Mina prioriterade projekt har en tendens att skifta fortare än jag kommer igång med dem...

Efter alla idéer om dieselmotor i MC-bil eller som släpvagn bakom en större bil har jag nu råkat få en saab 96 från 1964 till skänks. -Precis den årsmodell jag gått och drömt om i flera år. Härket är förstås ruskigt rostigt så det får bli fulfix med gamla bakplåtar och pinnsvets. Motor saknas också men det är inget större problem att få tag på en originalsnurra, alltså en trecylindrig 850cc tvåtaktare av ganska dålig design. Min besatthet att skjutsa hela familjen för några deciliter milen har kommit av sig, jag vill absolut åka tvåtakt! Åtminstone en liten stund, då det är gamla barndomsminnen som spökar.
Spökar gör också mina ekonomikörningsexperiment. Även om tvåtaktaren har sämre verkningsgrad än en fyrtaktare är det ändå intressant att se vad som kan göras relativt sett. Kanske är det så att en gammalmodig tvåtaktare har större förbättringspotential än en samtida fyrtaktare? -Som före-efter moddning alltså.
Originalmotorn i Saaben har låg kompression, har för mig den är ca 7:1. Att plana toppen och
återställa squishkanten borde göra en hel del. Sedan kan man säkert putsa bort gjutskägg och
vassa kanter i de olika kanalerna. Mickla med tändförställningen gör säkert något det också. Magra av bränsleblandningen känns spontant som en dålig idé men kanske man kan kompensera med ökad oljeinblandning? Eller mickla dit separatsmörjning från någon japansk mc?
Avgassystemet på prutt-saabarna känns som en mindre katastrof. -De tre avgasportarna löper
samman i ett kort grenrör som på en fyrtaktare och följs av några dämparburkar. Vad jag förstått nyttjas inte tryckpulserna för att underlätta och stoppa spolningscykeln i rätt ögonblick.
Med tre separata expansionskammare borde man inte bara kunna höja effekten utan även minska bränsleförbrukningen inom ett relativt smalt varvtalsområde. Om man stämmer av expansionskamrarna till varvtalet för max vridmoment istället för till högsta effekt borde man få bästa verkningsgrad?
Slutligen kan man bygga om växellådan från originalets kanske 5000 rpm vid 100 km/h till V4:ans ca 4000 rpm.
När jag lekt med detta ett tag och konstaterat med egna ögon att jag inte kan slå min V4:s ca 0,7 liter milen ger jag säkert upp och mekar in en liten diesel istället, men jag MÅSTE nog njuta av tvåtaktspruttet en stund först! -Men på MITT sätt!
