Generellt är det lämpligt att blanda i mer olja till en ny tvåtaktsmotor under de första timmarna tills den är ordentligt inkörd. Det är mer viktigt ju hårdare motorn körs (riktigt illa är det ju med motorsågar) och ju sämre precision motorn är tillverkad med (råa och grova ytor i cylindrar, på kolvringar mm, t ex billiga kinesiska motorer). Samma sak gäller också om en motor har renoverats - fått ny kolv eller nya kolvringar, borrats om osv.
Även om motorn har separatsmörjning är det bra att blanda ett par % olja i bränslet under inkörningen.
En del mycket gamla tvåtaktsmotorer har glidlagrade vevstakar och kolvbultar, det gäller t ex en del amerikanska utombordsmotorer från 50-talet. De kräver åtminstone 5 % olja även om det är frågan om en bra, modern tvåtaktsolja.
Bergborrmaskiner (Pionjär, Cobra etc) med en extra arbetskolv i cylindern ska också ha mycket olja, där gäller det att följa instruktionsboken för varje maskintyp. För Pionjär tillåts det faktiskt numera att använda tvåtaktsolja (8 % för maskiner med gjutjärnscylinder, 5 % för maskiner med aluminiumcylinder), förr angavs det att den skulle ha vanlig motorolja, vilket fick maskinerna att ryka ännu mer.