Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte köpa v70 äldre än 00 varför?  (läst 19146 gånger)

timjan86

• Västergötland
Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« skrivet: 15 jan-11 kl 12:46 »
Hej

Behöver en till bil och vi har besämt att köpa en lite nyare än vår gamla 745 så man slipper köra på natten om man ska åka långt på sommaren när det är som varmast ^^
Har tittat mycket på v70 eftersom den är stor, har någorlunda billiga reservdelar och inte supersvår att skruva på.
Har frågat runt lite och alla jag pratat med säger att jag inte ska köpa en som är av äldre årsmodell än 2000, men ingen verkar ha något vettigt svar till VARFÖR jag inte bör göra det utan verkar mest ha hört det från andra... Någon här som vet?
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Inte köpa v70 äldre än 00 varför?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-11 kl 12:56 »
Jag ser ingen rimlig anledning till det. Skulle det finnas välkända och svåra problem med äldre V70 borde det ju synas tydligt genom lägre priser på begagnatmarknaden.
Jag skulle kunna tänka mig att senare V70 har något bättre sidokrockskydd än de äldre tack vare de bulligare karossidorna och tjockare dörrarna, men även en tidig V70 uppfyller alla rimliga krav på krocksäkerhet så just den saken borde inte spela någon större roll.
V70 härstammar ju ur 850 och den hade förvisso en del barnsjukdomar från början, men de var fixade långt innan modellnamnet ändrades till V70 (och de flesta allvarliga barnsjukdomarna på 850 åtgärdades dessutom utan kostnad för bilägarna).

timjan86

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-11 kl 13:00 »
En 99a är mycket billigare på blocket än en 00a, för 40 000 får man en 00a med framhjulsdrift som gått 35 000 mil medan man får en 99a med fyrhjulsdrift som gått runt 20 000 mil för samma pris... Det är därför jag gärna vill veta om det verkligen spelar någon roll med årsmodellen ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 15 jan-11 kl 13:10 »
Fyrhjulsdrift brukar faktiskt kunna dra ner priset på äldre begagnade bilar, det är ju mycket mer som kan gå sönder i kraftöverföringen på en fyrhjulsdriven bil. Jag har för mig att fyrhjulsdrivna V70 har en s k viscokoppling, den är lätt att köra sönder om man inte är noga med att alla fyra däcken alltid är lika mycket slitna.

Bilar som är ovanliga i fyrhjulsdrivet utförande ska man passa sig för eftersom det kan vara svårt att få tag på delar på skroten om det behövs. Jag har en kompis som envisas med att köra fyrhjulsdrivna Ford Mondeo från 90-talet, han har nu två reservdelsbilar stående på gården för säkerhets skull...

Andra nackdelar med fyrhjulsdrivna bilar jämfört med motsvarande tvåhjulsdrivna är t ex sämre utrymmen (stor kardantunnel, högre bagagerumsgolv etc) och högre bränsleförbrukning. Sådana saker gör också att man inte gärna köper fyrhjulsdrivet om man inte verkligen är beroende av den bättre framkomligheten.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jan-11 kl 13:10 »
Tekniskt sett är det två olika bilar, hela bottenplattan byttes ju ut till årsmodell -00. Går du tillbaka ytterligare ett steg och jämför med 850 kombi så är det nog ett hopp i prisklass där med.

timjan86

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-11 kl 13:19 »
Tekniskt sett är det två olika bilar, hela bottenplattan byttes ju ut till årsmodell -00. Går du tillbaka ytterligare ett steg och jämför med 850 kombi så är det nog ett hopp i prisklass där med.

Ja, jag har förstått att det var ett "generationsskifte" för v70 vid 2000, men skulle vilja veta vad som är skillnaden?

Andra nackdelar med fyrhjulsdrivna bilar jämfört med motsvarande tvåhjulsdrivna är t ex sämre utrymmen (stor kardantunnel, högre bagagerumsgolv etc) och högre bränsleförbrukning. Sådana saker gör också att man inte gärna köper fyrhjulsdrivet om man inte verkligen är beroende av den bättre framkomligheten.

Jag jobbar i skogen så fyrhjulsdrift är ett plus för mig så länge den inte krånglar...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 15 jan-11 kl 14:26 »
850:ns smeknamn var "brandbilen". Ett smeknamn som även första generationens V70 fick ta över. STORA problem med bilar som började brinna HELT utan förvarning. Men å andra sidan verkar inte årsmodellen spela så jävla stor roll i just den frågan... Jag har en 01:a xc70, och den brann sommaren -09.  :o Tack och lov så stod jag på gården med bilen på tomgång (höll på att koppla på släpvagnen), och hade en 300-liters full regntunna några steg bort, så vi lyckades släcka branden och försäkringsbolaget lagade eländet. Det var en kabelbrand i "nystanet" för tändningen.

Kan bara tipsa om att om man börjar känna en lukt som är väldigt lik knallpulverpistol i bilen så bör man stanna fort som FAN och öppna huven.  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-11 kl 14:36 »
Hej,viscon byttes ut mot halex -03 tror jag och den håller mycket bättre .mvh .

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jan-11 kl 14:37 »
Kan bara tipsa om att om man börjar känna en lukt som är väldigt lik knallpulverpistol i bilen så bör man stanna fort som FAN och öppna huven.  :-\

/Sara
Varför öppna huven?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 15 jan-11 kl 14:42 »
Varför öppna huven?

För att kolla om det brinner såklart och i så fall släcka. Man vill ju inte vänta på att lågorna ska slå ut under huven innan man sätter igång att försöka släcka eller i annat fall evakuera bilen.

/Sara

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-11 kl 14:46 »
Låt det brinna ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-11 kl 14:53 »
Låt det brinna ;D

Om jag hade låtit min bil brinna så hade förmodligen mitt garage gått upp i rök oxå. En bilbrand är banne mig inget att leka med...  :-\

/Sara

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-11 kl 15:00 »
Nej det är farligt men jag skulle inte vilja ha en bil som det brunnit under huven,Det kan bli massor av el fel senare.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jan-11 kl 15:05 »
Nej det är farligt men jag skulle inte vilja ha en bil som det brunnit under huven,Det kan bli massor av el fel senare.
Ja precis, då är det bättre att det får brinna ordentligt. Men händer det i garaget har man ju lite problem  :P

Öppnar man huven får man en mycket kraftigare och snabbare brand. Öppnar man den inte, så hinner man kanske plocka ur saker från bilen som man vill spara. Spänna loss barnet ur bilbarnstolen och liknande  ::)

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jan-11 kl 15:07 »
Jag har en 99:a,,,
Hitills inga problem, ta i trä,,
(passagerarruta fram funkar inte alls)
(jag fick tanklocksflörpen i handen när jag skule öpna den,,klantigt av mej,,men hur fixa,,får bli en annan dag när man har mindre prioteringar i livet)
Har känt mej relativt OK med att köra den i vinterväglaget,,

Jag har haft mera problem med den bilfirma som sålde den till mej,först tog det flera veckor innan dom böt ägare och ställde på den,,
vilket resulterade i att jag fick aldrig bilen besiktigad innan jag fick den,,så måste besiktiga den strax,,
sen så har dom inte betalat vägskatten som lovat,,

precis som om jag inte har nog med skit i livet,,

bilen besiktigades och servades av plåt o servicefirma när jag fick den,,med mej som kund,,inte ovannämnda bilfirma,,

timjan86

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 jan-11 kl 15:11 »
Någon annan som har erfarenheter av v70 runt 99 och 00?
Kommer troligtvis inte att ha råd att köpa en nyare än 02-03.
Tar gärna tips på saker som brukar gå sönder och ungf runt vilket miltal...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 15 jan-11 kl 15:25 »

Och jag tänker tvärtom jag. Hur stor är sannolikheten att det brinner i samma bil TVÅ gånger...  ;D Dom lagade den för 40 000 spänn, så det känns faktiskt dom att den är rätt säker nu. ;)

/Sara

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 jan-11 kl 15:35 »
Och jag tänker tvärtom jag. Hur stor är sannolikheten att det brinner i samma bil TVÅ gånger...  ;D Dom lagade den för 40 000 spänn, så det känns faktiskt dom att den är rätt säker nu. ;)

/Sara
Röken angriper koppar, och kan med tiden ge dålig kontakt eftersom metallen ärgar. Ja var på ett bygge en gång, där det brunnit i markplan. Vi fick byta precis allt av det elektriska i husets alla 5-6 våningar. Anledningen var just att röken angrep kopparen, vilket på sikt kunde ge kontaktproblem vilket kan orsaka varmgång och nya bränder. Jag vet inte hur stort problemet är i praktiken dock, mitt reservelement här i stugan kommer från det bygget, och det har funkat bra. Litet sotigt bara, men det var ju bara en månad gammalt när huset brann så det var värt att torka av  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 jan-11 kl 15:36 »
Men nu låter det som om bränder skulle vara ett stort problem för volvo, och det är det ju egentligen inte. Det var lite fler av deras bilar som brann än de andra tillverkarnas, men det var fortfarande långt ifrån en procent som fick problem med eld

fräsen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jan-11 kl 16:18 »
Vi har en v70 -99 med fyrhjulsdrift, inköpt i höstas då 855:an va slut som bil.
855 hatade jag att köra (framhjulsdrift, eller som jag säger, felhjulsdrift..) v70 kör jag mer än gärna, den är perfekt nu på vintern i halkan det är bara att tuta o köra, nästan lika bra som min 745:a!
farsan har oxå en v70 -99 som han haft nåra år nu o inte haft nåra problem, förutom att brorsan kört ut ett par gånger med den.. (felhjulsdrift på den..)

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser