Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra i mjölet?  (läst 50642 gånger)

Wobbeke

• -
Ohyra i mjölet?
« skrivet: 09 nov-10 kl 17:42 »
Hejsan!

När jag står här och bakar så ser jag att vi har fått ohyra i mjölet igen. Det är inte de vanliga mjölmaskarna, de vet jag ur de ser ut, utan denna gånge, och förra, så är det små små skalbaggar, alldeles ljusa eller lite rosa och ser nästan ut som de kvalster man hittar hos höns. De är kanske nån millimeter i längd, men ändå så stora att man ser ett huvud och en rund till oval kropp. Någon som vet vad detta är för djur?

Det börjar med några få och sen blir de hur många som helst i påsen och de kryper runt i mjölet och i sockret. Förstår inte vad de kommer ifrån? Sist slängde vi alla påsar och städade ur lådan, men nu 3-4 mån senare börjar jag se några stycken igen och har därför ställt de påsar som ser icke angripna ut i ett svalt rum, kanske fryser ev småkryp ihjäl.

Börjar bli lite tokig på detta!
Ha det bra!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

esten

• -
SV: Ohyra i mjölet?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-10 kl 17:56 »
här är en sida som kanske kan vara till hjälp .
antecimex har nästan samma info .

http://www.nomor.se/skadedjursinfo.asp

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-10 kl 18:04 »
Här går det undan! Jajamen, Anticimex har ett förslag på vad det kan vara:
http://www.anticimex.com/Sverige/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Damm-och-bokloss/

Det verkar stämma in på din beskrivning, men di talar inte om vad du ska göra för att bli av med kräken. Ge mjölet och sockret till hönsen och tokdiska burkarna, kanske? Fast det är nog svårt att städa bort så små kryp...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

AK Corall

• Småland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-10 kl 18:20 »
Vi hade någon liknande sorts ohyra i ett korridorboende för en massa år sen. Allt i skafferierna fick kastas, allt i skåpen diskas och anticimex kom och gjorde vad de nu gör. Sen fick vi inte använda köket på ett antal dagar. Tror att ohyran är nästan omöjlig att utrota utan professionell hjälp tyvärr...

Wobbeke

• -
« Svar #4 skrivet: 09 nov-10 kl 18:24 »
Det verkar vara en Damm- och Boklus vi har i mjölet. Tack för era tips!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

kiik

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 nov-10 kl 18:36 »
Min syster hade baggar i köket för någon månad sedan.Flatbagge hette den tror jag,enligt anticimex.Hon fick rensa ut hela köket slänga ut alla förpackningar och ut med allt porslin och sedan kom Anticimex och sprutade eller la ut gift.Baggarna kom med mjöl som hon köpt i affär.Hoppas inte att det är såna baggar.Lycka till!!!
Jag gillar natur och trädgård.

Wobbeke

• -
« Svar #6 skrivet: 09 nov-10 kl 18:42 »
Tack och lov är jag inte så petig och dessa djur är så små så jag har nog bakat med någon nu i kakorna, men äsch....
Om det är dammlöss så trivs de i lite fuktiga miljöer och lever på jästsvampar och det skulle passa rätt bra in i vårt hem där vi har problem med fukt redan.

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 nov-10 kl 20:37 »
Förvara alla påsar i plastpåse med klämma/gummiband. Lite bökigt med extraembalaget, men ännu bökigare för krypen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

nicke

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 nov-10 kl 13:31 »
Skulle tippa på att det är mjölbaggar som Du fått in i mjölet. Släng ut alla torrprodukter Du har i skåpet som hårt bröd, mjöl etc. Städa och tvätta ur ordentligt och låt skåpet stå tomt någon vecka. Kolla om Du kan se några odjur innan Du åter sätter in produkter i skåpet.
Då jag växte upp förekom det då och då att man fick mjölbaggar och det jag beskrev ovan gjorde min mamma och det räckte.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #9 skrivet: 11 nov-10 kl 15:59 »
Usch, vad jobbigt! Har man väl fått in ohyra är det svårt att bli av med. Själv har jag fått hem olika "gäster" från affären flera gånger. Verkar vara större risk när man köper ekologiskt, nån mer som lagt märke till det?

Jag fick in plattbaggar med en påse musli. De förökade sig i den stängda plåtburken (som stod några veckor). Lagom till när vi skulle flytta öppnade jag burken, såg myllret, stängde den lika snabbt och öste ut allt i en soppåse på balkongen (minusgrader). Hade inga baggar i resten av matvarorna eller i lägenheten. Frid och fröjd. Trodde jag... Några dagar efter flytten kom vi tillbaka för att flyttstäda. Det kröp baggar överallt! Golvet, väggar, på bänkar, i sovrummet. *huuu* Tydligen hade de sökt sig in genom ventilationen i fönsterna på balkongen och nu letade de förtvivlat mat. Det var en hyresrätt så det var bara att flyttstäda och ringa anticimex som kom och sprutade gift innan nästa hyresgäst skulle in. Lagom kul att lämna över nycklarna till honom och berätta om ohyran och giftet. Pinsamt värre! :-[ Det jag fick lära mig då var att ohyran ofta kryper in på ställen dit man inte når, t.ex. bakom lister, och lägger ägg där. Det är därför den är så svår att bli av med. Men man kan förebygga lite:

1. Sätt nyköpta påsar i karantän. På med en plastpåse och klämma och frys ner den, då dör mycket innan det blir ett problem. (men vem orkar hålla på sådär?  ;D)
2. Släng angripen mat. Bättre att offra en påse direkt än att riskera att få slänga hela skafferiet senare. Eller så kan man baka upp den direkt (om man inte är kräsmagad), värme tar ju död på det mesta.
2. Se till att det inte finns mat för ohyran. Förvara torrvaror i täta burkar eller påsar och torka ur skåpen ofta. Dammsug noga vid lister, under bord, runt kattmatskålen och ställen där det kan samlas smulor. Förvara hund- och kattmat i en tät tunna.
3. Städa väldigt ofta under en period när du har hittat ohyra. Våttorka skåpen, golven, bänkarna och alla lister noga.
4. Ring anticimex innan problemet blir ohanterligt, annars kanske inte ens deras gift biter första gången.

Lycka till!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #10 skrivet: 11 nov-10 kl 19:56 »
Vi fick någon sort ohyra när vi bodde i korridor, vi slängde alla torrvaror och städade ordentligt, de kom inte tillbaka under de tre följande åren jag bodde där så jag tror de försvann eller emigrerade till gynnsammare platser...
elliha.blogspot.com

Elcyion

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 29 nov-10 kl 14:33 »
Jag fick problem med mjölbaggar här hemma. De kom via hundgodis som jag hade köpt :(

Det jag lärde mig av anticimex var att de inte tål kyla. Är det mjölbaggar, kasta allt du ser är påverkat, stoppa resten i frysen minst 1 vecka. Då får du död på både ägg och ev. baggar som du har missat. Det är inte farligt att råka äta upp dem, men kanske inte så fräscht. Lite extra protein som vio skämtade om här hemma.

Städa ur skåpen noga som ovan alt. ta dit anticimex.

Människor (förutom riktigt små barn) får gå tillbaka in igen efter 8 eller 12 timmar (tror jag det var) och djur + spädbarn skulle hålla sig borta i 24 timmar.

Här löste jag det genom att stänga in i köket, öppna köksfönstret och sedan fick djuren vara i resten av lägenheten.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 1 användare
ASIO Sweden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser