Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränslesnål bobil?  (läst 2253 gånger)

ouji

  • Inlägg: 0
    • Uppland
Bränslesnål bobil?
« skrivet: 20 mar-12 kl 21:21 »
Hejsan allihopa!

Jag är helt grön när det kommer till bilar, trots det har jag lyckats ta körkort.

Jag planerar till sommaren att ställa in en säng i en bil som är lite större. Typ: http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Transporter_2_5_Automat_Dragkrok_39285042.htm?ca=11&w=1

och bo i bilen medans jag åker runt i Europa. En idé jag tänkt väldigt länge på (Van dwelling heter det väl?) och nu har jag kommit till det stadiet där jag letar bil.

Så därför undrar jag om någon av er har några förslag och tips på bilar som är bränslesnåla och relativt stora (stora nog att sätta in en säng i!) och som inte är jättedyra att köpa in. Idéer?

Vore väldigt tacksam för all info jag kan få!

Mvh. Carl

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14059
    • Medelpad
SV: Bränslesnål bobil?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 22:38 »
Vilket bränsle tänker du dig att köra på? Bensin (med konverteringsmöjlighet till etanol och, med lite större besvär, t ex LPG som kan vara prisvärt i södra europa) eller diesel?

När det gäller relativt bränslesnåla såna där fordon med bensinmotor så är VW Transporter T4 som du länkade till ett bra alternativ. Men det finns också många andra, t ex de lättare utförandena av Ford Transit eller någon snikmodell av Chevrolet eller Dodge van med måttligt stor motor. Beträffande årsmodell föreslår jag att du siktar på de första årgångarna med katalysator, ca 1988-93, och se till att du hittar ett exemplar med katalysator och insprutning. Transportbilar från 80-talet med förgasarmotor brukar inte vara särskilt optimerade för låg bränsleförbrukning, de låg ofta en motorgeneration efter samma tillverkares personbilar.

Om du ska köra i sydeuropa och vill ha en bil som det finns bra mekkunnande om där så kan det vara idé att sikta på t ex Renault Trafic eller någon av de här nästan identiska skåpbilarna från Citroën, Peugeot, Iveco och Fiat (C25, J7, Daily och vad de nu heter hos respektive märke). Dock är de mer rappliga och rostkänsliga än en VW transporter.
En amerikansk van har oftast grov, stabil och driftsäker grundkonstruktion men förfaller snabbt på ytan.

Om du vill ha en bil med fungerande luftkonditionering så bör du sikta på en 93'a eller senare och kolla noga att kylanläggningen är fylld med R134 kylmedium (det brukar finnas en skylt i motorrummet där detta står). Äldre luftkonditioneringar som använder R12 är nästan aldrig i fungerande skick idag, och det kylmediet är förbjudet av miljöskäl så det är i praktiken inte tillåtet att reparera dem. Konvertering till modernare kylmedium är dyrt och ger ofta inte särskilt bra resultat.

Ska du ge dig ut på långresa med en billig uppåt 20 år gammal bil så bör du skaffa dig grundliga kunskaper om bilen och en hel del mekarerfarenhet i förväg, så att du inte står handfallen för minsta lilla problem som säkert kommer att uppstå längs vägen.
När du köper bil, ta med en kunnig person som har lång erfarenhet av att köra och meka med bilar av samma modell som rådgivare.

 



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser