Precis, börja med att kolla att det finns lite spel eller frigång. Om inte, så kolla att kopplingslänkaget fungerar som det ska och inte kärvar någonstans, innan du ger dig på att justera. Det kan ju vara så att något hindrar pedalen eller någon annan del från att gå tillbaks hela vägen till ändläget.
När en koppling har börjat slira så beror det som regel på att lamellen är utsliten eller oljig. Fel på tryckplattan (den kan t ex spricka, bli skev eller ha trasiga fjädrar) brukar visa sig genom att kopplingen hugger eller inte vill koppla ur fullständigt. Om urtrampningslagret är dåligt så märks det på oljud när du kopplar ur.
På personbilar där delarna är billiga i förhållande till arbetskostnaden brukar man sällan byta bara lamellen numera utan man köper en kopplingssats som innehåller lamell, tryckplatta och urtrampningslager.
En lamell som är oljig men inte utsliten kan man, om man har tur, rädda genom att tvätta den i bensin och sedan lägga den i blöt över natten i bensin (ren sådan, som inte är oljig efter grovtvättningen) så att även olja som har sugits upp av lamellen löses. För att kolla om tvättningen har lyckats kan man värma på lamellen med gasolbrännare, om det finns olja kvar så ser man att den "svettas ut". Samma metod fungerar även på t ex bromsbelägg som har blivit oljiga.