Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Desoto 1930  (läst 11923 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Desoto 1930
« Svar #20 skrivet: 18 maj-11 kl 08:22 »
Jag har nu gått en 5-dagars plåtslagerikurs hos http://www.borasmetalshaping.se


Det påminner mig om http://www.motorima.com/ som vi var på besök hos för några år sen med klubben. Så duktig med det engelska hjulet!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #21 skrivet: 19 maj-11 kl 09:59 »
Jag såg ett litet reportage på TV om Motorima för några månader sedan.
Verkar vara en duktig kille.

Christoffer på Borås Metall Shaping är också väldigt duktig och noga så det kommer att bli en kille som man kommer att höra mera om i framtiden.

Just nu bygger dom en A-ford i aluminium till "Krom-Fritte"
Hela karossen skall vara i aluminium och skall helpoleras. Karossens linjer skall också göras om helt.
Så då får man inte göra några fel när man rullar fram den eller när man svetar ihop den.

Skall vara med på Elmia om ett par år.

För er som ite vet vem Krom-Fritte är så har han bland annat byggt Old-Bonanza
Showrodden som vann alla utställningar den ställde upp i på 80-talets början.
Sen så plockade han fram den 2006 och då vann den igen på alla utställningar.

andtol

  • Gäst
SV: Desoto 1930
« Svar #22 skrivet: 19 maj-11 kl 10:22 »
Det här är en farlig tråd. Nu vill jag göra om i ladan: slänga ut trägolvet, fylla igen utrymmet under ladan och gjuta en platta. Då blir det ett fint verkstadsgolv! :)


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #23 skrivet: 19 maj-11 kl 16:05 »
Det här är en farlig tråd. Nu vill jag göra om i ladan: slänga ut trägolvet, fylla igen utrymmet under ladan och gjuta en platta. Då blir det ett fint verkstadsgolv! :)
Själv så skall jag isolera min kalldel på verkstaden och på så sätt öka varmdelen från 50 till 85 kvadratmeter

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #24 skrivet: 19 maj-11 kl 21:20 »
Eftersom karossen var så dålig insåg jag ganska snart efter att jag köpt den att mitt kunnande i plåtskapande inte skulle räcka till.

Så vad gör man, jo jag hade läst i Wheels om två bröder i Borås som bygger egna karosser och jag letade rätt på deras hemsida http://www.borasmetalshaping.se/ och kontaktade dom. Christoffer som jag talade med tyckte direkt att givetvis så skulle jag få hjälp.
Jag skickade ner bilder på objektet när bakdelen stod på plats och berättade vad jag ville göra. Christoffer frågade hur många dagar jag ville vara där och jag bestämmde mig för att fem dagar fíck räcka till att börja med.

I söndags för en vecka sedan åkte jag ner till Borås med karossen på släpkärran. Stackars Christoffer fick nog en chock när han insåg att karossen inte hängde ihop utan mest bestod av en massa superrostiga delar. :)  När första chocken lagt sig för honom kollade han på mig och förslog att jag skulle bygga en helt ny kaross vid sidan av och bara "malla" av den gamla.
Efter att vi pratat och bankat på min kaross en stund kom vi fram till att vissa svårtillverkade (för en nybörjare) plåtar faktist var helt okej så det skulle nog gå att rädda en del av karossen. Christoffers pappa dök upp och höll med om att vi skulle spara vissa delar. Efter det beslutet var det bara att spotta i nävarna och fråga Christoffer vad jag skulle göra.

Under veckan som gått har jag lärt mig hjulet, krymp/stäck, sick/fals samt en del knackande med hammare och mothåll.
Kursen har varit väldigt lärorik och intressant, speciellt eftersom jag fick jobba med min egen kaross istället för att bara göra några övningsbitar. Christoffer och hans bror Robin har varit supertrevliga och väldigt hjälpsamma. Dom har varit väldigt noga med att jag ska förstå vad som händer med plåten när man bearbetar den på olika sätt. Det som jag har uppskattat mycket är Christofffers övernitiska blick som kräver att bitarna ska vara perfekta. Orden "gör om, gör rätt" har hängt i luften hela tiden. Vilket är bra för nu vet jag att det  bara är att "rulla" ut en felaktig detalj och börja om. Jag har också insett att det krävs massor av träning för att det ska bli bra men om man vill och gör rätt så kan grejorna bli helt perfekta utan en massa spackel och skit.

Tyvärr så gick veckan väldigt fort. Kroppen började också gnälla i axlarna efter alla timmar med hjulet. Men helt klart är i alla fall att jag ska tillbaka för yttligare en kurs efter att jag tränat här hemma på resten av karossen.
För Christoffer har massor att lära ut och inget verkar vara för svårt eller omöjligt.

Det verkar också som om fler än jag har fått upp ögonen för Borås Metal Shaping eftersom dom håller på att bygga Krom-Frittes nästa showbygge. En A-Ford Phaeton -29:a med väldigt speciella linjer. Karossen byggs helt i aluminium och ska inte lackas! Ett jobb som jag är helt övetygad om att dom kommer att klara eftersom jag nu har sett vad dom kan. Ford -31:an som dom snart är klara med är ju helt handbyggd. Kolla in bilderna på deras hemsida http://www.borasmetalshaping.se/default.asp?HeadPage=355&P%E5g%E5ende+projekt så ser ni hela bilen plåtren. Då ser man verkligen hur perfekt den är.

Så här ser nu ena sidan till min kaross ut. Det blir en 5-fönsters pickup.


Jag hann även med att bygga ett par plåtar till den andra sidan också.

Så ni som funderar på en kurs kontakta Christoffer på Borås Metal Shaping för jag kan verkligen rekommendera dom.

andtol

  • Gäst
SV: Desoto 1930
« Svar #25 skrivet: 20 maj-11 kl 10:10 »
Så här ser nu ena sidan till min kaross ut. Det blir en 5-fönsters pickup.

Fina grejer!

Vad är det för plåt du/ni bygger av? Om man gör fel i hjulet med en plåtbit - kan man ändra tillbaka den? Eller tar man en ny bit?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Desoto 1930
« Svar #26 skrivet: 21 maj-11 kl 00:20 »
Fina grejer!

Vad är det för plåt du/ni bygger av? Om man gör fel i hjulet med en plåtbit - kan man ändra tillbaka den? Eller tar man en ny bit?
Vanlig 1 mm.

Om du gör fel i hjulet eller i sick & falsen så är det bara att rulla ut biten igen i hjulet.
Vilket jag fick göra några gånger på kursen när jag gjort fel.

Men det gäller att ha ett bra hjul. Det verktygsboden säljer kastar för mycket i rullarna så plåten blir ojämn och det hugger när du drar plåten igenom hjulet.
Vilket gör att det är svårt att styra plåtens form.
Lasses hjul är okej men det verkar som han har slutat sålt det i sverige.

JS-tool kommer med ett nytt hjul till hösten. JS grejor är bra men dyra. :'(
Så jag gör mina egna grejor. Då kan jag få den bra proffskvaliten till bättre pris.

 

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Desoto 1930
« Svar #27 skrivet: 23 maj-11 kl 23:33 »
Det är en komplett framvagn med bromsar som jag behöver.
Men har du en styrsnäcka med rattstång så behöver jag det också.
Ok.
Nix, den styrsnäcka jag hade i reserv fick en tant av mig till sin 145a.

Ska ev uppåt landet i veckan. Ska kolla hur det blir med det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser