Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta en Ford 2000  (läst 10244 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 17511
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #20 skrivet: 22 jan-09 kl 20:47 »
Så här kan man oxå använda startgas

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #21 skrivet: 22 jan-09 kl 21:50 »
En veterinär jag träffade, talade om att eter är cancerframkallande oxå, därför har man slutat avliva smådjur med det.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #22 skrivet: 23 jan-09 kl 20:29 »
Startpilot brukar sitta på dieselfordon som försvaret har ägt som nya, i "civila" sammanhang är det dock sällsynt i Sverige.

Man ska vara mycket misstänksam mot gammal eter, speciellt när den har varit i kontakt med metaller som i de här aluminiumpatronerna för Startpilot. Om det vill sig illa kan etern med tiden reagera med metallen och bilda diverse explosiva föreningar, som får för sig att självantända när man minst anar det. När ett företag i Sundsvallstrakten skulle flytta sitt kemilabb för några år sedan så hittade man ett uråldrigt fat med eter i ett förråd. Man vågade inte röra det utan tog dit polisens bombvagn osv för att kunna flytta det därifrån på någotsånär säkert sätt.

Beträffande gelbatterier så är de, liksom alla andra moderna bilbatterier, mer känsliga än äldre blybatterier (före mitten av 80-talet) för korrekt laddspänning osv.

För att batteriet ska få bra livslängd är det viktigt att generator och laddningsregulator i traktorn fungerar bra och reglerar på rätt spänning när motorn går. Gammaldags mekaniska laddningsregulatorer måste kontrolleras regelbundet och justeras så att laddspänningen ligger rätt. Någon underhållsladdning med yttre laddare ska inte behövas om laddningen i fordonet är som den ska, och inget står och drar tjuvström.

En annan sak man bör komma ihåg med moderna batterier är att de tål mycket sämre än äldre batterier att stå urladdade. Har batteriet blivit urladdat av någon anledning så ska det sättas på laddning OMEDELBART, låt det inte dröja några timmar innan laddning påbörjas.

Ett undantag är om batteriet har frusit, i så fall får det inte laddas, man får inte heller försöka starta fordonet där det sitter. Bästa sättet att tina upp ett fruset batteri är att ställa det i en balja med kallvatten, som når upp till någon cm under batteriets överdel. Lägg några ribbor under batteriet så att vattnet kan röra sig under det också, och rör om vattnet då och då.
Ett urladdat batteri kan frysa vid omkring -7 °C medan ett fulladdat gott och väl klarar -40 °C.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #23 skrivet: 02 feb-09 kl 19:43 »
Hej
Jag vill nu meddela att ,motorvärmare är ditsatt och ett nytt 130 ah BILTEMA batteri är inkopplat och den startar kanon.

Min far var inne hos en handlare som tidigare sålt Ford traktorer de hade aldrig sett en sån här eterburk,konstigt.
Vad jag tänker på är att när jag nu har det systemet,kunde jag kanske använda det när det är extremt kallt ,men eter lär jag aldrig få fatt i.Kan man hälla i något annan brandfarlig vätska i alburken ex thinner???.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Skogsvilde

  • Inlägg: 17511
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #24 skrivet: 02 feb-09 kl 20:15 »
Om den vägrar vid riktig kyla så dutta lite startgas i luftfilltret så bör den komma igång ändä...

Men med motorvärmaren så tror jag inte du kommer få problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #25 skrivet: 02 feb-09 kl 21:46 »
Lars-Göran. Vad menar du med extremt kallt?

Jag startar en BM 600 med motorvärmare inkopplad när det är 30 minus, och jag har aldrig ens behövt fundera på startgas eller liknande produkter. Möjligen lite styrketräning då, för styrningen går TUNGT i dom temperaturerna.  :(

Jag tror inte att du i framtiden kommer att få startbekymmer... inte nu när du har skaffat en motorvärmare oc gett nytt batteri till din traktor.  :)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #26 skrivet: 02 feb-09 kl 21:51 »
Man ska vara mycket försiktig med startgas eller eterpatroner till en dieselmotor och bara ta till såna startmetoder i yttersta nödfall. Om man måste kallstarta en motvillig motor och inte har haft tid att använda motorvärmare innan så är ett knep att lossa röret/slangen mellan luftrenare och insugningsrör, och blåsa på med varmluftpistol eller gasollampa in i insugningsröret medan man gör startförsök. Det brukar göra bra nytta! Ungefär samma verkan som de flamstartanordningar som kan sitta fabriksmonterade på en del gamla engelska dieselmotorer.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #27 skrivet: 02 feb-09 kl 22:06 »
Hej
Jag vill nu meddela att ,motorvärmare är ditsatt och ett nytt 130 ah BILTEMA batteri är inkopplat och den startar kanon.

Min far var inne hos en handlare som tidigare sålt Ford traktorer de hade aldrig sett en sån här eterburk,konstigt.
Vad jag tänker på är att när jag nu har det systemet,kunde jag kanske använda det när det är extremt kallt ,men eter lär jag aldrig få fatt i.Kan man hälla i något annan brandfarlig vätska i alburken ex thinner???.

Lars
Du kommer utan problem kunna starat traktorn i minus 35 grader om du skulle behöva.
Bara du har haft motorvärmarn igång någon timme eller två.

Att starta en kall traktormotor med startgas eller eter är inget vidare bra idee om du vill ha en traktor som funkar i många år framöver.
Dieselmotor skall aldrig kallstartas på vintern.

Min far är gammal åkare och köpte en nästan ny Mercedes 300D  1982.
Han sålde den för ett halvår sedan. Då hade den rullat straxt över 85 000 mil!
Motorn är helt orörd. Inte ens toppen har varit avlyft.
Receptet är motorvärmare, fin olja och aldrig startgas. 

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #28 skrivet: 02 feb-09 kl 22:16 »
Jag brukar värma spridarna med gasolbrännare när jag startar på rapsolja, borde fungera på
diesel också, värmer till det fräser när man spottar på dom.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #29 skrivet: 02 feb-09 kl 22:18 »
Lars-Göran. Vad menar du med extremt kallt?

Jag startar en BM 600 med motorvärmare inkopplad när det är 30 minus, och jag har aldrig ens behövt fundera på startgas eller liknande produkter. Möjligen lite styrketräning då, för styrningen går TUNGT i dom temperaturerna.  :(

Jag tror inte att du i framtiden kommer att få startbekymmer... inte nu när du har skaffat en motorvärmare oc gett nytt batteri till din traktor.  :)
Glöm det ,jag var bara nyfiken.Jag bor i Halland, max 10 minus.

Bra batteri och motorvärmare räcker långt det har jag nu fattat.

Den där eterstartprylen verkar lite "farlig" tycker jag så det är bra att den bara är där för syns skull framöver.

Tack för svaren.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #30 skrivet: 02 feb-09 kl 22:57 »
Tio minus i Halland känns nog värre än 30 minus i Ångermanland ändå...  :)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Rödjan

  • Inlägg: 193
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #31 skrivet: 03 feb-09 kl 21:42 »
Ok, 10 personer har sagt att det är dåligt med startgas men ingen har sagt varför. Och säg inte bara 'det sliter på motorn'. Vad är det som händer?
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

muffman

  • Gäst
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #32 skrivet: 03 feb-09 kl 22:19 »
Sartgasen exploderar när kolven inte är helt uppe och diesel när kolven har börjat att gå ner. Dvs att den knackar något djävulskt risk för lager och kolvskador. Men kan ford rekommendera start pilot så tror jag att det inte är så farligt som det sägs. Personligen har jag aldrig hört något som gått sönder av att duttas igång nu och då, men det bästa är nog att se till att batteriet är ok och använda motorvärmare.

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #33 skrivet: 03 feb-09 kl 22:22 »
Jag vet att GAMLA motorer inte bryr sig om vad man sprutar i dom, diesel eller startgas, men MODERNA motorer, (efter 1970?) vet jag inte mycket mer om... Nån sa att eter inte smörjer alls, så det kanske har nåt med det att göra?

Men säger tillverkarna att det är OK så...

Svenska Petroleum Institutet kanske kan svara på frågan?
« Senast ändrad: 03 feb-09 kl 22:31 av Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Rödjan

  • Inlägg: 193
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #34 skrivet: 03 feb-09 kl 22:30 »
På startgasburken står det t.o.m. 'oumbärligt' vid kallt och fuktigt väder.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #35 skrivet: 03 feb-09 kl 22:33 »
På startgasburken står det t.o.m. 'oumbärligt' vid kallt och fuktigt väder.

Låter som om startgasfabrikören har en gammal bil...  ;D
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #36 skrivet: 03 feb-09 kl 22:36 »
Tja en äldre ford skulle jag hellre använda motorvärmare till ? Om jag minns rätt är det löst pressade cylinderfoder i dom vilket kan ge en intresant upplevelse i kombination med startgas ( dyr sådan )
En god vän men en usel kärlek

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #37 skrivet: 03 feb-09 kl 22:38 »
Så vitt jag vet så sitter ju Start Pilot nästan enbart på dieselfordon som svenska försvaret har ägt.
När jag gjorde lumpen så fick vi höra att man skulle vara mycket försiktig med den på Tgb 30 och 40, alltså Scania D11 och DS11-motorer från mitten av 70-talet. Det var inte ovanligt att man hade spräckt toppar på sådana motorer om man hade varit oförsiktig med att pumpa in eter. Däremot sades det att äldre dieslar var mer tåliga, men vi hade aldrig direkt med några sådana att göra. Jag var aldrig med om att behöva använda Start Pilot, det räckte alltid med insprutningspumpens kallstartanordning. Förvisso var det bara några dagar i början av december det var riktigt kallt i Östersund vintern '88-89.

Rent allmänt så knackar ju en dieselmotor kraftigt och låter mycket illa om man startar den med startgas eller Start Pilot. Det beror på att etern tänder så snart det blir tillräckligt med värme av kompressionen, medan dieseloljan ju inte kan tända förrän den sprutas in av insprutningspumpen. Vid startmotorvarvtal sker insprutningen först vid övre dödpunkt.

Samma slags knackande kan man få om insprutningspumpen sprutar in alldeles för tidigt av någon anledning, t ex om den har varit losstagen och man har fått dit axelkopplingen eller kugghjulen i fel läge. Eller för den delen om man har förväxlat spridarrören.

 

covboy

  • Gäst
SV: Starta en Ford 2000
« Svar #38 skrivet: 03 feb-09 kl 22:43 »
Startpilot och glödstift passar inte ihop !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser