Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Direktinsprutad tvåtaktare (bensin/E85)  (läst 3012 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Direktinsprutad tvåtaktare (bensin/E85)
« skrivet: 21 sep-12 kl 14:40 »
I saaklubbens forum har några personer börjat spåna om mekanisk insprutning till de gamla tvåtaktsaabarna. Själv tittade jag nyligen under kåpan på kompisens tvåtakts V6 båtmotor av nyaste modell. Båtmotorn har luftassisterad direktinsprutning i cylindrarna och dricker ca 20-30% mindre bensin än motsvarande förgasarmotor.

Idén att spruta bränslet direkt i cylindern först då kolven stängt både spolkanaler och avgasport är inte ny men det dröjde många år innan principen slog igenom. Så vitt jag vet är det bara båtmotorer som har detta och även dessa börjar ju bli politiskt inkorrekta och dyra i drift jämfört med en fyrtaktare som ju inte slösar alls lika mycket med smörjoljan.

Som jag ser det har tvåtaktarna två skilda miljö- och ekonomiproblem: Smörjolja som deltar i förbränningen och slöseri med bränsle genom dålig separation mellan avgaser och färskgaser. Tajmad bränsleinsprutning borde helt lösa det ena av dessa problem och kanske är de påstådda 20-30 procenten minskad bränsleförbrukning ungefär motsvarande skillnaden till en fyrtaktares verkningsgrad? Om man sedan väljer en smörjolja (via separat insprutande system) som ger mindre miljöproblem kanske tvåtaktaren inte är så mycket värre än en sliten fyrtaktare med hög oljeförbrukning?

Jag har en gång läst om en udda Peugeot från sent 1960-tal (el. tidigt 70-tal) med mekanisk insprutning liknande den i en dieselmotor, alltså med små kolvar. En gammal dieselpump kanske rent av skulle kunna användas till en tvåtaktare? Troligen behöver man pytsa en skvätt tvåtaktolja i bränslet för att smörja pumpen och den oljan lär knappast göra mycket smörjarbete i motorn men förhoppningsvis behövs inte alls mycket. Att experimentera med en mekanisk dieselpump borde vara bra mycket lättare än att DIY:a med högtryckspumpar, kraftiga solenoider och kritisk elektronik.



Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Direktinsprutad tvåtaktare (bensin/E85)
« Svar #1 skrivet: 21 sep-12 kl 15:02 »
Det fanns flera bensininsprutningssystem på 50- och 60-talet som byggde på dieselteknik. Bl a tillverkades sådana av Bosch och Kugelfischer. Bosch-systemet användes bl a av Mercedes, Goliath och svenska Landsverk (Stridsvagn 74, där ett sådant system satt påhängt på en 6-cylindrig Scania bensinmotor), och Kugelfischer förekom på t ex Peugeot och Porsche.

De flesta av de där systemen hade spridarna placerade i insugningsröret precis som man är van vid att insprutningssystem ser ut idag, men det fanns några direktinsprutade tillämpningar. Mercedes 300SL samt Goliath's tvåcylindriga tvåtaktsmotor.

Vad jag har förstått så var det stora problemet med alla de där systemen att få rätt bränsleblandning vid olika driftförhållanden, det var inte helt lätt att ordna mekanik för att ställa pumpens reglerstång i rätt läge beroende på gaspådrag och varvtal. Många justermöjligheter och mycket som kunde börja krångla med tiden när länkar, kamskivor mm blev slitna.

Aklaim

  • Inlägg: 13
    • Västmanland
SV: Direktinsprutad tvåtaktare (bensin/E85)
« Svar #2 skrivet: 23 sep-12 kl 02:30 »
ett av problemen är ju om man har insprutningen direkt i cylindern så måste man fixa separat smörjning för vevaxel och ramlager.
har nått minne av att nått företag gjorde konverteringar av 2taktare i asien med direkt insprutning, men kan tyvärr inte hitta deras sida nu och har glömt vad dom hade för lösning på smörjningen.

kan minnas helt fel men har för mig att dom hade oljan via insuget så smörjningen gick som normalt men som sagt kan minnas helt fel.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Direktinsprutad tvåtaktare (bensin/E85)
« Svar #3 skrivet: 23 sep-12 kl 08:43 »
Jo, förmodligen använder man en helt vanlig separatsmörjning som tillför oljan  i insugningsporten. En del tvåcylindriga motorer kan också ha en extra separatsmörjledning för det mittersta ramlagret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
Aika, Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser