sin värme!
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #89 skrivet: 13 nov-10 kl 15:40 »
Min fråga gällde värme UTAN el, såsom rubriken anger. Värmelampa = el.
//Lina

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #90 skrivet: 13 nov-10 kl 15:44 »
värma "stora" stenar ovanpå vedspisen å bära ut så blir det strålingsvärme?

Just_me

• Småland
« Svar #91 skrivet: 13 nov-10 kl 17:00 »
Jo rätt mycket OT, men låt mig knyta ihop det hela lite med en fråga...

Finns det inget sätt att få (tillfällig) värme till sitt hönshus med hjälp av ett bilbatteri? Det finns ju små kylskåp som drivs med bil-/fritidsbatteri, finns det inte något som värmer också(som är brandsäkert)? Hade kunnat vara bra att ställa in tillfälligt när det blir riktigt kalla perioder på vintern...

Borde man inte kunna utnyttja ett bilbatteri som frysvakt vid ett ev. vattenburet system? Eller laddar det ur helt efter ett tag?

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #92 skrivet: 13 nov-10 kl 18:33 »
Min fråga gällde värme UTAN el, såsom rubriken anger. Värmelampa = el.
Men, du frågar ju också hur vi gör, därför skriver några här ju hur dem gör.
Som jag gjorde först, men jag tog bort den inlägget för att du sa att värmlampa = el och jag tycke inte att det var någon ide att ha kvar inlägget ;)
Dv. höns, undulater & ragdoll

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #93 skrivet: 13 nov-10 kl 19:01 »
Att använda ett bil-batteri till att driva element är bara att glömma då man skulle köra slut på batteriet på direkten. El-värme är som bekant inte så effektivt. :S

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #94 skrivet: 13 nov-10 kl 20:19 »
Borde man inte kunna utnyttja ett bilbatteri som frysvakt vid ett ev. vattenburet system? Eller laddar det ur helt efter ett tag?

Om vi ser på ett vanligt bilbatteri, t ex 12 V 60 Ah och vill veta hur mycket energi det kan lagra, så blir det 12 x 60= 720 Wh = 0,72 kWh.
Med andra ord: ett värmeelement på 1 kW skulle kunna drivas ungefär 45 minuter på ett bilbatteri. En liten frostvakt på 200 W skulle bilbatteriet kunna mata i 3,6 timmar.

Det är alltså alldeles för lite energi man får med sig i ett bilbatteri för att det ska vara mödan värt att använda den för elvärme.
Man kan också se det på så sätt att den energi som bilbatteriet kan lagra är värd ungefär en krona när den kommer från elnätet.

Just_me

• Småland
« Svar #95 skrivet: 13 nov-10 kl 21:33 »
Om vi ser på ett vanligt bilbatteri, t ex 12 V 60 Ah och vill veta hur mycket energi det kan lagra, så blir det 12 x 60= 720 Wh = 0,72 kWh.
Med andra ord: ett värmeelement på 1 kW skulle kunna drivas ungefär 45 minuter på ett bilbatteri. En liten frostvakt på 200 W skulle bilbatteriet kunna mata i 3,6 timmar.

Det är alltså alldeles för lite energi man får med sig i ett bilbatteri för att det ska vara mödan värt att använda den för elvärme.
Man kan också se det på så sätt att den energi som bilbatteriet kan lagra är värd ungefär en krona när den kommer från elnätet.

Hm, jag tänkte inte riktigt ett element. Hade nån ide om nån slags värmetråd i rören som slås igång när vattnet i röret närmar sig frysgrader (med glycol). Men jag är säkert helt ute och cyklar!
Vi har bilbatterier som extra säkerhet här, men då är det kopplat så det laddas hela tiden. Går elen så håller de vattenpumpen igång bara. Inte "mitt" system utan husägarens :)

Jag hoppas på att köpa hus inom några år och vill då bygga eget hönshus och göra det så miljövänligt som möjligt. Helst helt utan direktverkande el.
Om man bygger från start, vad skulle då vara den bästa metoden? Är det ett förrum med liten kamin som gäller? eller nått helt annat?
Skulle vara i Gävleområdet så vi har inte lika mörkt där men tvivlar ändå på solenergi på vintern :/

Ber TS om ursäkt om jag kapar tråden, är väldigt intresserad av ämnet bara! :)

Whippet

• Norrbotten
« Svar #96 skrivet: 13 nov-10 kl 22:09 »
Jag och min sambo har pratat lite om den här tråden och kommit fram till att vi nog ska prova oss på att bygga en luftsolfångare som ska få hjälpa till att hålla hönshuset varmt.
Vi bor visserligen i norrland och har inte så många timmar solljus/dag mitt i vintern, men på tråden om luftsolfångare byggd av ölburkar  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99950.0
 har jag för mig att någon skrev att man fick ut en hel del värme även med bara någon timmes ljus och det behövde inte vara super soligt heller...
Kanske kan vara något ??? men jag vet inte om man kan ha en sådan utan en fläkt(= el)... Det rådde visst lite delade meningar om det och jag har inte kollat upp det närmare...

Tack för uträkningen torbjörn :D

:( Förstår inte att det pratas bilar och klykol i denna tråd?????????? Värmelampa över vattencisternen, täta och isolera för de små liven, och de håller sin värme!

Läs hela tråden så kanske du förstår bättre :P

morris-minor

• Södermanland
« Svar #97 skrivet: 14 nov-10 kl 20:59 »
Som flera i tråden har påpekat så behöver hönsen vatten  + ljus (förutom en dräglig temp som de inte förfryser av). Det är inte schysst att hönsen ska få bo i mörker eftersom ljuset styr flera av deras funktioner (tveksamt om det ens är tillåtet) och de behöver ju ha tillgång till vatten som inte frusit till is så man kan inte ha några minusgrader dygnet runt om man inte tänkt att vattna dem med jämna mellanrum under dagen. Om det är så problematiskt i befintliga lador så är det vettigare att köpa en isolerad friggebod begagnad med el indragen. Solfångare verkar vara en tveksam lösning på problemet om det tex uppstår en vecka med 20 minus och dessutom löser det inte belysningen.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #98 skrivet: 14 nov-10 kl 21:25 »
Som flera i tråden har påpekat så behöver hönsen vatten  + ljus (förutom en dräglig temp som de inte förfryser av). Det är inte schysst att hönsen ska få bo i mörker eftersom ljuset styr flera av deras funktioner (tveksamt om det ens är tillåtet) och de behöver ju ha tillgång till vatten som inte frusit till is så man kan inte ha några minusgrader dygnet runt om man inte tänkt att vattna dem med jämna mellanrum under dagen. Om det är så problematiskt i befintliga lador så är det vettigare att köpa en isolerad friggebod begagnad med el indragen. Solfångare verkar vara en tveksam lösning på problemet om det tex uppstår en vecka med 20 minus och dessutom löser det inte belysningen.

Vattnet kan hållas frostfritt utan el om det går att värma upp hela hönshuset med annan/elfri värmekälla.

Ljus är det inte lag på att det ska vara fler timmar än vad vi här uppe har naturligt.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99515.0

Höns kan leva utmärkt i flera minusgrader, men jag är säker på att de trivs bättre i plusgrader :D

Och alla har inte pengar i bakfickan att slänga fram hur som helst för att köpa ett nytt hönshus utan att spara, speciellt inte när det finns ett redan ::)

Och det fina med när det är riktigt kallt(och -20 räknas inte dit) är att det oftast är klart väder då = sol ;D

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #99 skrivet: 14 nov-10 kl 21:28 »
Även jag bor i norra norrland, och har funderat på problemet med att värma upp ett eventuellt hönshus.

Vad tror ni om att försöka utnyttja "restvärmen" från huset? Att bygga hönshuset direkt mot boningshuset, gärna i söderläge, och om det går kanske man kan låta köksfläkten blåsa överskottsvärmen dit?

Annars så har vi en bra källare, som hade kunnat härbärgera hönsen vintertid......men blir inte det en massa äklig lukt, och bajs och sånt som hamnar där man inte vill ha det....hur kan man i såfall lösa det?
Live simply......so that others may simply live.

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 6 användare (1 dolda)
alternaiv, Tone Lind, Stengrim, Ylvalifalk, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser