Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben (nu igen)  (läst 15261 gånger)

trallallaa

• Gäst
SV: Kalkben (nu igen)
« Svar #20 skrivet: 15 nov-10 kl 08:14 »
Jag har köpt ett antal höns, med kalkben och jag har följt ett härligt :-X , "gift program" med frontline, tenutex och olja.
Men jag var och hälsade på min granne, för några vecor sedan, såg då att deras dvkochin tupp hade kalkben, till å med otroligt mycket  :o. De visste inte vad det var ,så jag förklarade och berättade hela tenutex etc proceduren...
men hon ville inte gå och köpa tenutex, det var för pinsamt och sa att hon hade en olja som hette Protect Line, bara naturliga ingredienser,hon skulle prova det.

Kalkbenen försvann och medlet heter:
Protect line
Är enligt tillverkaren ett långtidsverkande naturmedel baserat på vegetabiliska oljor. Efter appliceringen fördelar sig medlet över hela djurets hud och omsluter fästingar, loppor, löss, kvalster och deras ägg och larver så att de kvävs och dör inom 12 timmar. Ska ge ett effektivt skydd i 4-6 veckor.

Det fungerar bra så länge som hundarna inte badar. Har man en hund som inte badar så mycket så är Protect line väl värt att pröva. Finns i välsorterade djuraffärer.

Grannen masserade benen med medet och han blev snabbt bra.

Så det tänker jag prova nästa gång, tänk att slippa karens på äggen och ett naturligt medel är ju guld värt!!! ;D

Aklejan

• -
« Svar #21 skrivet: 15 nov-10 kl 15:00 »
Jag har en tupp där ute med benfjädrar som jag håller på och behandlar, kan fota hans fötter om du vill. Dock har han inte lika mkt fjädrar som en brahma på benen. =/

Ja...gärna!  :D
Lycka till med behandlingen av tuppen!

Aklejan

• -
« Svar #22 skrivet: 15 nov-10 kl 15:20 »

Aklejan: den svarta förhårdnaden kan dte inte vara bumbelfeet??
Som kan få av sittpinnar som är för små eller platta.Sittpinnarna ska ju vara runda i lagom storlek??
Och du jag är alltid nojjig..Jag tar kort på dom varenda dag så kan jag sen gå tillbaka och se när det började osv..
Men angående benkvalster så har jag en liten *komintepåordet* men att när deras immunförsvar sjunker så tror jag det ligger latent på vissa.Varför ska Alfred få det nu han är ju 3 år.Och nu när han ruggar är han såååå nere..Fast det blev ändring i förrgår när jag fick 2 nya damer.Han har aldrig varit så här pigg på länge..=)
mvh
majsan "kvalstrernasstörstaskräck"

Bumbelfeet alltså!? Aldrig hört om, men ska genast kolla upp!
Mina hönor sitter på naturligt formade pinnar...
Bredare i ena änden å smalare i andra...

Ligga latent! Visst, men vars kommer dom ifrån!?
Att det ligger outvecklade ägg av benkvalster och bara väntar,
år efter år, till hönan eller tuppen blir svag.....svag av vad!?

Hästar kan drabbas av något som heter pälsätare!
Drabbar också individer med nedsatt immunförsvar eller individer med en
brist av nå slag...tex svavelbrist som jag tror!
Men själva pälsätarna finns i hö och halm har jag läst...
Kanske är det så med benkvalster också...
Att det drabbar hönor, som har en brist av nå slag...
Brist på vad undrar jag då och vill verkligen veta!
Känner inte för att acceptera att *det drabbar höns*

Gör ett tillägg ..
Markim.. mitt inlägg är inte riktat till dej så att jag kräver att du
ska komma med svar på vars kvalster kommer ifrån osv
Himla tacksam för att du skriver i trådarna, är engagerad och rolig!
Känner mej bara frustrerad...
Vill att mina hönor ska leva ett skönt liv !  :-*
« Senast ändrad: 15 nov-10 kl 15:35 av Aklejan »

Markim

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 nov-10 kl 18:55 »
AAAHHHAAAA....?!!

Jag har ju halm i mina ruvbås..
Men finns det kryp så hittar jag dom..Tro mig jag har köpt ett större förstoringsglas nu..
Men jag har ju LicePowder i ruvbåsen visserligen..
Och jag tycker det är väldans konstigt oxå att det skal igga latent i 3 år och sen komma fram och attackera..
hmm...halm...Men...Om krypen har kommit fram så måste det finnas ett sätt att få bort dom och jag
kommer att hitta det såsmåningom.Jag vill ge mina hönor det bästa liv dom kan tänkas få, dom ger mej en sådan enorm lycka att jag längtar hem varenda gång jag åker härifrån..
Alla mina hönsböcker är på engelska så man blir lite förvirrad när man ska förklara på svenska.
mvh
majsan

Aklejan

• -
« Svar #24 skrivet: 15 nov-10 kl 19:28 »
AAAHHHAAAA....?!!

Jag har ju halm i mina ruvbås..
Men finns det kryp så hittar jag dom..Tro mig jag har köpt ett större förstoringsglas nu..
Men jag har ju LicePowder i ruvbåsen visserligen..
Och jag tycker det är väldans konstigt oxå att det skal igga latent i 3 år och sen komma fram och attackera..
hmm...halm...Men...Om krypen har kommit fram så måste det finnas ett sätt att få bort dom och jag
kommer att hitta det såsmåningom.Jag vill ge mina hönor det bästa liv dom kan tänkas få, dom ger mej en sådan enorm lycka att jag längtar hem varenda gång jag åker härifrån..
Alla mina hönsböcker är på engelska så man blir lite förvirrad när man ska förklara på svenska.
mvh
majsan

STOPP ¤ STOPP!!!! ;D

Jag har ingen aning om vars kvalstren kommer ifrån, men en tanke är ju att dom
kommer från halmen...
Å att sen svaga individer blir drabbade av dom jävlarna!
Men det är bara en tanke!
Jag har också halm hos mina hönor och tänker fortsätta med det!
Men skulle det finnas kvalster där som kan drabba försvagade hönor så tänker jag
ta reda på vad för brist som försvagar hönan!!!
Jag vill ju ha superhönor som kan möta allt!!!  :P
Tror för övrigt inte att mina hönor har brist på något då dom äter väldigt varierat!
Men det kan ju vara något jag missat!

Maddie

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 15 nov-10 kl 19:36 »
Jag har  också fått kalkben på ett par hönor nu....  jag har spån i redena och på golvet...
Jag köpte en ny höna i somras, måste vara hon som har smittat dem men själv har hon inte kalkben... Konstigt är det, att det kan ta sådan tid innan någon smittas eller om det är så att de drabbar dem som har ruggat mycket och blivit nedsatta ? Likadant blev det förra året då jag köpte en höna som såg helt frisk ut... efter några månader så dök det upp kalkben... på hösten då också men det kanske är en tillfällighet.. ? ::)

Markim

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 nov-10 kl 19:55 »
Aklejan: =D nu när jag varit nere och bökat i ruvbåsen..hoho
Jag undrar ocå va fasiken som skulle fattas mina har ju tillgång till allt..
Inte sallad nu när det är skitväder men det får dom annars 3 ggr i veckan minst ..
Hmm ska fundera lite..
Alfred borde ju inte höra till dom svaga så att säga han är ju i sina bästa år nu ju..
Fina herren..=)
Kan inte komma från pinnarna dom byter jag ut varanan dag nu..
Ska fundera vidare..
Kryp ska dö..Så enkelt är det..
mvh
Majsan

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #27 skrivet: 15 nov-10 kl 20:56 »
Förstår att några undrar här om hornplåtarna och smärta. Viktigast att säga är att ingen blödde eller fick öppna sår av denna metod! Man märker ju om det skulle göra ont. Och då skulle jag förstås sluta! Så ingen tror jag är någon djurplågare  :o.

Överdelen på hornplåten är bara en liten tunn flik. Råsa fin hud under. De tappar plåtarna där kvalsterangrepp är ändå. De som var svårast angripna gjorde jag så med då kvalstren sitter under plåtarna, det är därför de börjar släppa och böjat utåt. Efter några få månader har de fått nya plåtar.

När hönsen fått fotbad så är allt uppmjukat och det går lätt att ta bort från sidan av plåten. När det är mycket så är det ju stora klumpar. Och hon som rådgjorde detta på trådarna här - hade egen webbsida om behandlingen och det diskuterades mycket och det kom hela tiden till att allt de andra gjorde - då kom kvalstren tillbaka men enligt henne så försvann de helt efter denna behandling.

Sen är det ju absolut tacksamt om man slipper att göra så då det tar lite tid om man har många höns. Jag och hönsen lärde känna varandra mer kan man säga  :D Såg att några hade goda erfarenheter av något annat. Ivomec ska också ta benkvalster plus alla andra löss och kvalster... Och självklart är det ju bra att hitta naturliga alternativ och det jag gjorde var ett av dem. Jag smörjde också på en speciell descinficerande örtsalva som hon rekommenderade som jag köpte på nätet. Men tror att det går lika bra med vilka salvor/oljor som helst. Men det kändes bra att sätta på något som medverkade till att det repade sig snabbt.

Lycka till med jakten på benkvalsterna! Jag har också lyckade resultat på fotbölder. Säger bara självhäftande bandage! De är guld :-)
« Senast ändrad: 16 nov-10 kl 19:53 av Bubblaren »
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Aklejan

• -
« Svar #28 skrivet: 15 nov-10 kl 21:02 »
Aklejan: =D nu när jag varit nere och bökat i ruvbåsen..hoho
Jag undrar ocå va fasiken som skulle fattas mina har ju tillgång till allt..
Inte sallad nu när det är skitväder men det får dom annars 3 ggr i veckan minst ..
Hmm ska fundera lite..
Alfred borde ju inte höra till dom svaga så att säga han är ju i sina bästa år nu ju..
Fina herren..=)
Kan inte komma från pinnarna dom byter jag ut varanan dag nu..
Ska fundera vidare..
Kryp ska dö..Så enkelt är det..
mvh
Majsan

Sorry Markim!  ;D

Men du byter seriöst sittpinnarna varannan dag!!! :o ;D
Kanske mina höner kan komma till dej på lyxvecka!!! He!!
Jag byter pinnarna....eh, lika ofta som jag själv putsar fönster!  :-[

Markim

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 nov-10 kl 21:13 »
Hehe..
Måste vara på den säkra sidan ju..
Inga kryp i mitt hus..
=)

Dagg

« Svar #30 skrivet: 15 nov-10 kl 22:49 »
Det kan bli en lukrativ rörelse för dig Markim- att öppna spa- och rekreationscenter för slitna hönor och tuppar  ;D! Det knepiga med benkvalster tycker jag är att de inte går på ALLA hönor/tuppar. Det är lätt att missa de första tecknen då det (i alla fall hos mig) bara är vissa individer som får det och av dessa så får vissa det bara lite grand, medan andra snabbt får "mycket". Gula hönor angrips mer- svarta knappast alls...mysko!
/Dagg

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #31 skrivet: 16 nov-10 kl 07:12 »
Gula hönor angrips mer- svarta knappast alls...mysko!
/Dagg

Stämmer inte här. Har haft en svart som blivit rejält angripen på väldigt kort tid, medan en gul inte fått någonting alls. :P Har med generna att göra, inte färgen. Dina svarta höns kanske har sämre "motståndskraft" och blir lättare angripna så att det syns. Om dessa får ungar sedan (vilket lär med stor sannolikhet resultera i svarta ungar om de inte bär på andra färger under det svarta eller paras med någon viss färg) så ärver ungarna dessa "svagare" gener för att stå emot kalkben och blir därmed lättare drabbade, som sina föräldrar. Därför ska man egentligen undvika att avla på djur som lätt blir angripna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dagg

« Svar #32 skrivet: 16 nov-10 kl 09:45 »
Jo, jag vet att det inte sitter i färgen...men det är likadant med dem som inte är släkt. Det är väl så myter uppstår ;)! Jag försöker byta ägg för dem som har lätt att få kalkben, men men...
/Dagg

Piafia

• del av flocken i våras första släppet
    • Uppland
« Svar #33 skrivet: 17 nov-10 kl 18:18 »
Hej alla kalkbens nojjiga!
Jag kan berätta min historia!
Hade för 6 år sedan ett 100% angrepp på min flock. Alla 32 var angripna, mer eller mindre.
Min veterinär kokade ihop ett maskmedel!!! Jag fick flytta dem till ny lokal.....Lååååååååååååångt från den gamla.
Den gamla sanerades efter konstens alla regler under 8 veckors karantän.
Varje dag, skurade jag mina pullor med tandborste, och en lösning av såpa och T-röd. Sen smorde jag dem kärleksfullt med vaselin.
Till sist försvann angreppet. Året efter brann stallet ner, med alla höns, hästrar och får.......
Jag blev som sagt av med kvalstren och har nu nytt stall och nya djur :-\
Men får jag skräpet igen så gör jag om samma procedur!
Piafia

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 17 nov-10 kl 18:48 »
Har prövat både ett o annat till kalkben men kommit fram till att vapen fett är det absolut allra bästa ....skräpet på benen luckras upp ganska snart och då kan
hönan själv plocka bort skräpet ..vapen fettet är väl gjort av mineraloljor tror jag
så det är väl ingen risk att de får i sig nåt giftigt.. och de som inte rensar själva hjälper jag med att plocka bort o borsta och så smörjer jag benen igen.../ Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #35 skrivet: 17 nov-10 kl 20:17 »
Har prövat både ett o annat till kalkben men kommit fram till att vapen fett är det absolut allra bästa ....skräpet på benen luckras upp ganska snart och då kan
hönan själv plocka bort skräpet ..vapen fettet är väl gjort av mineraloljor tror jag
så det är väl ingen risk att de får i sig nåt giftigt.. och de som inte rensar själva hjälper jag med att plocka bort o borsta och så smörjer jag benen igen.../ Susanne

Nja, mineraloljor är väl inte världens mysigaste grejjer heller. Det är bra att smörja vapen med... men jag personligen skulle inte vilja använda det på hönsen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

The Game

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 18 nov-10 kl 06:24 »
Piafia: var avr det för ihopkok??

Jag har nu smörjt ALfred och Frida med tenutex..
Sen byter jag sittpinnarna varje dag (har ett lager)..¨
T-röd är inte det ganska starkt??

mvh
Kvalsterstein

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 18 nov-10 kl 07:52 »
Hade nog missat nått med mineraloljorna  inge vidare kanske... :(
men hellre vapenfett för att det funkar så bra..handlade björnfett på en hönsbytardag det använder jag  oxå det är oxå bra ... / susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

edithsdotter

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 18 nov-10 kl 08:52 »
vapen fettet är väl gjort av mineraloljor tror jag
så det är väl ingen risk att de får i sig nåt giftigt..

Vapenfett... som att själv äta upp paraffinet runt osten... kanske inte direkt "dödligt" men till vilken nytta i mag-tarmkanalen?  :-\ Mineralolja passar till att smörja bilmotorer med... 

Ronny

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 18 nov-10 kl 13:56 »
Man smörjer benen för att kväva kvalsten, man matar inte hönsen med det. Läkande samtidigt som det är fett och sitter bra är tjärsalva. Jag använder det till de flesta djur inklusive mig själv. Apropå paraffin så lär paraffinolja fungera bra. Egentligen fungerar de flesta fetter och tjocka oljor.

Jag vill bara upprepa att inte rycka bort fjäll som inte lossnar av sig själv! Det var bland det absolut dummaste jag har hört och Bubblaren försvarar dessuton metoden. Hoppas ingen mer gör på det viset. helt onödigt och ren tortyr!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser