Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben (nu igen)  (läst 15283 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Kalkben (nu igen)
« skrivet: 09 nov-10 kl 21:03 »
Jag börjar med att erkänna: jag vet att det finns tusen och åter tusen trådar om kalkben, men jag har lite bråttom och hoppas att nån kan svara nu!

Jag har köpt nåt som heter Hovfett och innehåller:
ullfett, vaselin, spindelolja (???), rå linolja, naturliga vegetabiliska och animaliska fetter.

Kan det funka mot benkvalster tro?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

johe71

SV: Kalkben (nu igen)
« Svar #1 skrivet: 09 nov-10 kl 21:14 »
från SVA

Citera
Bekämpning sker genom att borsta benen på samtliga höns i flocken med en lösning av vatten och såpa eller diskmedel för att få bort beläggningarna. Benen gnids därefter in med vaselin eller annat fett för att kväva parasiten. Behandlingen upprepas cirka varannan vecka till skadorna läkt. I samband med behandlingarna bör ströbädden bytas ut.

så ja, hovfett fungerar antagligen...
« Senast ändrad: 09 nov-10 kl 21:17 av johe71 »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 09 nov-10 kl 21:18 »
Allt som är fett och kletigt hjälper. Fettet klibbar ihop miljön där kvalstren lever så att kvalstren kvävs. Man måste bara vara noggrann och smörja ofta (helst varje dag)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-10 kl 21:31 »
Tack för det, var som jag misstänkte! Nu går jag ut och kletar ner benen på en höna...  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 nov-10 kl 21:39 »
Efter diverse bök med tvättande och olika fetter, så tjärade jag benen på mina. Två gånger med typ en veckas mellanrum. De var svartbenta ett tag, men det funkade jädrans bra.

betsla

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 09 nov-10 kl 22:04 »
Efter diverse bök med tvättande och olika fetter, så tjärade jag benen på mina. Två gånger med typ en veckas mellanrum. De var svartbenta ett tag, men det funkade jädrans bra.

Tja, tjära och fjädrar är ju ett gammalt beprövat knep  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 nov-10 kl 23:30 »
Tja, tjära och fjädrar är ju ett gammalt beprövat knep  ;D

Hehe, ja de säger det.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 nov-10 kl 21:36 »
Jag skojar inte om jag säger att jag läst alla trådar om benkvalster när jag insåg som nybörjare att alla höns jag fått hade det i somras! Och jag ville inte att de nya unghönsen skulle få det.

Jag badade fötterna i ljummet vatten och såpa i ca 10 min en kvart. Sen plockade jag bort allt det lösa som gick bort med naglarna. Sen på med Salisylsalva. Eller dopp med benen i någon matolja. Detta upprepades dag 1, 3 och 7 (med tanke på nya ägg osv).  I och med att jag lade tiden på att få bort det lösa så fanns inte mycket kvar att gömma sig i.  Och andra och tredje gången så var det ju bara att smörja in. Sen blir benen torra så det är bra att fortsätta att smörja in då och då. Jag hittade snabbt en teknik för att hålla dem under tiden efter fotbadet. Torkar fötterna med tunn handduk. Sätter dem sen i knät på rygg med benen upp och huvudet mot mim mage. Sen är det bara att jobba på. Go gegga under naglarna  :P. Min man var måttligt road av alla semestersommarkvällar som tillbringades med en höna i knäet men men bort gick det!

Någon har sen fått tillbaka lite efter några månader. Med Ivomec som droppas på huden under tex en vinge ska det tydligen försvinna av sig självt.
« Senast ändrad: 19 nov-10 kl 17:34 av Bubblaren »
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Markim

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 nov-10 kl 20:37 »
AAAIIIJJ..??
Rev du bort hornplåtarna??
Ska man verkligen göra det???
Nu har min älskade tupp fått början till benkvalster men jag kör med ljummet vatten och såpa samt
smörjer in dom med vaselin..
Alla sittpinnar är utbytta och inpulvrade med Mitepulver..
Hur han fått det nu efter alla dessa år ( 3 visserligen) vette fasiken men han ruggar ju nu så hans immunförsvar är ju nersänkt.Men inte mitt..Jag är alltid redo för krig..
Fattar inte krypen fortforande vem dom har att göra med..

johan/sandra

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 nov-10 kl 20:43 »
Jag sprejar benen med sprayfett, den sorten man använder till matlagning, snabbt och enkelt, sprejar när de somnat och de reagerar inte. Snabbt och smidigt och det fungerar.

knodden.

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 nov-10 kl 20:46 »
hur länge överlever kvalsterna utan hönsen,om man flyttar hönsen hur länge måste man vänta inann man kan använda huset igen?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #11 skrivet: 14 nov-10 kl 20:59 »
en ruvhöna fick benkvalster när hon låg o sura (hon hade det troligtvis redan när hon kom hit men inte så mycket så jag såg det. jag tog Tenutex salva finns på apoteket smörja henne och redan efter 2 dagar så va hon som ny benen va helt rena o fina smörja en gång till efter en vecka för säkerhets skull. puts väck  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 14 nov-10 kl 21:05 »
Kan det verkligen vara OK att dra bort hornplattorna? Då blir det ju öppna sår - det kan inte vara skönt; varken med såren eller när man drar bort dom.
Kvalstren överlever väl knappt utanför hönan. Jag har också kört med tenutex och det har fungerat klockrent!

knodden.

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 nov-10 kl 21:06 »
en ruvhöna fick benkvalster när hon låg o sura (hon hade det troligtvis redan när hon kom hit men inte så mycket så jag såg det. jag tog Tenutex salva finns på apoteket smörja henne och redan efter 2 dagar så va hon som ny benen va helt rena o fina smörja en gång till efter en vecka för säkerhets skull. puts väck  ;D

vad kostar den salvan?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 14 nov-10 kl 22:22 »
Kan det verkligen vara OK att dra bort hornplattorna? Då blir det ju öppna sår - det kan inte vara skönt; varken med såren eller när man drar bort dom.
Kvalstren överlever väl knappt utanför hönan. Jag har också kört med tenutex och det har fungerat klockrent!

På en hårdare angripen höna så trillar plåtarna av automatiskt efter behandling. Det växer ut nya efter en tid.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dagg

« Svar #15 skrivet: 15 nov-10 kl 00:25 »
Tenutex funkar...men man får lite undrande blickar när man ber om tre stooora tuber ;D! Krämen används tydligen också mot flatlöss...ja, på människor då.
/Dagg

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 15 nov-10 kl 00:51 »
AAAIIIJJ..??
Rev du bort hornplåtarna??
Ska man verkligen göra det???

Nej, det är klart att man inte ska! Det måste ju jämställas med nagelryckning som är en välkänd tortyrmetod!

I svåra fall har plåtarna redan fallit av eller gör så när man skrubbar/borstar och då får de ju göra det, men inte trodde jag att någon satt och rev av dem som Bubblaren beskriver. Det verkar ju helt sanslöst!

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Aklejan

• -
« Svar #17 skrivet: 15 nov-10 kl 02:22 »
Jag blir galen av dom här trådarna!
Varje g som jag läser om kalkben , benkvalster
så springer jag ut till hönorna och kollar.... NOGA!
Kan inte se att dom skulle vara drabbade ...men säker...det känner jag mej aldrig!
Nu började jag för 3 dagar sedan med att smörja och massera benen på mina Brahma!
Gör det med naturliga oljor eftersom att det inte skadar iaf...eftersom att dom säkert
inte ens har kalkben....men man vet aldrig!  ::) ;D

Har letat på nätet efter bilder, men verkligen inte hittat några bra!
Skulle vilja se bilder på höns med benbefjädring som är friska och fina,
som har mycket benkvalster/kalkben å som är lindrigt drabbade!
Någon som har bilder eller kan ge mej en länk?

Jag köpte mina första kycklingar som dygnsgamla, maskinkläckta!
Jag städar dagligen i mitt hönshus, har inte köpt in några nya hönor...
Dom har alltid torrt å fint inne, ingen lervälling utanför...
Hönshuset som jag har hade stått tomt i åratal innan mina kycklingar flyttade in...
Kan dom ändå få kalkben!  ???
Eller ska jag sluta noja nu!?

När jag masserat så upptäckte jag däremot att en av mina Brahma hönor har
som en svart förhårdnad mitt i trampdynan!
I storlek som en ärta... Har gjort rent och smörjt in...
Någon som vet vad det kan vara...är det en dödssjukdom så vill jag inte veta!!! 8)
*självklart vill jag det...men jag hatar alla helvetes sjukdomar som höns verkar kunna
bli drabbade av*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 15 nov-10 kl 07:22 »
Jag har en tupp där ute med benfjädrar som jag håller på och behandlar, kan fota hans fötter om du vill. Dock har han inte lika mkt fjädrar som en brahma på benen. =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Markim

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 nov-10 kl 07:39 »
Dagg: tjohooooo 1-0 till mig.
Jag har varit inne på flatlöss förteckningarna tidigare..Samt huvudlöss..
Dom på apoteket trodde som vanligt att jag var galen..-Det borde funka till hönorna sa jag..
Det är ju oxå kvalster..heh..Hur som helst..

Aklejan: den svarta förhårdnaden kan dte inte vara bumbelfeet??
Som kan få av sittpinnar som är för små eller platta.Sittpinnarna ska ju vara runda i lagom storlek??
Och du jag är alltid nojjig..Jag tar kort på dom varenda dag så kan jag sen gå tillbaka och se när det började osv..
Men angående benkvalster så har jag en liten *komintepåordet* men att när deras immunförsvar sjunker så tror jag det ligger latent på vissa.Varför ska Alfred få det nu han är ju 3 år.Och nu när han ruggar är han såååå nere..Fast det blev ändring i förrgår när jag fick 2 nya damer.Han har aldrig varit så här pigg på länge..=)
mvh
majsan "kvalstrernasstörstaskräck"

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser