Vad är det för typ av elverk närmare bestämt? Kinesiskt eller något "bättre märke" ? 2- eller 4-taktsmotor? Hur gammalt? Vilken effekt? Bensin eller diesel?
Startapparatsproblemet rör sig med stor sannolikhet om att "klorna" i startapparaten inte fälls ut så att de kan gripa tag i medbringaren på svänghjulet förrän alldeles för sent. Det finns många anledningar till detta, kanske någon friktionsanordning som inte fungerar för att skruven mitt i linskivan är lös, eller att någon liten fjäder har gått av eller hoppat loss. Om man plockar isär startapparaten och studerar hur den är konstruerad brukar det inte vara så svårt att komma fram till vad som är fel.
Om motorn stannar, ta reda på om det beror på att den inte får bränsle eller (vid bensinmotor) om det är något tändningsproblem. Många fyrtakts bensinelverk har en säkerhetsanordning som bryter tändningen om oljenivån är för låg, så en bra början är att kolla oljan. På billiga kinesiska elverk är det vanligt att flatstiftskontakter och sådant i tändsystemet är dåligt pressade på kablarna, eller så mjuka att de inte gör pålitlig kontakt på flatstiften. Sådant bör man se över och om nödvändigt montera om det första man gör när man har köpt ett sådant elverk.
Om det är ett bränslebekymmer, är det stor sannolikhet att det rör sig om stopp i tankventilation, stopp i bränslefilter, veck på någon bränsleslang, stängd bränslekran eller något liknande. Möjligen också stopp i något förgasarmunstycke eller att flottören har hängt sig.
Bränsleproblem är vanliga på tvåtaktselverk som har stått oanvända länge, allt kletar ihop av gammal tvåtaktsolja med tiden. På sådana elverk bör man absolut kolla att gasspjället och alla leder i varvtalsregulatorn går lätt INNAN man startar motorn. Annars finns det risk att spjället har klibbat fast på fullgas och motorn rusar tills haveri inträffar om man inte upptäcker felet och stänger av snabbt.