Åtminstone i Sverige gäller kravet på CE-märkning bara för maskiner som första gången tas i bruk efter 1995 då Sverige gick med i EU. Äldre maskiner får i princip fortsätta att användas om de uppfyller de krav som gällde innan dess.
Sen får man ju komma ihåg att CE-märkningen innebär en självdeklaration från den som har tillverkat, byggt om eller importerat maskinen. Han kan på eget ansvar klistra dit ett CE-märke, vilket innebär att han anser att maskinen uppfyller de föreskrifter han har lyckats tolka fram att den måste uppfylla, men måste ha dokumentation i ordning (en s k TCF, Technical Construction File) som ska kunna visas upp för vederbörande myndigheter inom ett par veckor om saken skulle ifrågasättas.
Det finns bara några få fall där det inte räcker med självdeklaration utan där en myndighetsprovning är obligatorisk, det gäller t ex radiosändare och utrustning som är avsedd att anslutas till telenätet.
Om motorn är en vanlig trefasmotor så finns det relativt billiga elbromsutrustningar att köpa, som bromsar motorn genom att lägga på likström genom statorlindningen. Det enda problemet med dem är att om det är stora roterande massor som ska bromsas upp så blir motorn rätt varm av det, och om den bromsas ofta kan den nog bli i varmaste laget.
Annars är det ett bra förslag från SÄBD , använd ett bilbromsok med inbyggd handbromsmekanism t ex från en gammal Saab, rigga upp en fjäder som drar åt handbromsen så att klingan stannar lagom snabbt utan onödiga ryck, ordna en dragmagnet som frilägger bromsen när det finns spänning till motorn.