Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme i hönshuset utan el?  (läst 43790 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Värme i hönshuset utan el?
« Svar #40 skrivet: 10 nov-10 kl 22:51 »
Oljekamin? Dom ær inte vanliga nuførtiden, men tror att dom fortfarande tillverkas. Då får du jæmn værme. Om du sætter ett næt runt som skydd så brænner dom sig inte.

Jämn men, med dagens pris på brännolja/fotogen, mycket dyr värme. Dessutom inte helt acceptabel ur klimatsynpunkt.

En annan möjlighet är ju att värma lådor med sand i ugn och ställa ut i hönshuset. Den metoden användes för uppvärmning av järnvägsvagnar på 1800-talet, innan ångvärme respektive elvärme infördes. Men det blir mycket springande fram och tillbaks med plåtlådor.

Man kan också tänka sig någon slag lösning med en mantlad kamin utanför hönshuset och försöka få till självcirkulation av varmluft från den. Tillsammans med ett tungt värmemagasin med en massa sand eller sten skulle man nog kunna få till jämn värme utan att behöva elda alltför ofta.

Cefast

• Västerbotten
« Svar #41 skrivet: 10 nov-10 kl 22:59 »
Jag har suttit och surfat lite på komposter idag. :)

En varmkompost tror inte jag är någon dum idé. Om man utgår från Nils Tibergs uppskattade siffror i kretsloppshuset så producerar en kompost koldioxid motsvarande 5 höns (inte ett problem alls) och värme motsvarande 6 höns.  www.kackel.se/files/tidningen/hanegallet_kretsloppshus.pdf

Med ventilationens tilluft genom en jordkanal så blir den inte lika kall som uteluften.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #42 skrivet: 11 nov-10 kl 00:18 »
Gångtrött har hittat en länk om varmluft man bygger själv. Fast mitt i vintern

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99950.0[/url]

Just_me

• Småland
« Svar #43 skrivet: 11 nov-10 kl 13:49 »
Gångtrött har hittat en länk om varmluft man bygger själv. Fast mitt i vintern

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99950.0[/url]

Jäklar va kul! Älskar ovanliga byggprojekt. Och öl, så det vore ju helt perfekt, haha

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 11 nov-10 kl 14:08 »
Problemet är ju att den kräver sol för att funka.. :)
Och det var det väl lite dåligt med om jag fattade TS första inlägg rätt.

Just_me

• Småland
« Svar #45 skrivet: 11 nov-10 kl 14:10 »
Problemet är ju att den kräver sol för att funka.. :)
Och det var det väl lite dåligt med om jag fattade TS första inlägg rätt.

Ah, just ja. Tror ni det funkar på vintern i Gävle-Söderhamnsområdet?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 11 nov-10 kl 14:22 »
Är det bara sol så borde det ju funka.. I byggtråden skrev skaparen något i stil med att han testat i februari med bra resultat.. Tror ju i.o.f. att han tagit "inneluft" och värmt upp då.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #47 skrivet: 11 nov-10 kl 15:31 »
I Kiruna (där jag bor nu) så är det ingen sol alls under polarnatten, dvs december-januari. Det blir "ljust" men solen går aldrig över horisonten.

I Luleå/Siknäs (där vi kommer att bo) så är det nästan lika illa, svagt solljus mitt på dagen men den orkar sig inte högt över horisonten inte. Och så får man lägga till att det är jävulskt kallt i flera månader.

Om vi tar över släktgården så har vi en gammal lagård (liten, jag vet att farfars far klämde in tre kor och en arbetshästar i den men vette fan hur det gick till :D) till vårt förfogande, en sån där "standard" typ: http://2.bp.blogspot.com/__WpeLbh9NxQ/SaGNqVb1XVI/AAAAAAAADaE/DMrbUfTk8os/s320/ladug%C3%A5rd+5.JPG

Djurdelen är med murade väggar och lååååg i tak, men det är väl där jag hade tänkt ha hönsen. De som sist bodde där permanent (farfars familj) sågade upp ett hål i väggen och hade en hundgård utanför, så det är ju bara att smäcka upp en hönsgård där ^^. Men KALLT är det där... Och ingen el finns det heller.
//Lina

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #48 skrivet: 11 nov-10 kl 15:42 »
tittade in på denna tråd för man vill ju alltid försöka spara lite pengar, värma upp hönshus i norrbotten är en pengaslukare.. när det är kallt kör jag varmelampa + våtrumselement som uppvärmning. :P
nån här nämde bygg ett litet hus av frigolit  , ingen bra ide höns äter frigolit.. jag har provat isolera taket i hönshuset med det.. slutade med att dom pickade i sig frigliten..  :o
Man kan dra en svart sopsäck i plast över frigoliten. Har med höns som nallat på frigoliten...
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #49 skrivet: 11 nov-10 kl 15:45 »
En lösning till uppvärmningen, dock på mera långsiktig basis och beroende på hur er gård ser ut,tex avstånd hus-hönshus, är möjligheten att återanvända värmen från husets spillvatten, dvs bad och tvättvatten.
Som sagt innebär en del jobb, men resultatet blir verkligen alternativt och miljöklokt!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Cyklisten

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 11 nov-10 kl 16:09 »
Om ni ska bo i släktgården utan el så skulle ni kunna mura en rörspis i hönshuset. Den borde kunna hålla temperaturen över noll om ni isolerar hönshuset. Om ni vill göra det riktigt lyxigt för hönsen så murar ni en liggande rörspis som hönsen kan sova på eller ovanför. Den kan ju hålla vattnet varmt också.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #51 skrivet: 11 nov-10 kl 16:17 »
I huset finns det el, så det kan ju dras till lagårn. Jag har använt förlängningssladd när jag varit uppe på vinden och rotat, men känns onödigt att använda el till värme när det finns andra alternativ.

Jag gillar Cyklistens förslag och är intresserad av att höra mer om Johanna S idé! Skulle man på något sätt dra avloppet förbi lagårn?

//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #52 skrivet: 11 nov-10 kl 16:27 »
En lösning till uppvärmningen, dock på mera långsiktig basis och beroende på hur er gård ser ut,tex avstånd hus-hönshus, är möjligheten att återanvända värmen från husets spillvatten, dvs bad och tvättvatten.
Som sagt innebär en del jobb, men resultatet blir verkligen alternativt och miljöklokt!

Johanna

Såg en uppfinnare som byggde en tank i sitt hus där allt vatten från dusch samlades. Det åternavändes sen för att spola i toaletten med. Extremt miljövänligt med tanke på att vi i Sverige spolar i toaletten med drickbart vatten!

Hur tar man vara på duschvattnet och leder det ut till hönshuset utan att det fryser osv? Måste man dra rör på frostfritt djur? Håller det verkligen värmen så pass att man kan värma upp ett litet hönshus med det?
(Tänker på framtida hönshusbygge när vi bor i eget hus) :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #53 skrivet: 11 nov-10 kl 16:47 »
I huset finns det el, så det kan ju dras till lagårn. Jag har använt förlängningssladd när jag varit uppe på vinden och rotat, men känns onödigt att använda el till värme när det finns andra alternativ.

Jag gillar Cyklistens förslag och är intresserad av att höra mer om Johanna S idé! Skulle man på något sätt dra avloppet förbi lagårn?

Jag skulle ju vilja ha lyse till mina höns under den mörkaste perioden, så det kanske är en idé att dra in el dit ändå. Om du vill ha lyse vill säga... Det är ju inte jag som ska ha höns där.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #54 skrivet: 11 nov-10 kl 16:52 »
Jaa att dra el för att ha till lampor det har jag inget emot  :-[.

Men att ha elen till värme känns gravt onödigt, elen vi får i ledningarna är ju högkvalitativ energi, det kan jag ha till att ha igång datorn istället :P.

Hur bygger man den där toa-tanken? Skitsmart ju!
//Lina

Elvan

• Bohuslän
« Svar #55 skrivet: 11 nov-10 kl 16:55 »
Hur mycket värme blir det av en gravlykta eller annan lykta som står och brinner under lång tid?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Luppa

• Norrbotten
« Svar #56 skrivet: 11 nov-10 kl 17:20 »
Hur mycket värme blir det av en gravlykta eller annan lykta som står och brinner under lång tid?

Betydligt mer brandrisk än värme, åtminstone.  ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Just_me

• Småland
« Svar #57 skrivet: 11 nov-10 kl 17:23 »
Kan man inte ta nån gammal del från ett viltmarksbad? De "eldstäderna" (vet inte vad det kallas) värmer ju som bara den! Och sen låta vattnet den värmer gå runt inne i hönshuset i nått slags element?
Inte så dyrt att elda för att få sån liten plats varm väl?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #58 skrivet: 11 nov-10 kl 17:25 »
Nä precis en liten kamin tror jag skulle vara helt perfekt... Och ta och täta bygget litegranna...
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #59 skrivet: 11 nov-10 kl 17:28 »
Nä precis en liten kamin tror jag skulle vara helt perfekt... Och ta och täta bygget litegranna...

Ja det känns som att det borde vara mest praktiskt. men blev själv väldigt nyfiken på om man kan anvädna vatten från bad/dusch/diskning osv. Tex om man har diskmaskin borde ju det användas mängder med varmt vatten som bara spolas bort?

Hur man bygger den där toatanken vet jag inte, såg det i ett klipp från någon uppfinningsmässa. Kan säkert vara värt att fundera på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare
Nataks, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser