Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är effektivast  (läst 5244 gånger)

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Vad är effektivast
« Svar #20 skrivet: 14 maj-06 kl 13:23 »
Någon här länkade för en tid sedan till ett företag som hade två pannor för Gas, som medelst stirlingmotor levererade ström endera för batteriladdning, eller för leverans till elnätet. Dessa hävdade de att sålde bra i England och (tror jag ) Nya zeeland.
Stirling utvecklade sin motor på sjuttonhundratalet för att driva gruvpumpar, den fungerade väldigt bra praktiskt för det ändamålet.
Med de material och de bearbetningsmaskiner som är tillfängliga för gemene man idag så torde det inte vara några problem att tillverka en bra stirlingmotor med kraft nog.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bo

  • Inlägg: 4238
För att minimera arbetet
« Svar #21 skrivet: 14 maj-06 kl 16:01 »
är det klokt att använda färdiga kolvar med kolvringar och cylindrar med kylflänsar. Det kastas kopiösa mängder med felfria grejor i dag.

Tänk inte mer på olika diametrar för deplacementkolv och arbetskolv, det problem som skulle lösas, löses enklare på annat sätt.

Jag har också tänkt mig en ventil i arbetskolven som gör att det blir minst atmosfärstryck innanför.

Den bästa informationen finns på "animated engines" som jag länkade till.

Avståndet mellan deplacementkolv och röret skall hållas så trångt det går för att det är dött utrymme av det slag som bör minimeras för bästa verkningsgrad. Bara så mycket att luften kan passera utan motstånd och att man inte får friktionsförluster. Deplacementkolven bör vara lätt och kan lämpligen göras av ett tillslutet aluminiumrör fyllt med någon värmetålig isolering.

Väljer man fläktkylning, går man inte vägen över en eldriven fläkt utan ansluter en snurra direkt till en av axlarna.

Jag valde slaglängd efter den cylinder jag fick tag på: 13 cm för arbetskolven och 19 cm för deplacementkolven.

Rhombic drive http://www.flying-pig.com/mechanisms/pages/stirlingrhom.html  Här är slaglängden den samma för båda kolvarna men det går att placera lagren för deplacementkolvens vevaxlar längre ut så att dess slaglängd blir större, om man inte vågar räkna med så stor temperaturskillnad. Gör en pappmodell och prova så du får de önskade proportionerna.


« Senast ändrad: 14 maj-06 kl 16:52 av Bo »

Bo

  • Inlägg: 4238
Ingen hake
« Svar #22 skrivet: 14 maj-06 kl 16:06 »
I början på förra seklet fanns det många stirlingmaskiner som genererade elkraft till gårdar på landet. De försvann på grund av alltför billig olja.


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vad är effektivast
« Svar #24 skrivet: 03 jun-06 kl 10:40 »
Diskussionerna flödar än hit än dit, och det har jag inget emot!

Inlägget började med ångmaskin eller gengas.   Gengas är ur alla synpunkter bäst, finns aggrigatet kan en gammal billig motor brukas, lösningen är faktiskt elegantare än man kan tro vid första ögonkastet. Det är oxå realistiskt att man får ström för de pengar man lägger ner, och ingen betald servicetekniker torde behöva anlitas.

Det är alltid frestande att använda MYCKET och MODERN teknik, och det låter väl sig göras, om man ställer och besvarar frågan, är det den enklaste och billigaste lösningen för mina behov?

Jag har sett den tekniska utvecklingen skena på nära håll, då
man förr kom med flakmoped och en man med stolpskor och bytte lampor i gatubelysningen, idag kommer två fordon med tre man, man har skylift på det ena fordonet.

Vad kostar det att byta lampa, med de olika metoderna?
Idag är det ofta mörkt ett tag innan de byts, tidigare gick det snabbare, budgeten för detta har väl inte hunnit ikapp kostnaderna.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Inte teknikens fel
« Svar #25 skrivet: 03 jun-06 kl 15:57 »
Arbetsmiljöreglerna är skrivna för att inte heller en idiot skall kunna komma till skada.

Tegeltakens tid är till ända för det fås nu inte resas en stege för att byta två trasiga pannor, det måste till skylift eller byggnadsställning.

 

esl

  • Gäst
Re:Vad är effektivast
« Svar #26 skrivet: 06 jun-06 kl 21:07 »
Hjärtat i hela stirlingmotorn är regenereringen eller värmeväxlaren.

Det är inte så som Bo skriver att man kan strunta i den utan tvärt om.

Det är där man skall lägga ner arbetet.
Den mekaniska konstruktionen är mycket enkel.

För att få en fin Carnot cykel bör man använda högre tryck, ädelgas, och viktigast en bra regenerering,
titta på länken till hur man räknar på motorer så ser ni själva.

EDIT: Dubbla effekten med Helium istället för luft...


/esl
« Senast ändrad: 06 jun-06 kl 21:12 av esl »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser