Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkelt elsystem, skoter  (läst 18334 gånger)

Gångtrött

  • Gäst
Enkelt elsystem, skoter
« skrivet: 22 jan-11 kl 19:18 »
Morsning
Har precis köpt en gammal skoter årsmodell -79.. Tänkte försöka få igång belysningen på den då elsystemet idag enbart består av dödarknappen.

Så en fråga.. Efetrsom att den enda ström som finns är den som går till dödaren.. Går det använda den och förgrena ut den till belysningen? Eller kortsluter man elsystemet på något sätt då så dödarknappen "alltid är intryckt"?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14064
    • Medelpad
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 21:03 »
Strömmen från tändsystemet räcker inte till för någon belysning, utan om motorn är tänkt för att användas på fordon med belysning finns det alltid en separat s k lysspole på tändplattan. Vanligtvis är dess ena pol jordad i motorblocket och andra polen kommer ut ur fläktkåpan med en vanligtvis gul kabel.
Men det är inte lätt att få rätt spänning till strålkastarlampan vid varierande motorvarvtal i sådana system. Det finns två vanliga lösningar.

Den äldsta av dem innebär att man bara kopplar de glödlampor som behövs (strålkastare + baklyse, eventuellt en instrumentlampa) parallellt med varandra mellan ledningen från lysspolen och jord. Där är det viktigt att alla lampor har exakt rätt effekt, för att spänningen ska stämma (vanligtvis 6 eller 12 V). I sådana system brukar strålkastarlampan vara 35/35 W, baklyset 5 W och eventuell instrumentlampa någon enstaka W. Om strålkastarlampan går sönder så stiger spänningen till dubbla värdet, så då går de andra lamporna sönder omedelbart. Om man sätter dit en för stark strålkastarlampa (t ex 45/40 W klotlampa eller 60/55 W H4) så blir spänningen alldeles för låg och man får mycket dåligt lyse. På en del av dessa system finns det två spänningsförande ledningar ut från lysspolen, i så fall är det meningen att strålkastarlampan ska matas från den ena av dem och baklyse mm från den andra.
De där speciella 35/35 W strålkastarlamporna finns av två olika typer. Dels en klotlampa med bajonettsockel och dels en halogenlampa som ser ut som en H4-lampa, den heter HS1. Båda dessa finns för såväl 6 som 12 V.

Den nyare lösningen, som man kan vänta sig att hitta på skotrar från slutet av 70-talet och framåt, ser i stort sett likadan ut men då finns en spänningsregulator som ligger inkopplad parallellt med lamporna. Om spänningen blir för hög, så kortsluter den en del av varje växelströmsperiod (den fungerar ungefär som en dimmer, kan man säga) så att spänningens effektivvärde håller sig konstant. Skotrar med spänningsregulator brukar ha H4-lampa i strålkastaren, och på dem är det inte så noga med att ha exakt rätt effekt på baklyse mm. Ibland finns det till och med tillräckligt med ström för att mata handtagsvärmare och annan lyxutrustning.

Tänk på att det är frågan om växelström i båda de här typerna av system. Eftersom kurvformen kan vara ganska "ful" så är det inte säkert att en billig digitalmultimeter visar rätt om man försöker mäta spänningen, men någonstans i rätt härad borde instrumentets visning ligga i alla fall.

Vad är det för skoter? Och vad är det för märke på motorn?

Gångtrött

  • Gäst
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 22:57 »
Tack för svaret!
Det är en Aktiv Blå med en Sachs-motor (SA-290). http://www.winderosa.com/Winderosa_Snow_Inst-sachs%20sheets.htm
Fick en länk till SA-290 elschema, http://forum.snowmobile.se/showthread.php?34582-Elschema-till-Sachs-290-%28aktiv-bl%E5%29

Var uppe nyss och kollade lite extra och till slut hittade jag några kabelstumpar som kom ut från motorn, lade jag testlampen mellan de två kablarna fick jag spänning. Om jag förstår elschemat rätt så stämmer väl det, jorden i chassit verkar ju vara till "dödaren" och belysningen ska ligga mellan två kablar som kommer från magneten..

Testade att koppla in baklyset till de där två kablarna men då började kablarna ryka.. Gissningsvis är det kortis någonstans och man kan väl tänka sig att det är orsaken till att all belysning är urkopplad och kablarna borta. Det sitter ju inga säkringar någonstans så om det blir kabelbrott så har väl skiten smält ihop och tagits bort efter det..

Men om jag nu förstår elkopplingen rätt så är det bara att dra nya kablar från de där kabelstumparna ut till strömbrytare/belysning och sedan ut och köra..
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 23:00 av Gångtrött »

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14064
    • Medelpad
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 23:02 »
Hmm, en skum sak med schemat (som ser hemritat ut) är att alla lampor är anslutna mellan gul och gul/svart, medan spänningsregulatorn är ansluten mellan gul/svart och jord. Jordpunkten för regulatorn borde vara densamma som för lamporna.
Och ett sådant system ska man inte försöka köra igång om man inte har en fungerande regulator inkopplad, annars blir spänningen alldeles för hög så snart man varvar upp motorn till mer än tomgång.

Ohmmät mellan de två ledningarna till lysspolen och kolla om de verkar "sväva fritt" eller om det är låg resistans till jord. I det senare fallet, kolla med motorn igång om du har spänning på båda ledningarna eller bara den ena.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #4 skrivet: 22 jan-11 kl 23:11 »
Ok.. Då måste man försöka hitta den där voltregulatorn också då antar jag, för nu har jag ju bara dragit ut de där två kablarna från magneten. Testade att koppla in hel/halvljuslampan till de kablarna och det lös på bra.. Dock testade jag bara på tomgång.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14064
    • Medelpad
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #5 skrivet: 22 jan-11 kl 23:35 »
Det finns två vanliga typer av såna där spänningsregulatorer.

Den ena är en svart plastlåda kanske 35 x 45 x 15 mm, ur ena långsidan sticker en tjock aluminiumplåt ut som ska vara jordad, det finns ett par skruvhål i den. Och så sticker det ut en kabel också. Det brukar stå "Minks LR8" på de regulatorerna. Om man måste plocka isär och reparera en sådan, så är gjutmassan ganska medgörlig och mjuknar efter en halvtimme i kokande vatten.

Och den andra är kvadratisk, burken är gjord av gjuten aluminium med ett skruvhål i mitten. Igengjuten med svart gjutmassa och antingen en sladd eller ett flatstift sticker ut. På en del skotrar som har batteri kan det finnas likriktare och regulator för batteriladdningen som ser likadan ut, men sådana anordningar brukar det gå mer än en kabel till. Den sorten brukar inte ha någon märkning alls, åtminstone ingen som fortfarande är läslig efter tiotals år i ett motorrum.

För båda typerna av regulatorer gäller att de är lite ömtåliga och inte tål att man tappar dem i golvet hur som helst - det sitter nämligen en liten glödlampa i dem som används som spänningsberoende motstånd. För att elsystemet ska fungera bra är det viktigt att de har perfekt kontakt med jord.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #6 skrivet: 22 jan-11 kl 23:39 »
Tack igen! Får leta efter den i morgon, men jag kan inte påminna mig om att jag sett något i den stilen när jag kikat runt hittills. Men den kan ju blivit utrensad med kablarna. De kostade ju inte så fasligt mkt vad jag kunde se på Rinab, så jag får väl beställa en ny i så fall.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #7 skrivet: 23 jan-11 kl 10:48 »
Ingen spänningsregulator så långt ögat når.. Får se om jag kan hitta en ny istället. Antar att det inte är någon större vits att koppla in belysningen utan denna eller?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14064
    • Medelpad
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #8 skrivet: 23 jan-11 kl 13:21 »
Du skulle ju kunna prova att koppla in en H4-lampa provisoriskt, varva upp motorn försiktigt och se om lampan börjar lysa orimligt vitt och starkt, i så fall vet du att spänningsregulatorn behövs. Om däremot H4-lampan lyser svagt och gulaktigt så tyder det på att lysspolen är avsedd för 35 W strålkastarlampa och ingen regulator.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #9 skrivet: 24 jan-11 kl 20:47 »
Testade igår och jag tyckte det lyste på ganska bra oavsett varvtal.. Dock brann min provisoriska dragning av då kablarna låg mot avgasröret.. :) Men nu vet jag ju att det funkar så då får jag dra det lite bättre när skotern ska renoveras efter vintern.

torbjörn, du verkar ju kunna det mesta om motorer o.s.v.. Skotern har ju tre växlar, två framåt och en bakåt. Det är ju sådana växlar så att man är tvungen att vara stillastående med lågt varvtal på motorn för att kunna växla, d.v.s. att det inte finns någon koppling. Men den är väldigt svårväxlad, speciellt tvåan. Det skorrar och skriker så förbannat när man ska försöka få in växlarna, inte alltid till ettan men nästan alltid på tvåan. Oftast får man döda skotern för att få i andra växeln. Tvåan är också ibland omöjlig att få i, det är som om den inte finns, om man har tomgång. Man får varva upp den och sedan försöka få i den (så det skriker när man försöker peta i den), sedan döda skotern och vara med och försöka dra i växeln medans den dör. Några tankar omkring ett sådant problem?

Ska efter vintern försöka komma tillrätta med det problemet + en oljeläcka någonstans i växellådan. Sedan ska elsystemet dras om, skotern lackas om, nya dekaler + en ny vindruta. Men så funderade jag på om man ska ta tillfället i akt att kolla över motorn också.. Inte för att det verkar vara några direkta problem med själva motorn, men det kanske finns saker man bör skruva isär ock kolla upp ändå? Typ om det finns delar som brukar kunna vara slitna eller något sådant?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14064
    • Medelpad
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #10 skrivet: 24 jan-11 kl 22:17 »
En möjlig anledning är ju om variatorn så att säga driver för mycket när motorn går på tomgång. Kolla att remmen verkligen hänger slak på tomgång och att primärvariatorns skivor inte börjar gå ihop förrän man gasar upp motorn till en bit över tomgångsvarvtal. Det skulle ju kunna vara frågan om t ex att fjädern i primärvariatorn är utmattad, att remmen är för kort (eller för bred) eller att något hemgjort mekande med motorfästen har gjort att centrumavståndet mellan primär- och sekundärvariator är för stort.

Det är egentligen inte så mycket att kolla i förebyggande syfte på en så enkel tvåtaktsmotor. Man bör väl hålla ett öga på att vevaxeltätningarna inte läcker för mycket (det brukar märkas på att det blir oljigt kring vevaxeländarna). Det kan vara idé att titta till startapparaten någon gång emellanåt. Den har väl antagligen gammaldags brytarstyrt tändsystem, och då är det lämpligt att ta av svänghjulet, göra rent runt brytarna och ställa in brytaravståndet någon gång emellanåt.
SA290 är ökänd för att vibrera en hel del och ALLT brukar kunna lossna, spricka eller skaka sönder på skotrar med den typen av motor. Det skadar alltså inte att efterdra alla skruvar man kommer åt och hålla utkik efter sprickor kring motorfästen mm.
Variatorerna behöver en del förebyggande underhåll. I sekundärvariatorn finns det en kurvskiva och glidklackar av plast som brukar kunna ramla bort eller slitas ut. Primärvariatorer kan se ut på olika sätt men gemensamt för alla är att den rörliga skivan inte får glappa för mycket på axeln, att fjädern kan mattas ut med tiden och att centrifugalvikterna och rullarna eller glidytorna som de rör sig emot kan behöva en del tillsyn.
Drivaxellagren är en svag punkt på många skotrar, och om det blir totalhaveri där är det inte lätt att släpa hem vraket. Så dem bör man ha litegrann extra koll på.
Ta också en titt på alla boggihjul och deras lager, i synnerhet för spännaxeln längst bak.

 

Gångtrött

  • Gäst
SV: Enkelt elsystem, skoter
« Svar #11 skrivet: 25 jan-11 kl 09:34 »
Tjena
Ska kolla igenom det när det blir dags. Ett annat tips jag fick var att bromsarna eventuellt kunde gå mot en bromsskiva som satt på samma axel som sekundärvariatorn, d.v.s. att om man bromsade så skulle det kunna gå att växla lättare. Ska testa det idag, det löser ju i så fall problemet temporärt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser