Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränsleekonomi: Missad detalj i färddatorn?  (läst 1744 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Bränsleekonomi: Missad detalj i färddatorn?
« skrivet: 15 feb-12 kl 20:28 »
Att man kan lära sig väldigt mycket om bilens/motorns verkningssätt för att spara bränsle med hjälp av en färddator är det nog få som tvivlar på. Nyss slog det mig att den grundläggande principen för eco-driving ändå helt har missats i färddatorer och liknande förbrukningsmätare!

Den kanske mest betydelsefulla tekniken för låg bränsleförbrukning är ju att planera sin körning som om bromsarna inte fungerar. Jag brukar säga att gaspedalen bara köper det vi vill ha för bensinen, nämligen farten framåt, medan bromsarna är det som kostar pengar eftersom de omvandlar vår dyra rörelseenergi till värdelös värme. Så varför inte börja mäta denna förlusteffekt? Det borde bli intressant och lärorik matematik att jämföra bilens inmatade effekt (bensinen) med den bortbromsade. 

Å andra sidan finns kanske inte så mycket att lära sig utöver det som redan är uppenbart: Varje gång man trampar på bromspedalen kostar det pengar. Men en bromsenergimätare skulle kanske ge en hel del insikter, och den skulle säkert underlätta om man vill försöka optimera körningen för en specifik sträcka man kör upprepade gånger.

Men hur mäter man bortbromsad energi på ett enkelt sätt? Om man inte hänger upp sig på att prompt mäta i exakta kW/h borde man få tillräcklig information av en rotationssensor och en analog trycksensor på bromsledningen. Åsså lite matte på det, i t.ex. en ATmega- eller PIC-processor med tjusig display.
« Senast ändrad: 15 feb-12 kl 20:33 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Bränsleekonomi: Missad detalj i färddatorn?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-12 kl 20:47 »
Har inget direkt svar på din fråga, men det här problemet med bortslösad bromsenergi borde vara löst den dagen elbilar med återmatande bromsar blir allmänt tillgängliga. På järnväg är detta redan vanligt. Fabulerar fritt nu men kunde man inte tagit tillvara bromsenergin i förbränningsmotordrivna bilar genom att bromsa mot en vätgasgenerator och sedan spä ut soppan med vätgas? Ja det är nog inte världens bästa verkningsgrad i det. Men bättre än bara bromsa mot skiva..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Bränsleekonomi: Missad detalj i färddatorn?
« Svar #2 skrivet: 04 mar-12 kl 14:38 »
En accelerometer borde göra jobbet.. Då mäts även motorbromsning.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

 

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bränsleekonomi: Missad detalj i färddatorn?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-12 kl 14:53 »

Men hur mäter man bortbromsad energi på ett enkelt sätt? Om man inte hänger upp sig på att prompt mäta i exakta kW/h borde man få tillräcklig information av en rotationssensor och en analog trycksensor på bromsledningen. Åsså lite matte på det, i t.ex. en ATmega- eller PIC-processor med tjusig display.

Eller också matar du in kända värden i en formel http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6relseenergi
Min bästa ägodel är min vedspis!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser