Det fanns flera bensininsprutningssystem på 50- och 60-talet som byggde på dieselteknik. Bl a tillverkades sådana av Bosch och Kugelfischer. Bosch-systemet användes bl a av Mercedes, Goliath och svenska Landsverk (Stridsvagn 74, där ett sådant system satt påhängt på en 6-cylindrig Scania bensinmotor), och Kugelfischer förekom på t ex Peugeot och Porsche.
De flesta av de där systemen hade spridarna placerade i insugningsröret precis som man är van vid att insprutningssystem ser ut idag, men det fanns några direktinsprutade tillämpningar. Mercedes 300SL samt Goliath's tvåcylindriga tvåtaktsmotor.
Vad jag har förstått så var det stora problemet med alla de där systemen att få rätt bränsleblandning vid olika driftförhållanden, det var inte helt lätt att ordna mekanik för att ställa pumpens reglerstång i rätt läge beroende på gaspådrag och varvtal. Många justermöjligheter och mycket som kunde börja krångla med tiden när länkar, kamskivor mm blev slitna.