Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor  (läst 11053 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #20 skrivet: 09 okt-07 kl 12:48 »
Precis Tompa, den enes bröd den andres död...  Min 40-åriga volvovalp har mindre deformationszoner än fiat 126 med sina 30cm tunnplåt och reservhjul men i krock med andra bilar tror jag ändå man sitter förhållandevis säkert i den nästan två ton tunga stenhårda konservburken. -Rambalkar som järnvägsräls...

Fiat 500 är nog ett dåligt val som konverteringsobjekt då de är precis samma bil som Fiat 126 under skalet men betingar ett mycket högre pris. Även Fiat 126 är ovanlig och ganska dyr. En lockande möjlighet jag tittat på är att importera en 126:a från Polen. Det borde gå bra med EU-reglerna och där får man en väldigt fin bil för 5000:-  Fiat 128 är klart större och tyngre men ändå en ganska liten och lätt bil. Ska man krocka sitter jag betydligt hellre i 128:an än i lillebror! Hittar man en modern snabbgående liten förkammardiesel på tre eller fyra cylindrar och 25-30hk borde konverteringen gå bra.
I viss mån kan man säkert kompensera utväxlingsproblemet med större hjul, även om inte bilprovningen gillar detta. Tror faktiskt inte hjuldiametern/omkretsen får avvika mer än 5% år något håll. Däremot är varken polis eller bilprovning lika uppmärksamma på detta. Man kan ju dessutom "busa till" bilen lite och skära upp hjulhusen, måla något psykedeliskt mönster och sätta en grön plyschkanin på taket så är det nog ingen som tänker på hjulen.  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Mjölnare

  • Inlägg: 95
  • -Dat legem natura tibi, non accipit ipsa.-
    • Jämtland
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #21 skrivet: 09 okt-07 kl 13:12 »
Man kan ju dessutom "busa till" bilen lite och skära upp hjulhusen, måla något psykedeliskt mönster och sätta en grön plyschkanin på taket så är det nog ingen som tänker på hjulen.  ;D

 :D
tack för tipset! ska tänka på det nästa gång på bilprovningen, vilken skratt jag hade när jag läste det  ;D

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #22 skrivet: 09 okt-07 kl 19:25 »
Saaben är varken pytteliten eller en lättviktare men med dagens mått är den nog helt ok vad beträffar aerodynamiken och inte heller så våldsamt tung för sin storlek. Det gårdagens bilar vägde i form av tjock plåt väger dagens bilar i stället genom en massa onödigt krims-krams som servostyrning, ABS-bromsar, ljudanläggning och fönsterhissar. Saab 96 sägs i.f.s. vara en dålig bil att krocka med men tror den är ganska genomsnittlig för sin samtid. Definitivt bättre än de små fiatarna i vilket fall. Flyttar man kylaren finns också plats för en del speciallösningar under huven om inte dieseln är allt för lång. Gamla Saab 93 (kortnosen) gjorde som bäst 110-115 knyck med drygt 30hk tvåtaktare på omkring 750cc. En trecylindrig diesel
på 25hk tagen ur en skrotad parktraktor/gräsklippare borde vara ett utmärkt motorval. Att bilarnas växellåda sedan har frihjul är ett plus för ekonomisk körning.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #23 skrivet: 17 okt-07 kl 14:53 »
Bygg inte om och titta inte på veteranbilar.
Köp en peugeot 205, bensin med insprutningsmotor eller diesel, kör sedan lugnt, håll dig till 90, sacka litegrann i motluten och vinn lite energi i medluten, planera körningen, ha rätt däckstryck, ha inte takräcke och ha inte bilen fulllastad med en massa "bra att ha prylar" om de inte är bra att ha. Värmerock och motorsåg är skitbra på vintern om man kör på det finmaskigare vägnätet, men kanske inte lika nödvändiga i Juni. Sena exemplar av tidiga polo (tidigt nittiotal) är också toksnåla, Renault 5, opel kadett, opel Corsa,
Poängen är, lättbyggen, hyfsat moderna och insprutningsmotor så kommer man långt på dropparna, särskilt om man anstränger sig extra för att köra snålt.
Är du beredd att betala mer än <10 000 kr så köper du en Lupo 3L och lär dig att köra den toksnålt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #24 skrivet: 17 okt-07 kl 15:57 »
Bygg inte om och titta inte på veteranbilar.
Köp en peugeot 205, bensin med insprutningsmotor eller diesel, kör sedan lugnt, håll dig till 90, sacka litegrann i motluten och vinn lite energi i medluten, planera körningen, ha rätt däckstryck, ha inte takräcke och ha inte bilen fulllastad med en massa "bra att ha prylar" om de inte är bra att ha. Värmerock och motorsåg är skitbra på vintern om man kör på det finmaskigare vägnätet, men kanske inte lika nödvändiga i Juni. Sena exemplar av tidiga polo (tidigt nittiotal) är också toksnåla, Renault 5, opel kadett, opel Corsa,
Poängen är, lättbyggen, hyfsat moderna och insprutningsmotor så kommer man långt på dropparna, särskilt om man anstränger sig extra för att köra snålt.
Är du beredd att betala mer än <10 000 kr så köper du en Lupo 3L och lär dig att köra den toksnålt.

Instämmer till fyllo.  :P

Är det värt besväret?
Anpassa en annan och mindre motor till befintlig drivlina är väl inte helt lätt.
Varför inte köpa en gammal folka eller nåt och köra i trivselfart, dom håller länge om man är försiktig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mjölnare

  • Inlägg: 95
  • -Dat legem natura tibi, non accipit ipsa.-
    • Jämtland
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #25 skrivet: 21 okt-07 kl 00:33 »
@ sprithitler och zeke: som jag antydde tidigare (jag var kanske inte tydlig nog) vill jag kombinera dagens motorteknik med en bil som redan finns. jag vet att det finns enklare lösningar, kanske billigare också. men jag startade tråden för att jag tyckte idén var kul att prata/skriva om.

det är också billigare och enklare att köpa potatis i affären än att odla själv, ändå finns det massor med människor som gör det för att de tycker att det är kul.

låt oss som vill ha lite kul och prata inte sönder det, är ni snäll :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #26 skrivet: 21 okt-07 kl 16:18 »
Jag backar upp Mjölnare till fullo! Som relativt ny i detta forum tar jag ändå risken att göra mig impopulär med att tycka det är så sabla trist med folk som slår ner på andras idéer, uppenbart med sina egna högst personliga värderingar. -Alla värderar inte samma saker här i livet och vi skulle få en bättre värld med högre tolerans.  

Att lägga massor av tid, arbetsmöda och pengar på att bygga egna fiffiga lösningar som man redan på förhand inser inte kommer att tjäna tillbaka de personliga inversteringarna kan ju tyckas dumt, men det finns andra värden i livet också! Tillfredställelsen av att gå sin egen väg och med egna händer fixa en lösning kan vara en otrolig kick för oss som funkar på detta viset. Ni som inte förstår hur vi funkar tycker jag ska ta det lite lugnt med att uttala sig sågande.

Min ilska avser inte att peka ut någon specifik person. Det handlar mer om droppen som fick bägaren att rinna över. Så ofta ser jag denna trista mentalitet i olika forum. -Folk som tror deras egen sanning är den enda rätta och som snabbt slår ner andras entusiasm.

Så, nu är jag snäll igen! ;D
Kan vi få diskutera tekniska lösningar på ett konstruktivt sätt här nu, tack?

---------------------------

Om man köper en 15 år gammal "halvlitersbil" eller bygger något eget borde miljöbelastningen i form av grå energi (mitt nya favoritbegrepp) bli ungefär densamma. Jag vill gärna tro att bästa (ur resurs- och miljöperspektiv) hanteringen av gammalt skrot är att återanvända det, förutsatt att det inte skitar ner för mycket under denna användning. Därför borde man göra den bästa miljögärningen genom att i första hand ge de äldsta och sunkigaste bilarna nytt liv i stället för att köpa en nyare färdig snålbil som fler än vi hemfixare kan tänka sig att köpa.  Om jag som hemfixare köper en något nyare halvlitersbil ökar sannolikheten att den person som annars skulle köpt den köper en helt nytillverkad bil i stället och då har vi verkligen slösat grå energi... (ja jag vet, det luktar martyrskap och jag är på hugget med hårklyverier som kanske inte är helt förankringsbara i verkligheten... :))

Låt skrotet tjäna ut innan det smälts ner till nytt!
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 16:23 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Hasse

  • Gäst
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #27 skrivet: 21 okt-07 kl 16:30 »
Man kan faktiskt se andras åsikter som konstruktiv kritik, inte bara som attacker som du verkar göra i det här fallet. När man är kär i en idé kan man göra jättedumma, jättedyra misstag. Det har jag själv gjort så jag vet hur det går till. Då kan det vara bra att någon ruskar om en så att man i alla fall får en chans att se någon annan sida av saken.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #28 skrivet: 21 okt-07 kl 17:44 »
Du har definitivt en poäng där Hasse, och därmed även de personer som jag riktade min plötsliga surhet emot. Det är ofta olustigt med den formen av konstruktiv kritik och lika mycket som mottagaren ansvarar för att inte ta åt sig för hårt så ligger det ett ansvar hos kritikgivaren att uttrycka sig väl. Jorden blev inte plattare av att kyrkan satte emot men motståndet funkade säkert som ett filter mot de dummaste idéerna. -Någon som minns från skolböckerna om en teori att jorden är pyramidformad? Inte jag heller.  ;D

För att återgå till ämnet lägger jag just nu en massa tankemöda på vad som är klokast att bygga av befintligt material. -Ska den lilla 12-hästars kubotamotorn in i baken på min 600-kilos Fiat 126 och ge utrymme för två personer, några matkassar och en stor hund i högst 70 knyck eller ska den in i min trehjuliga Heinkel MC-bil, låta den bli fyrhjulig och få en ännu trängre bil som går betydligt fortare, drar mindre diesel och är om möjligt ännu farligare att krocka med?

Kort sagt, ska jag satsa på den halvdana kompromissen som funkar medelmåttigt i många situationer eller på den extremare lösningen som är perfekt vid planerade långfärder? Till vardags för de korta sträckorna behöver jag i allmänhet ett större fordon och detta har jag redan. Just p.g.a. bränslekostnaden drar jag mig för att åka ut på långresa. Å andra sidan skulle ett snålt vardagsfordon kunna spara så mycket pengar att jag kan åka långt i det stora fordonet...  

Vad jag vill säga med detta är att det är svårt att bygga det perfekta fordonet om det dagliga behovet är skiftande och bygger mycket på transportkapacitet och beredskap.

Konceptet med ett modernare drivaggregat (diesel/el/hybrid) i bakluckan på en i övrigt orörd gammelbil känns allt mer som rätt idé. En av gammelbilens svagheter är dess driftsäkerhet och med detta koncept åker man troligen driftsäkrare än med en helt ny bil! (finns en annan tråd med denna diskussion)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #29 skrivet: 22 okt-07 kl 00:21 »
Vad skulle du få för prestanda och bränsleekonomi med tolvhästarsdieseln i en Opel ReKord -62?
Komfort och utrymme i låg hastighet.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Hasse

  • Gäst
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #30 skrivet: 22 okt-07 kl 12:48 »
Jag tycker det här verkar bli en affärsidé! Byta ut gamla törstiga bensinmotorer mot miljövänliga och ekonomiska dieslar. Får man göra så? T ex en Volvo 1987, vilka miljökrav gäller om man byter till dieselmotor, dagens eller gårdagens?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #31 skrivet: 22 okt-07 kl 13:03 »

För att återgå till ämnet lägger jag just nu en massa tankemöda på vad som är klokast att bygga av befintligt material. -Ska den lilla 12-hästars kubotamotorn in i baken på min 600-kilos Fiat 126 och ge utrymme för två personer, några matkassar och en stor hund i högst 70 knyck eller ska den in i min trehjuliga Heinkel MC-bil, låta den bli fyrhjulig och få en ännu trängre bil som går betydligt fortare, drar mindre diesel och är om möjligt ännu farligare att krocka med?


Lätt val, inte sabbar man en Heinkel men en ful massproducerad Fiat sörjer ingen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:motorbyte veteranbil med mindre dieselmotor
« Svar #32 skrivet: 24 okt-07 kl 19:40 »
Överlåter till var och ens fantasi att gissa hur jag skulle huggit på sista inlägget!  :P ;D -Tråden ur spår...
« Senast ändrad: 24 okt-07 kl 19:40 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser