Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta traktorkoppling?  (läst 6431 gånger)

Halte

  • Gäst
Byta traktorkoppling?
« skrivet: 27 jun-11 kl 12:16 »
Tror kopplingen är på väg att ge upp på min gamla IH 844.. Som det blivit nu så kan man knappt lägga foten på kopplingspedalen utan att den börjar slira.
Någon som har någon erfarenhet vad det är man brukar behöva byta i kopplingen?
På "Olssons i Ellös" fanns det ju en hel del delar och det var ju en jäkla prisskillnad på delarna.. Så jag går i förhoppningen om att det ska vara något av de billigare sakerna som brukar behöva bytas.. :)

http://www.oeparts.se/Produkter?id=1017588

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Byta traktorkoppling?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-11 kl 22:33 »
Kolla först att det finns ett ''spel'' i kopplingsarmen. Om det inte finns det så kan greppet komma när du justerar det :)

Om det är som du säger att du knappt kan lägga foten på kopplingen..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

 

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Byta traktorkoppling?
« Svar #2 skrivet: 28 jun-11 kl 23:12 »
Precis, börja med att kolla att det finns lite spel eller frigång. Om inte, så kolla att kopplingslänkaget fungerar som det ska och inte kärvar någonstans, innan du ger dig på att justera. Det kan ju vara så att något hindrar pedalen eller någon annan del från att gå tillbaks hela vägen till ändläget.

När en koppling har börjat slira så beror det som regel på att lamellen är utsliten eller oljig. Fel på tryckplattan (den kan t ex spricka, bli skev eller ha trasiga fjädrar) brukar visa sig genom att kopplingen hugger eller inte vill koppla ur fullständigt. Om urtrampningslagret är dåligt så märks det på oljud när du kopplar ur.
På personbilar där delarna är billiga i förhållande till arbetskostnaden brukar man sällan byta bara lamellen numera utan man köper en kopplingssats som innehåller lamell, tryckplatta och urtrampningslager.

En lamell som är oljig men inte utsliten kan man, om man har tur, rädda genom att tvätta den i bensin och sedan lägga den i blöt över natten i bensin (ren sådan, som inte är oljig efter grovtvättningen) så att även olja som har sugits upp av lamellen löses. För att kolla om tvättningen har lyckats kan man värma på lamellen med gasolbrännare, om det finns olja kvar så ser man att den "svettas ut". Samma metod fungerar även på t ex bromsbelägg som har blivit oljiga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 2 användare (1 dolda)
Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser