Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låg kompression Volvo 850  (läst 3319 gånger)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Låg kompression Volvo 850
« skrivet: 11 maj-12 kl 21:45 »
Jag äger en Volvo 850, 92:a.
En morgon i vintras stannade den när jag skulle skrapa rutan. Vid omstartsförsök gick den "för lätt", vilket fick mig att tro att kamremmen brustit. Kontroll visade att allt där verkade rätt. Mätte kompressionen, och den är alldeles för låg i samtliga 5 cylindrar (ca 4 atö). Har talat med diverse kompisar om detta, och till slut var det nån som hade hört att problemet finns på tidiga 850, och det beror på en ventil som står öppen.
Är det någon som vet vilken ventil det kan vara, eller vad det är som kan vara fel?

torbjorn

  • Inlägg: 14005
    • Medelpad
SV: Låg kompression Volvo 850
« Svar #1 skrivet: 11 maj-12 kl 22:55 »
Om det vore en av motorns ventiler som stod öppen, så skulle det bara påverka kompressionen i en cylinder.
Jag har för mig att en del 850 hade en anordning med någon slags extraspjäll i insugningsröret som öppnas respektive stängs beroende på motorvarvtal och/eller belastning, men jag har svårt att tänka mig att den anordningen vare sig skulle kunna påverka ett kompressionsprov eller göra motorn omöjlig att starta.

Tänk på att hålla fullgas medan du gör kompressionsprovet, annars blir det för låga värden.
Och ta inte för givet att kompressionsprovaren visar rätt, det kan vara en god idé att testa den på en annan motor också.

Förresten, har du kollat att inte kamremmen har kuggat över så att den ena eller båda kamaxlarna nu står i fel läge?

Persa

  • Inlägg: 13
    • Jämtland
SV: Låg kompression Volvo 850
« Svar #2 skrivet: 14 maj-12 kl 23:15 »
Det där är ett vanligt problem på tidiga 850. Har själv råkat ut för det flera gånger på vår 93:a.
När oljan är kall och seg kan de hydrauliska ventiltryckarna bli för spända så att ventilerna inte stänger till 100%. Resultatet blir att om man kallstartar motorn och sedan stänger av den innan den börjat få upp tempen så är den i princip komplös när man ska starta den igen. Väldigt störande, och som sagt väldigt vanligt fel på dessa bilar. Det kan hjälpa att använda syntetolja, och byta ofta, men då dessa motorer även brukar ha problem med hög oljeförbrukning så är det ju inte alltid som det passar så bra heller.
När vi ändå kom in på ämnet oljeförbrukning så beror det ofta på igenkocksad vevhusventilation.

 

Persa

  • Inlägg: 13
    • Jämtland
SV: Låg kompression Volvo 850
« Svar #3 skrivet: 29 maj-12 kl 13:00 »
Hur gick det, har du fått igång bilen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare
Tur-Johan, von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser