Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel med MOTORN???  (läst 2669 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Vad är det för fel med MOTORN???
« skrivet: 22 maj-09 kl 12:28 »
Vi har en fyraramars motordriven slunga från OGT där motorn krånglar. Efter en stunds gång går den sakta ner i varv och till slut så snurrar den bara runt i "maklig" takt. Första slungningen (4 ramar) går utan problem, nästa hyfsat men sen har farten minskat såpass att det honungen inte slungas ur ramarna och man står där med halvgjort arbete.
Man märker ingen onormal värmeökning och kolen är inte slitna. På OGT kan man inte ge nån ledtråd, bara att kolen kanske behöver bytas vilket inte är troligt då de inte alls är slitna. Maken är motormekaniskt mycket kunnig, men även han famlar nu i blindo.

Nån här som har en tanke på vad som är felet eller som känner igen problemet?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Vad är det för fel med MOTORN???
« Svar #1 skrivet: 22 maj-09 kl 12:53 »
Kolla så att motorn får alla faserna. Jag antar att det är en 3-fas motor som drivs med en fas koppling. Kolla även startkondendatorn som kan stryla på flera olika sätt, inte enbart vid start alltså. Är kondensatorn "gammal" bör den bytas.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Vad är det för fel med MOTORN???
« Svar #2 skrivet: 22 maj-09 kl 13:11 »
Om motorn har kol så är det ju med största sannolikhet en enfasmotor.

Kolla i första hand att kolen löper lätt i kolhållarna, att fjädrarna verkar ge lagom tryck på dem och att ledningarna till kolen inte har lossnat ur dem.

Om det finns någon slags mjukstart eller varvtalsstyrning för motorn så kan man misstänka att det har hänt saker med den.

Titta på kollektorn (den del med kopparlameller som kolen ligger an emot) när motorn är igång och se om det gnistrar onormalt mycket. Det är tillåtet med små blå "pärlgnistor" just vid kanten på kolen men det får inte vara frågan om att löpgnistor "dras ut" längs kollektorn eller gul- eller grönaktiga eldsflammor, sådant tyder på att det verkligen finns något fel där.

Med motorn stillastående och strömlös, kolla att alla lameller i kollektorn ser likadant brända ut och att inte någon eller några är kraftigare brända än de övriga. I så fall beror det troligen på ett avbrott i en lindning i rotorn och då är det bara att byta rotor.

Om det blir utdragna löpgnistor längs kollektorn beror det oftast på koldamm och smuts i mellanrummen mellan lamellerna, i så fall måste man göra rent där (blås först bort så mycket som möjligt med tryckluft) och skrapa ren isolationen med något smalt och vasst verktyg.

Om de båda härvorna i statorlindningen är parallellkopplade så kan motorn bli svag om det är avbrott i den ena av dem. Om de däremot (vilket är vanligare) är seriekopplade, så stannar den helt i så fall.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad är det för fel med MOTORN???
« Svar #3 skrivet: 22 maj-09 kl 15:56 »
Tack för tipsen, det blir för maken att plocka isär den i helgen och kolla. Det är mycket riktigt en enfasmotor och den har en enkel varvtalsregulator.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Vad är det för fel med MOTORN???
« Svar #4 skrivet: 22 maj-09 kl 22:10 »
Kolla så att motorn får alla faserna. Jag antar att det är en 3-fas motor som drivs med en fas koppling.

Sten-Åke, den vanligaste slungarmotorn under överskådlig tid bakåt är en 1-fas motor.

Som drivs med en frekvensomriktare. Som ibland går sönder...

Din leverantör OGT i Varberg bör kunna fixa din slungarutrustning - alltså inte bara motorn (som egentligen knappast är problemet) - så att den fungerar. OGT sysslar inte bara med bi-grejer, de sysslar med elektronikartiklar också så de bör ju kunna sin sak ... ???

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Vad är det för fel med MOTORN???
« Svar #5 skrivet: 22 maj-09 kl 22:45 »
Senast jag pillade i en 6-ramars satt där en 700W 3-fas, så det finns båda. 1-fas eller 3-fas, båda kan också ha kol.

Jag jobbar ibland med ELVE motorer som kan köras både 230/400V då 3-fas är billigare av flera orsaker beroende på var de sitter.

När vi ändå slank in på motorer, vid vilka varv rör man i honungen med maskin?

Jag har tillgång till både motorer och snäckväxlar.
Det gäller bara att välja effekt, antal poler och nedväxling på växeln.
Sedan kan man röra vad som helst oavsett viskositet.
« Senast ändrad: 22 maj-09 kl 23:18 av Sten-Åke Lindell »

 

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad är det för fel med MOTORN???
« Svar #6 skrivet: 22 maj-09 kl 23:33 »

Din leverantör OGT i Varberg bör kunna fixa din slungarutrustning - alltså inte bara motorn (som egentligen knappast är problemet) - så att den fungerar. OGT sysslar inte bara med bi-grejer, de sysslar med elektronikartiklar också så de bör ju kunna sin sak ... ???
Vi har självklart varit inne hos OGT (vi bor inte alltför långt därifrån, bara 6-7 mil) och pratat med dem där men det enda de trodde att det möjligen kunde vara, var kolen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare (2 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser