Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte köpa v70 äldre än 00 varför?  (läst 19139 gånger)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #20 skrivet: 15 jan-11 kl 20:18 »
De flesta bränder i Volvo 850 berodde egentligen inte på bilen i sig utan felaktig montering av kablage till släpvagnskontakten.

En del bilägare vill ju ha ständig spänningsmatning på en pinne i släpvagnskontakten för t ex laddning av batteri i husvagn. Eftersom de kabelsatser för släpvagnskontakt som levererades med dragkrokar till Volvo 850 inte var förberedda för detta så innebar det att verkstaden som skötte monteringen fick dra kabeln för den ständiga matningen efter eget huvud. Ofta blev den direkt ansluten till batteriet utan säkring, och drog man den på enklast möjliga sätt under golvmattorna så kom den att skava mot en vass plåtkant någonstans i närheten av baksätet. Den vanliga brandorsaken var alltså att kabelisoleringen skavdes sönder mot den där plåtkanten, man fick stum kortslutning av en kabel ansluten till batteriet utan säkring, kabeln blev glödande på några sekunder och satte då eld på golvmattor, isolering i motorrummet och annat eldfängt som råkade ligga i närheten.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #21 skrivet: 17 jan-11 kl 02:41 »
Volvo=dyrt. Och billiga delar, lätta att laga osv är bara myter, det är ingen skillnad mot många andra bilar. Köp en 00 så kanske det är jag som monterat delar av den:)
Jag är kritisk mot Volvo inte bara för att jag kört och lagat dem, utan jag har även jobbat på personvagnar ;D

Ska du ha fyrhjulsdrift så köp Subaru eller Audi. Volvos fyrhjulsdrift är väl en sådan där fjant fyrhjulsdrift med nästan alla drivning på framhjulen hur man än gör.

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #22 skrivet: 22 jan-11 kl 05:05 »
"torbjörn" är ute o simmar har själv alltid haft 4 hjulsdrivna bilar fugerar perfekt obs kardan sitter långt under karossen o de har plana o fina golv....

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #23 skrivet: 22 jan-11 kl 07:22 »
Röken angriper koppar, och kan med tiden ge dålig kontakt eftersom metallen ärgar. Ja var på ett bygge en gång, där det brunnit i markplan. Vi fick byta precis allt av det elektriska i husets alla 5-6 våningar. Anledningen var just att röken angrep kopparen, vilket på sikt kunde ge kontaktproblem vilket kan orsaka varmgång och nya bränder. Jag vet inte hur stort problemet är i praktiken dock, mitt reservelement här i stugan kommer från det bygget, och det har funkat bra. Litet sotigt bara, men det var ju bara en månad gammalt när huset brann så det var värt att torka av  ;D
  När kablager brinner bildas syra av plasten, väääldigt aggressiv. Vid en brand på spånskivefabriken jag jobbade vid förut så kunde man efter två dagar konstatera att hydraulikens kolvstänger rostat, trots förkromningen. Och det hade inte varit så varmt där att det gjort nåt mot kromet...
Fast nu tror jag att det finns kabel med plast som inte bildar denna syra?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #24 skrivet: 22 jan-11 kl 09:52 »
  När kablager brinner bildas syra av plasten, väääldigt aggressiv. Vid en brand på spånskivefabriken jag jobbade vid förut så kunde man efter två dagar konstatera att hydraulikens kolvstänger rostat, trots förkromningen. Och det hade inte varit så varmt där att det gjort nåt mot kromet...
Fast nu tror jag att det finns kabel med plast som inte bildar denna syra?
Det finns, s k halogenfri kabel, och den säljs hos alla vanliga elgrossister. Men den halogenfria isoleringen är styv, svårskalad och otrevlig att arbeta med, så elektriker brukar inte gärna använda den om inte kunden uttryckligen har sagt till om att det ska vara halogenfri kabel i anläggningen.
I "vanlig" elkabel är det PVC-plast (polyvinylklorid) som bildar saltsyra vid förbränningen. Den halogenfria kabeln är ofta isolerad med PEX/XLPE (tvärbunden polyeten), som bara avger koldioxid och vattenånga vid fullständig förbränning.

andtol

  • Gäst
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #25 skrivet: 22 jan-11 kl 12:45 »
Jag ser inga problem med att köpa en välservad 99a som inte gått så långt. Vore nog perfekt, förutom att de drar ganska mycket. Skulle dock inte heller välja AWD utan en "normal" och så vanlig Volvo som möjligt.

Bowmore

  • Inlägg: 49
    • Västergötland
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #26 skrivet: 29 jan-11 kl 22:05 »
Har tidigare ägt en V70 T5 -97
Rolig bil, men se upp med packboxen mellan motor och växellåda. Har en benägenhet att ge upp ganska ofta...
Syns ganska tydligt genom oljedropp under motorn. Ett byte kostar några tusen och det verkar inte som det är bättre kvalitet på packboxen som de sätter dit, för min borjade läcka igen efter ca 6000mil. Kostruktionsfel verkar det som.
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #27 skrivet: 30 jan-11 kl 00:43 »
Har tidigare ägt en V70 T5 -97
Rolig bil, men se upp med packboxen mellan motor och växellåda. Har en benägenhet att ge upp ganska ofta...
Syns ganska tydligt genom oljedropp under motorn. Ett byte kostar några tusen och det verkar inte som det är bättre kvalitet på packboxen som de sätter dit, för min borjade läcka igen efter ca 6000mil. Kostruktionsfel verkar det som.

Om det snart börjar läcka igen där man har bytt en packbox så brukar det bero på att axeln är nernött där den gamla packboxens tätningsläpp har legat an. Ibland kan man lösa problemet genom att pressa in den nya packboxen till ett lite annat läge så att den får nöta på ett nytt ställe på axeln.

I en del fall utsätts packboxen för höga temperaturer som får gummit att bli torrt och sprött i förtid (t ex packboxen i bakre kamaxeländen på den luftkylda motorn i Citroën GS), men sådant är sällsynt i vevaxeländar och i all synnerhet på vattenkylda motorer.

På äldre Volvomotorer var en vanlig anledning till att det fortsatte läcka efter packboxbyte, att man hade misslyckats med att få tätt i hörnet mellan motorblock, packboxhållare och oljetråg. Det gäller att göra rent och avfetta mycket noga, smeta på packningsklister av rätt kvalitet (alltså inte nöja sig med första bästa tub med Permatex eller "motorsilikon" som råkar ligga i verktygslådan), och vara extremt noga med att rikta upp packboxhållaren innan medan skruvarna dras åt så att den verkligen ligger an mot både motorblocket och oljetrågspackningen.

Bowmore

  • Inlägg: 49
    • Västergötland
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #28 skrivet: 30 jan-11 kl 19:45 »
Om det snart börjar läcka igen där man har bytt en packbox så brukar det bero på att axeln är nernött där den gamla packboxens tätningsläpp har legat an. Ibland kan man lösa problemet genom att pressa in den nya packboxen till ett lite annat läge så att den får nöta på ett nytt ställe på axeln.

I en del fall utsätts packboxen för höga temperaturer som får gummit att bli torrt och sprött i förtid (t ex packboxen i bakre kamaxeländen på den luftkylda motorn i Citroën GS), men sådant är sällsynt i vevaxeländar och i all synnerhet på vattenkylda motorer.

På äldre Volvomotorer var en vanlig anledning till att det fortsatte läcka efter packboxbyte, att man hade misslyckats med att få tätt i hörnet mellan motorblock, packboxhållare och oljetråg. Det gäller att göra rent och avfetta mycket noga, smeta på packningsklister av rätt kvalitet (alltså inte nöja sig med första bästa tub med Permatex eller "motorsilikon" som råkar ligga i verktygslådan), och vara extremt noga med att rikta upp packboxhållaren innan medan skruvarna dras åt så att den verkligen ligger an mot både motorblocket och oljetrågspackningen.

Tack för ett utförligt svar. Då har jag blivit lite klokare. Skulle inte ha något emot att skaffa en V70 97-00 igen. Gillar dom skarpt.
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

williamern

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #29 skrivet: 20 dec-15 kl 22:49 »
har en v70 glt 98. har haft den i ca10 år. den startar i alla väder och jag har inte behövt laga den mer än normalt slitage. den är ganska enkel att skruva själv med men det går inte att gämföra med 240.
jag rekommenderar denna bil.

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #30 skrivet: 30 dec-15 kl 20:46 »
det e ju v70 efter 00 man ska UNDVIKA eftersom dom fick elektroniskt gasspjäll som kostar kovan att fixa.... tog ett par år innan volvo fixade skiten och ersatte dom med bosch (tror jag) som fungerar istället
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

 

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #31 skrivet: 14 jan-16 kl 14:39 »
Alla bilar från milleniumskiftet och framåt är dyra att underhålla i jämförelse med bilar från den glada 80-talet och början av 90-talet. Volvo V70 gen 1 är inte tillräckligt gammal för att tillhöra de bilar från Volvo som är lätta att underhålla. Även om en Volvo V70 Gen 1 är en gammal bil, så är den inte tillräckligt gammal för att vara billig i drift.

Vad gäller svaga punkter på V70 äldre än 00 så har alla bilar både sina bättre och sämre sidor. Det är bara att acceptera. V70 är en kvalitétsbil, men väldigt tråkig sådan.
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare
fall, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser