Usch, vad jobbigt! Har man väl fått in ohyra är det svårt att bli av med. Själv har jag fått hem olika "gäster" från affären flera gånger. Verkar vara större risk när man köper ekologiskt, nån mer som lagt märke till det?
Jag fick in plattbaggar med en påse musli. De förökade sig i den stängda plåtburken (som stod några veckor). Lagom till när vi skulle flytta öppnade jag burken, såg myllret, stängde den lika snabbt och öste ut allt i en soppåse på balkongen (minusgrader). Hade inga baggar i resten av matvarorna eller i lägenheten. Frid och fröjd. Trodde jag... Några dagar efter flytten kom vi tillbaka för att flyttstäda. Det kröp baggar överallt! Golvet, väggar, på bänkar, i sovrummet. *huuu* Tydligen hade de sökt sig in genom ventilationen i fönsterna på balkongen och nu letade de förtvivlat mat. Det var en hyresrätt så det var bara att flyttstäda och ringa anticimex som kom och sprutade gift innan nästa hyresgäst skulle in. Lagom kul att lämna över nycklarna till honom och berätta om ohyran och giftet. Pinsamt värre!

Det jag fick lära mig då var att ohyran ofta kryper in på ställen dit man inte når, t.ex. bakom lister, och lägger ägg där. Det är därför den är så svår att bli av med. Men man kan förebygga lite:
1. Sätt nyköpta påsar i karantän. På med en plastpåse och klämma och frys ner den, då dör mycket innan det blir ett problem. (men vem orkar hålla på sådär?

)
2. Släng angripen mat. Bättre att offra en påse direkt än att riskera att få slänga hela skafferiet senare. Eller så kan man baka upp den direkt (om man inte är kräsmagad), värme tar ju död på det mesta.
2. Se till att det inte finns mat för ohyran. Förvara torrvaror i täta burkar eller påsar och torka ur skåpen ofta. Dammsug noga vid lister, under bord, runt kattmatskålen och ställen där det kan samlas smulor. Förvara hund- och kattmat i en tät tunna.
3. Städa väldigt ofta under en period när du har hittat ohyra. Våttorka skåpen, golven, bänkarna och alla lister noga.
4. Ring anticimex innan problemet blir ohanterligt, annars kanske inte ens deras gift biter första gången.
Lycka till!