Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme i hönshuset utan el?  (läst 43792 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Värme i hönshuset utan el?
« Svar #20 skrivet: 10 nov-10 kl 17:41 »
Plyfa-frigolit-plyfa?
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 10 nov-10 kl 18:17 »
Plyfa-frigolit-plyfa?

Ja, det behöver ju inte ens vara nån tjock plyfa, utan det borde funka med tunn masonit-skiva. Höns är ju inte riktigt lika gnagiga som kaniner...  ::)

Hur många höns hade du tänk ha? Och hur stora? Om du ska bygga ett varmare krypin (som jag förmodar att dom mest använder på natten för att sova i) så måste det gå att städa på ett enkelt sätt eftersom dom skiter rätt mycket när dom sover. I alla fall om dom sover på pinne. Det kanske är annorlunda när dom ligger i halm, det har jag inte riktigt nån koll på...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Brokullen

• Dalsland
« Svar #22 skrivet: 10 nov-10 kl 18:22 »
Jag har också bädd åt hönorna under vintern,bara att fylla på rikligt med halm så det håller sig rent.Inga problem med lukt när det är kallt ute.När det var några hiskeligt kalla nätter förra året så hängde jag upp några billiga presseningar så att det blev som ett tält i ena kanten på boxen och där blev det väldigt behaglig temperatur när hönorna kurade där,visserligen har jag en värmelampa för att hålla vattnet frostfritt
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 10 nov-10 kl 18:30 »
Ja, det behöver ju inte ens vara nån tjock plyfa, utan det borde funka med tunn masonit-skiva. Höns är ju inte riktigt lika gnagiga som kaniner...  ::)

Hur många höns hade du tänk ha? Och hur stora? Om du ska bygga ett varmare krypin (som jag förmodar att dom mest använder på natten för att sova i) så måste det gå att städa på ett enkelt sätt eftersom dom skiter rätt mycket när dom sover. I alla fall om dom sover på pinne. Det kanske är annorlunda när dom ligger i halm, det har jag inte riktigt nån koll på...

/Sara

Husbehov, max tio stycken skulle jag tro. Diger erfarenhet av kaninbursbygge har lärt mig vikten av lättstädat så det kommer tas i beaktande ^^.
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #24 skrivet: 10 nov-10 kl 18:44 »
Har du andra djur så du kan värma med gödsel?
Här har vi världens längsta skartsladd ut till hönshuset, hehe. Men tycker den där hus i huset-iden låter väldigt smart!

Flisa

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 10 nov-10 kl 18:54 »
Har läst att man kan ställa in en varmkompost, kan tydligen bli uppemot 75 grader varmt i en sån ;D Kanske något att fundera på ? /Flisa
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 10 nov-10 kl 19:04 »
Tänk på att allt som 'brinner' - komposteras alltså - avger gaser som hönsen inte skulle må bra av att andas in, så du måste komma på ett sätt att leda bort dessa ångor utan att för den skull leda bort värmen...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 10 nov-10 kl 19:48 »
Ja alltså det är väl enklare att ha en liten vedkamin i hönshuset än att mecka med kompost och gödsel...
//Lina

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #28 skrivet: 10 nov-10 kl 19:54 »
Ja alltså det är väl enklare att ha en liten vedkamin i hönshuset än att mecka med kompost och gödsel...

Å det låter brandfarligt  :-\

//en annan Lina  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 10 nov-10 kl 20:03 »
Lika farligt som att elda bastun? Det funkar ju bara när man är i närheten, men man sitter ju inte och övervakar den. Och en bra kamin i ett välisolerat litet hus håller ju värmen länge länge även om man bara eldat en kort sväng på kvällen.
//Lina

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #30 skrivet: 10 nov-10 kl 20:10 »
Men om du eldar i den och någon höna råkar flaxa in i den, så är det nog inte så roligt.
Höns klarar av mycket kyla, bara man har ordentligt med spån och halm.
Jag skulle nog inte ta en sådan risk att ha en kamin i hönshuset, men det är bara vad jag tycker.
Om du nu vill ha det så har du kommit på en värmekälla utan el.
Dv. höns, undulater & ragdoll

JBF

• Småland
« Svar #31 skrivet: 10 nov-10 kl 20:18 »
Va?

Är det norskan du säger "va" till?  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 10 nov-10 kl 20:26 »
Jaa, fattade ingenting av norskan  :-[...

Varför skulle en höna flaxa in i en kamin, man är väl inte så dum att man har den med 1. öppen lucka 2. placerad i själva höns"buren"/hönsrummet... Är väl smidigt att överhuvudtaget ha en "nätsluss" när man ska in i ett hönshus så ingen rackare smiter ut när man öppnar dörren.

Det är ju som att säga att det är dumt med vedeldad bastu för tänk om hunden faller in i kaminen... Hunden ska ju inte vara i bastun :P?
« Senast ändrad: 10 nov-10 kl 20:28 av skiesabove »
//Lina

Anders Plogen

• -
« Svar #33 skrivet: 10 nov-10 kl 20:33 »
Jag har ett ganska litet hönshus i förhållande till hur många djur jag har. Istället har jag byggt en superlyxig hönsgård med plåttak, vindskydd och trägolv. På det sättet kan de vara ute i gården året runt och tränga ihop sig i det lilla huset på natten och när det är riktigt kallt. Huset är av timmer och isolerat i tak med sågspån. De värmer upp huset själva så att det håller plusgrader i princip året runt (i Dalarna). Tyvärr blir det för mycket fukt i huset. De producerar ju inte bara värme, utan en väldig massa fukt också. Förra vintern dröp det av kondens. Om jag öppnar ventilerna så blir det minusgrader... Ekvationen går inte ihop. Har nu köpt en Wamsler-vedspis till hönsen. Ska bygga till ett foder- och ägghanteringsrum på honshuset och där ska den stå (skild från djuren alltså). Tänkte elda nån brasa om dagen när det är kallt och ta in tilluften till hönsen genom förrummet. Borde torka upp det värsta av fukten tycker jag. Kostar inte så mycket, men det är ju en del jobb... Jag återkommer med rapport om det funkar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #34 skrivet: 10 nov-10 kl 20:42 »
Jaa, fattade ingenting av norskan  :-[...

Varför skulle en höna flaxa in i en kamin, man är väl inte så dum att man har den med 1. öppen lucka 2. placerad i själva höns"buren"/hönsrummet... Är väl smidigt att överhuvudtaget ha en "nätsluss" när man ska in i ett hönshus så ingen rackare smiter ut när man öppnar dörren.

Det är ju som att säga att det är dumt med vedeldad bastu för tänk om hunden faller in i kaminen... Hunden ska ju inte vara i bastun :P?

Haha, jaha, du skulle ha det untanför höshuset. Det var ju smart ;D
Det med norskan, läs lite nogrannare så går det ;)

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #35 skrivet: 10 nov-10 kl 20:48 »
Hønsa klarer kulde. Så lenge det er tørt og trekkfritt skal det i teorien gå bra.  Men då fyrer jo hønsa med kraftfor/mat, og det kan verte litt dyrt...

Kyr varmer godt, det er 10 grader varmare i fjøset enn ute her, selv om døren og vinduene står opne for lufting!

Översättning på ett unjefär, är inte så bra på norska:
Höns klara kyla. Så länge det är torrt och dragfritt ska det gå bra. Men då fryser ju hönsens vatten/mat (antar jag) och det kan bli lite dyrt...
Kor värmer gott, det är 10 grader varmare i ladan än ute här, även om dörren och fönstrena är öppna för ventilation!

haha, på ett unjefär som jag sa...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #36 skrivet: 10 nov-10 kl 20:53 »
Jag tror översättningen var rätt ok, förutom att jag tror att det betyder att hönsen äter mer när det är kallt (kan ingen norska så det var ren gissning) för så är det ju. Och det kan ju bli dyrt. Men uppvärmning kostar ju också så det är ju ett val man får ta.

Vi har rejält isolerat och i år när vi har så mycket höns håller de kanske värmen utan tillskott, om det nu inte blir för kallt. Annars har vi ett element utifallatt, men det behöver inte användas så ofta. Det är ju när det går under tio minus som det börjar bli kallt hos dem.

Dragfritt är viktigt. Jag satte upp en tjock filt som extrainnerdörr innanför dörren, den gjorde mycket nytta.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 10 nov-10 kl 21:01 »
Men då fyrer jo hønsa med kraftfor/mat, og det kan verte litt dyrt. = Men då måste hönsen äta mer kraftfoder/mat för att hålla värmen, och det kan bli dyrt.

Höns - precis som många andra djur - klarar ganska många minusgrader om man bara ser till att de har bra mat att äta...

Hade själv värmelampa över sittpinnarna så att de fick sova i behagligare temperatur... på golvet var det som kallast -22 grader en vinter... Bortsett från fruset vatten var det inga problem ändå...

:-* /Anette

« Senast ändrad: 10 nov-10 kl 21:33 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #38 skrivet: 10 nov-10 kl 21:20 »
Jaha, tycket det var lite konstigt att fodret fryser och det är dyrt med vatten,..
 ;)

Nina W

• Värmland
« Svar #39 skrivet: 10 nov-10 kl 21:59 »
Oljekamin? Dom ær inte vanliga nuførtiden, men tror att dom fortfarande tillverkas. Då får du jæmn værme. Om du sætter ett næt runt som skydd så brænner dom sig inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare
ärt, Tiiril

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser