Eftersom karossen var så dålig insåg jag ganska snart efter att jag köpt den att mitt kunnande i plåtskapande inte skulle räcka till.
Så vad gör man, jo jag hade läst i Wheels om två bröder i Borås som bygger egna karosser och jag letade rätt på deras hemsida
http://www.borasmetalshaping.se/ och kontaktade dom. Christoffer som jag talade med tyckte direkt att givetvis så skulle jag få hjälp.
Jag skickade ner bilder på objektet när bakdelen stod på plats och berättade vad jag ville göra. Christoffer frågade hur många dagar jag ville vara där och jag bestämmde mig för att fem dagar fíck räcka till att börja med.
I söndags för en vecka sedan åkte jag ner till Borås med karossen på släpkärran. Stackars Christoffer fick nog en chock när han insåg att karossen inte hängde ihop utan mest bestod av en massa superrostiga delar.
När första chocken lagt sig för honom kollade han på mig och förslog att jag skulle bygga en helt ny kaross vid sidan av och bara "malla" av den gamla.
Efter att vi pratat och bankat på min kaross en stund kom vi fram till att vissa svårtillverkade (för en nybörjare) plåtar faktist var helt okej så det skulle nog gå att rädda en del av karossen. Christoffers pappa dök upp och höll med om att vi skulle spara vissa delar. Efter det beslutet var det bara att spotta i nävarna och fråga Christoffer vad jag skulle göra.
Under veckan som gått har jag lärt mig hjulet, krymp/stäck, sick/fals samt en del knackande med hammare och mothåll.
Kursen har varit väldigt lärorik och intressant, speciellt eftersom jag fick jobba med min egen kaross istället för att bara göra några övningsbitar. Christoffer och hans bror Robin har varit supertrevliga och väldigt hjälpsamma. Dom har varit väldigt noga med att jag ska förstå vad som händer med plåten när man bearbetar den på olika sätt. Det som jag har uppskattat mycket är Christofffers övernitiska blick som kräver att bitarna ska vara perfekta. Orden "gör om, gör rätt" har hängt i luften hela tiden. Vilket är bra för nu vet jag att det bara är att "rulla" ut en felaktig detalj och börja om. Jag har också insett att det krävs massor av träning för att det ska bli bra men om man vill och gör rätt så kan grejorna bli helt perfekta utan en massa spackel och skit.
Tyvärr så gick veckan väldigt fort. Kroppen började också gnälla i axlarna efter alla timmar med hjulet. Men helt klart är i alla fall att jag ska tillbaka för yttligare en kurs efter att jag tränat här hemma på resten av karossen.
För Christoffer har massor att lära ut och inget verkar vara för svårt eller omöjligt.
Det verkar också som om fler än jag har fått upp ögonen för Borås Metal Shaping eftersom dom håller på att bygga Krom-Frittes nästa showbygge. En A-Ford Phaeton -29:a med väldigt speciella linjer. Karossen byggs helt i aluminium och ska inte lackas! Ett jobb som jag är helt övetygad om att dom kommer att klara eftersom jag nu har sett vad dom kan. Ford -31:an som dom snart är klara med är ju helt handbyggd. Kolla in bilderna på deras hemsida
http://www.borasmetalshaping.se/default.asp?HeadPage=355&P%E5g%E5ende+projekt så ser ni hela bilen plåtren. Då ser man verkligen hur perfekt den är.
Så här ser nu ena sidan till min kaross ut. Det blir en 5-fönsters pickup.
Jag hann även med att bygga ett par plåtar till den andra sidan också.
Så ni som funderar på en kurs kontakta Christoffer på Borås Metal Shaping för jag kan verkligen rekommendera dom.