Att man kan lära sig väldigt mycket om bilens/motorns verkningssätt för att spara bränsle med hjälp av en färddator är det nog få som tvivlar på. Nyss slog det mig att den grundläggande principen för eco-driving ändå helt har missats i färddatorer och liknande förbrukningsmätare!
Den kanske mest betydelsefulla tekniken för låg bränsleförbrukning är ju att planera sin körning som om bromsarna inte fungerar. Jag brukar säga att gaspedalen bara köper det vi vill ha för bensinen, nämligen farten framåt, medan bromsarna är det som kostar pengar eftersom de omvandlar vår dyra rörelseenergi till värdelös värme. Så varför inte börja mäta denna förlusteffekt? Det borde bli intressant och lärorik matematik att jämföra bilens inmatade effekt (bensinen) med den bortbromsade.
Å andra sidan finns kanske inte så mycket att lära sig utöver det som redan är uppenbart: Varje gång man trampar på bromspedalen kostar det pengar. Men en bromsenergimätare skulle kanske ge en hel del insikter, och den skulle säkert underlätta om man vill försöka optimera körningen för en specifik sträcka man kör upprepade gånger.
Men hur mäter man bortbromsad energi på ett enkelt sätt? Om man inte hänger upp sig på att prompt mäta i exakta kW/h borde man få tillräcklig information av en rotationssensor och en analog trycksensor på bromsledningen. Åsså lite matte på det, i t.ex. en ATmega- eller PIC-processor med tjusig display.