Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrota bil  (läst 2240 gånger)

andtol

  • Gäst
Skrota bil
« skrivet: 12 apr-15 kl 10:42 »
Jag har en reservdels Ford Mondeo -98 som står på tomten.

Jag har tänkt att den får stå kvar så kan jag dels plocka reservdelar till min andra mondeo och dels ta delar och plåt till andra projekt.

Vad ska jag rensa den på förutom motorolja, kylarolja, bensin, batteri och bromsolja? Något mer som kan vara "miljöfarligt"?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17538
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skrota bil
« Svar #1 skrivet: 12 apr-15 kl 13:44 »
Jag har en reservdels Ford Mondeo -98 som står på tomten.

Jag har tänkt att den får stå kvar så kan jag dels plocka reservdelar till min andra mondeo och dels ta delar och plåt till andra projekt.

Vad ska jag rensa den på förutom motorolja, kylarolja, bensin, batteri och bromsolja? Något mer som kan vara "miljöfarligt"?

Kylaroljan kan du strunta i den är fullständigt ofarlig, bromsoljan likaså.
Därborta så kan du ta tillvara kylarvätskan samt bromsvätskan.
Sedan har du plockat vätskorna.
Du kan även tömma växellådan och diffklumpen på olja.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Skrota bil
« Svar #2 skrivet: 12 apr-15 kl 14:15 »
Jag skulle tömma ur den bensinen och kylarvätskan och ackumulatorn. Ackumulatorn innehåller bly och går att sälja åt en skrotfirma får några tiotals kronor och dessutom är den miljöfarlig så du får litet betalt för att vara miljövänlig.

Du har ingen nytta av en reservdelsbil där allt har rostat fast i brist på olja.
Bromscylindrarna håller sig bättre om du låter bromsvätskan vara i systemet tills du behöver ta sönder det. Bromsvätska är extremt miljöfarligt så den dagen du börjar ta loss bromsdelar skall du naturligtvis tömma hela systemet och ta vara på vätskan. Växellådan och differentialen skall naturligtvis ha oljan kvar tills du behöver dem. När du behöver dem tappar du ut oljan och tar vara på den. Samma sak med motorn. Om du tänker använda motorn på en annan bil någon gång kan det löna sig att byta olja och hälla dit någon billig olja och låta motorn gå en stund innan du stannar den för gott. Då står alla lagerytor med ny olja som inte fräter.
Om du vill hålla motorn i skick tills du behöver den kan det löna sig att ta bort tändstiften och hälla i en skvätt olja i var cylinder så minskar risken att kolvringarna tar fast.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

andtol

  • Gäst
SV: Skrota bil
« Svar #3 skrivet: 12 apr-15 kl 14:35 »
Kylaroljan kan du strunta i den är fullständigt ofarlig, bromsoljan likaså.
Därborta så kan du ta tillvara kylarvätskan samt bromsvätskan.
Sedan har du plockat vätskorna.
Du kan även tömma växellådan och diffklumpen på olja.

Vad är skillnaden på bromsvätska och bromsolja?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skrota bil
« Svar #4 skrivet: 12 apr-15 kl 14:43 »
Vad är skillnaden på bromsvätska och bromsolja?
Olja skall ha en smörjande effekt och det har egentligen inte bromsvätska. Förr brukade man kalla det för olja, men det är inte korrekt.

andtol

  • Gäst
SV: Skrota bil
« Svar #5 skrivet: 12 apr-15 kl 17:41 »
Finns det olja i oken, eller var finns oljan? I de ok jag har renoverat/bytt fanns ingen olja.

Bromsvätska har jag bytt, men kallat den för bromsolja.

Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Skrota bil
« Svar #6 skrivet: 12 apr-15 kl 19:19 »
I vanliga bilar så finns det ingen bromsolja.
Det är en vanlig"missuppfattning"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsvätska

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Skrota bil
« Svar #7 skrivet: 13 apr-15 kl 09:22 »
Det finns bilar som använder mineralolja i bromshydrauliken, men de är relativt sällsynta. T ex en hel del modeller av Citroën (samtliga med gashydraulisk fjädring efter 1968, samt vissa av de gamla A-modellerna 2CV m fl ).

I övrigt rekommenderar jag att oljan får vara kvar i motor, växellåda mm tills vidare, och så tömmer du de aggregaten först när bilen ska skickas på skrot (eller om de ska lyftas ur bilen och man vill tömma dem för att undvika spill).

Om bilen har servostyrning så finns det någon liter mineralolja i det hydraulsystemet också. Men det brukar sakna avtappningsplugg och det ryms bara någon dl i behållaren. Ska man tömma det fullständigt måste man lossa slangar och dra hydraulcylindern (vanligtvis hopbyggd med styrningens kuggstång) mellan ändlägena några gånger.

Och om den har AC (och kylmediet inte redan har läckt ut av sig självt) kan det vara lämpligt att låta någon kyltekniker ta hand om det som finns kvar.  För att kolla om det finns kvar kylmedium kan man skruva av hatten på en av serviceventilerna och trycka in piggen på den lilla schraderventilen för hand. Om det pyser kraftigt och blir kallt så finns det kylmedium kvar.

Stötdämparna innehåller också mineralolja, men den brukar man aldrig bry sig om att ta hand om. Den får följa med när stötdämparen går som metallskrot.

En miljöfarlig sak som finns på vissa bilar (bl a Volvo 740) men som jag inte tror man hittar på en Ford Mondeo, är kvicksilverströmbrytare för motorrumsbelysning etc.

När det gäller miljöbelastning från kylarvätska och bromsvätska så ska man ha klart för sig att de visserligen är ganska akut giftiga, men eftersom de är vattenlösliga så blir eventuellt spill utspätt ganska snart. Ur den synpunkten är de inte lika allvarliga som mineraloljebaserade saker.

Ev krockkuddar, krutladdningar i bältessträckare mm bör man ta hand om för sig och lämpligen fyra av till sista april om man inte vill spara dem som reservdel.

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Skrota bil
« Svar #8 skrivet: 13 apr-15 kl 20:30 »
En praktiskt detalj för framtiden är väl att man måste ha ett skrotningsintyg för att kunna avregistrera bilen. Om man plockar ned den och t.ex tar hand om motorn själv kan det bli lite svårt. Går säkert att lösa eller så får man leva med att betala avställningsavgiften år efter år...

När jag tog över gården så följde det med ett bilvrak, en gammal Saab 95 kombi. Den fanns inte längre kvar i systemet, jag kollade dess registreringsnummer (reg-plåtarna satt kvar) och de pekade på en helt annan bil. Hann knappt ställa ut den som metallskrot innan någon kontaktade mig och ville ha den.

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Skrota bil
« Svar #9 skrivet: 13 apr-15 kl 22:19 »
Det räcker med att karossen, båda de instansade chassinumren och helst även typskylten finns kvar, för att bilen ska kunna skrotas formellt.  Om motorn sitter kvar eller inte spelar ingen roll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser