Hej.
Att förtynna oljan med lacknafta=white spirit är ungefär som att använda diesel.
Jag har själv inte använt lacknafta än, men har tanke på att testa det. Hittils har jag blandat in 1 l diesel på 10 l matolja för att hålla den flytande. De fösrsta gångerna såg det ut som dieselen skilde sig från matoljan, men nu har jag lagrad matolja med diesel i över två månader vid 10 grader C och den håller sig fortfarnade flytande. I normafallet ville denna olja ha varit stel som smör.
Några andra kemikalier känner jag inte till om det har provats, de flästa väljer väl att hålla den flytande med värme.
Tänker du konvertera din bil till matolja, skall du göra detta rätt från början, så du inte förstör insprutningspumpen i bilen. Jag har en komplett lösning till dig, som du ser på bifogad bild.
Du kopplar både slangen från ditt ordinarie dieselfilter och slangen från din matoljetank till detta filter. Två magnetventiler slår om, och du väljer matolja när motorn har uppnådd full temperatur.
10-15 km innan du kommer fram till pilen parkeras en längre tid, slår du över till diesel igen. På så sett har du bara diesel i insprutningspumpen och slangarna till nästa dag. Och säkrar en lätt start för motorn.
Har du mycket tjock olja, bör du ha en värmare i den tanken du har matoljan också, så den håller sig lättflytande. Kanske behöver du en extra bränslepump för att underlätta flödet av oljan till filter och IP.
http://www.blocket.se/vi/15650702.htm?ca=23_6_s