Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?  (läst 9116 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #40 skrivet: 31 aug-18 kl 21:43 »
Va fan, måste man besiktiga också?
Är det inga fördelar om man försöker vara miljövänlig?

Besiktningen är nog inget bekymmer, man får ju bygga om bilar och den var nybesiktigad när jag köpte den förra året och jag har bara kört några hundra mil.

Landet

  • Inlägg: 802
    • Västerbotten
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #41 skrivet: 31 aug-18 kl 23:19 »
Va fan, måste man besiktiga också?
Är det inga fördelar om man försöker vara miljövänlig?

Besiktningen är nog inget bekymmer, man får ju bygga om bilar och den var nybesiktigad när jag köpte den förra året och jag har bara kört några hundra mil.
[emoji16] Ja man kan ju tycka att elbilar vore undantagna bilprovning... Varför ska de ha funktionsdugliga bromsar och belysning? De släpper ju knappt ut något!

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #42 skrivet: 31 aug-18 kl 23:27 »
Lite mer funderingar?
Hur långt kan man köra med en elmotor från en truck, om man har lastbilsbatterier på 12V ca 255 Ah seriekopplade till den spänning motorn har? Kommer man 6-7 mil, om man inte kör så fort?

Är det nå skatter på elbilar?
Lastbilsbatterier är inte gjorda för att laddas och djupurladdas gång på gång. Livslängden kommer inte bli speciellt bra. Om du skall ha blybatterier är det bättre med fritidsbatterier men annars är helt klart modernare batteritekniker att föredra, fast då blir det ruskigt dyrt

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #43 skrivet: 01 sep-18 kl 08:30 »
Lastbilsbatterier är inte gjorda för att laddas och djupurladdas gång på gång. Livslängden kommer inte bli speciellt bra. Om du skall ha blybatterier är det bättre med fritidsbatterier men annars är helt klart modernare batteritekniker att föredra, fast då blir det ruskigt dyrt

Om man inte djupurladdar dom då, hur blir livslängden då?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14952
    • Östergötland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #44 skrivet: 01 sep-18 kl 09:14 »
Ok, men då får du bara halva körsträckan. Men om du har kanske motsvarande en mil i användning normalt och sedan sätter den på laddning så blir ju bara batterierna lagom rekonditionerade. Om du sedan måste flytta bilen så långt att du nästan kör tomt i batterierna (och laddar så fort du kommer fram) en eller ett par gånger om året så borde det inte vara en katastrof.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #45 skrivet: 13 sep-18 kl 12:31 »
Är Mazdan av årgång 1997 gissar jag den omfattas av helfordonsgodkännande, och då är det var jag förstått omöjligt att göra några som helst skojiga ombyggnader om man samtidigt vill ha bilen i laglig trafik. I princip får man inte ens sänka bilen, montera fetare hjul och avgassystem, men detta BRUKAR det ju ses mellan fingrarna med i praktiken.

Däremot tror jag det borde gå att registrera om bilen till motorredskap om den genom sin ombyggnad har en specifik och tydlig nyttofunktion som INTE  är att frakta folk eller generellt gods. Detta skulle t.ex. kunna vara som mobil arbetsplattform om du monterar gallerbro på 2x6 meter ovanpå alltihop. Flaket är ju en generell godsfraktare, men det kanske kan få vara kvar om man hävdar att det behövs för att frakta utrustning som hör ihop specifikt med arbetet fordonet är byggt för att utföra. Jag tror INTE det är ok att frakta färgburkar eller en pall med tegelpannor, även om det är detta man ska arbeta med. Å andra sidan kanske man får ha ett mindre barlastflak som på en A-traktor.

Minns jag inte fel finns tre klasser av motorredskap: Små nätta och mycket långsamtgående saker som inte ens behöver registreras, men de får väl i princip bara korsa allmän väg eller köra kortare sträckor till en arbetsplats. Sedan är det "30-klassen" som liknar A-traktorer och slutligen de som får gå i 50 km/h. Gemensamt är att man inte får vara ute och nöjesåka, utan ALL användning ska vara relaterad till den typ av arbete motorredskapet är konstruerat för. Man åker alltså inte och storhandlar på ICA Maxi med en traktorgrävare.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #46 skrivet: 13 sep-18 kl 12:41 »
Mazdan borde förstås kunna bli A-traktor, men då MÅSTE flaket förminskas, och det är ytterst tveksamt om man får montera en arbetsplattform ovanpå eftersom A-traktorer enligt definitionen är dragfordon och inget annat.  Det borde inte vara så svårt att klara 30-gränsen med eldrift eftersom det är ett strikt föraransvar att hålla igen på gasen och även bromsa om hastigheten går över 30 i nerförsbackarna. Elmotorn har ju ingen motorbromsverkan och kan lätt spinnas upp långt över sitt naturliga maxvarv. Troligen kommer en extra växellåda att krävas även om elmotorn har fin segdragningsförmåga när bilens växellåda är låst på ettan. Orsaken till detta är rent byråkratisk, -reglerna säger nämligen att det måste finnas en växel på vilken A-traktorn inte går fortare än 10 km/h vid 2/3 av den URSPRUNGLIGA motorns maximala varvtal. Vad motorn man byter till har för egenskaper spelar alltså ingen roll, det är en ren regelexercis för att tvinga fram en extra utväxling. Denna utväxling kan förstås med fördel vara en rem eller kedja som byggts in på så sätt att man inte enkelt kan byta utväxling efter godkänd besiktning.

Med plattform ovanpå tror jag motorredskap är den rätta klassningen och där finns inte heller "tioknutarskravet" i utväxlingen. Det räcker att toppfarten på plan mark är 30 eller 50 km/h, beroende på klassning.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Motorredskap/
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #47 skrivet: 13 sep-18 kl 12:46 »
Nytt för i år är att A-traktorer ska kontrollbesiktigas vartannat år. Hur det är med motorredskap vet jag inte, men till följd av kravet på en tydlig och specifik nyttofunktion och att de bara får köras i samband med arbete är det nog väldigt få 15-åringar som lockas av denna fordonsklass, och då gissar jag att det heller inte anses vara samma behov av återkommande kontrollbesiktningar.

Montera arbetsplattformen ovanpå bilen och bulta fast en (eventuellt fejkad) slamfärgsspruta på flaket (bensindriven kompressor, gammal hydrofortank m.m.) så borde det bli ett uppenbart motorredskap med en specifik funktion. Men kolla med bilprovningarna först!

Flakets bakre del är väl för övrigt en ypperlig plats för gamla tryckbatterier? Då försvinner en stor del av flaket permanent, och du får bra tryck över drivhjulen.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #48 skrivet: 13 sep-18 kl 13:05 »
Tror inte att den är helbilsgodkänd, då den inte har något iskrivet på regbeviset, som nyare personbilar har.
Är inte så sugen på att ha den som ombyggd bil, då måste jag betala fordonsskatt och det är jag inte intresserad av, med tanke på hur dåligt vägunderhållet är och jag betalar nog med skatt på bränslet till andra fordon.
Fordonsskatten och ett dåligt knutkors är huvudorsaken till att den ska skrotas.

A-traktor är heller inte intressant, då de ska besiktas och då ska jag jävlas och frakta den på släp, för att strömmen inte räcker fram och tillbaka till bilprovningen.

Motorredskap på nått vis låter intressantare.
Baklastaren, grävaren och jullastaren, behöver varken besiktning, nummerplåt eller skatt. Försäkring är jag osäker på om jag behöver om jag åker på vägen, men är bra att ha om man kör på något.
Vore intressant att veta vad som krävs för att gå under samma regler?

Hjullastare med 50 skylt har nummerplåt och får dra släpvagnar, men vet inte vad som gäller med besiktning, skatt och försäkring.
Det vore intressantast om det inte medför en massa onödiga utgifter.
Betydligt roligare att åka 50 i stället för 30. 

Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #49 skrivet: 13 sep-18 kl 15:24 »
Om du räknar 5 batterier (60 voltsmotor) så har du 60 x 255 = 15,3 kWh som mest (teoretiskt). Det ger väl kanske 4-5 mil i en hemmafixad bil med de förluster man får.

Skatten är det minsta problemet om du skall köra genom besiktningen...

 Sen klarar bly max 50% urladdning  om man vill ha dem mer än några månader
Då då återstår ca 7kwh

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #50 skrivet: 13 sep-18 kl 16:12 »
Sen klarar bly max 50% urladdning  om man vill ha dem mer än några månader
Då då återstår ca 7kwh

Du hade väll nån gammal elbil stående?
Vad var det för batterier i den i så fall?

Radar

  • Inlägg: 1693
    • Jämtland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #51 skrivet: 13 sep-18 kl 18:12 »
Ombyggt fordon ska tydligen behålla sin årsmodell. Amatörbyggt blir en annan sak.
Men om bilen är en 97-a, som JohnA nämnde, så fattas väl fortfarande några år innan den blir skattebefriad. Nu minns jag inte,, 25 eller 30 år gammal är väl gränsen.
Om helbilsgodkännande. Min Ford Transitbuss är en 95-a. Jag har för mig att jag hittade uppgift om att det var sista årsmodellen utan detta. Men kanske det är lite olika på fordonstyper.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #52 skrivet: 13 sep-18 kl 23:41 »
Jag vet inte hur det är med vägskatt och återkommande besiktningar för de olika motorredskapen, men om man tänker på hur en 50-knutars traktorgrävare ofta används skulle det inte förvåna mig om Transportstyrelsen vill att de är med och betalar vägunderhållet. Har för mig A-traktorer räknas som nytillverkade fordon när de registreras om från personbil/lastbil, och får då sina skattelättnader "nollställda". Jag gissar samma sak händer med motorredskap, men maila frågan till några besiktningsingenjörer och till,  hmmmm, är det Trafikverket eller Transportstyrelsen som har experter om fordonsreglerna nuförtiden?

Ska det åkas på allmän väg lär det nog krävas en trafikförsäkring. Så vitt jag vet gäller det även jordbrukstraktorer om de körs mer i trafiken än att bara korsa vägarna mellan åkrarna.

Har för mig jag för länge sedan hört att de motorredskap som är helt undantagna från allt vad registrering, regler, skatt och försäkring heter är de som går så sakta att man kan gå bredvid och köra dem. Typ bergborrutrustning, åkgräsklippare m.m, men det ska allt en bra ursäkt till för att de ska ha något att göra ute på vägarna. Hmm, har faktiskt inte tänkt på saken tidigare men är nu nyfiken på hur det är med asfaltsläggare, vältar och klistermoppar. Tror inte det sitter några regskyltar på dessa, och de är ju av förklarliga skäl ute och åker på allmän väg ganska ofta när de jobbar.  :)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #53 skrivet: 14 sep-18 kl 07:45 »
Du hade väll nån gammal elbil stående?
Vad var det för batterier i den i så fall?
Nicd

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #54 skrivet: 15 sep-18 kl 11:03 »
Hjulgrävare, äldre traktorgrävare, baklastare mm är ju ofta helt oregistrerade, men ska ändå trafikförsäkras om de ska köras på allmän väg (precis som en gammal "30-moppe").  Däremot är det vanligt med nummerplåt på nya dyra traktorgrävare, midjestyrda hjullastare mm.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #55 skrivet: 15 sep-18 kl 11:27 »
Hjulgrävare, äldre traktorgrävare, baklastare mm är ju ofta helt oregistrerade, men ska ändå trafikförsäkras om de ska köras på allmän väg (precis som en gammal "30-moppe").  Däremot är det vanligt med nummerplåt på nya dyra traktorgrävare, midjestyrda hjullastare mm.

Midjestyrda som går 30 saknar nummerplåt.
De flesta, kanske alla med nummerplåt får gå i 50

Gammal Volvo 4400 hjullastare går i 30 och det är elektrisk väljare till växlarna och om man fipplar med något elektriskt, så går den 50 och ska egentligen ha regskylt

Det intressanta är, hur gör jag den jämförbar med något av dom och vad är reglerna beträffande löpande utgifter för de som får gå 50


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Robertaporo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser