Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljeblandad bensin i gräsklipparmotorn eller inte? Briggs&Stratton.  (läst 10173 gånger)

Xoot

  • Gäst
Ja. Ska det vara oljeblandad eller inte?
Jag minns faktiskt inte..

Skulle dra igång den idag efter lite lite renovering så tankade hälften blandad och hälften oblandad.  ;D
Den sitter på en Suffolk från urtiderna. Tycker mig se dessa på alla möjliga maskiner.


Bilden är tagen från nätet men min gräsklippare med samma motor är identisk.
Kan bifoga fler bilder om så önskas.

hustran

  • Inlägg: 1803
den skall ha ren bensin för du har väl oljetråg? Så är våra b&s motorer i alla fall.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
ren bensin i de 3 st b&s jag har haft.

Xoot

  • Gäst
Vad bra! Tack båda två. :)

Har nog aldrig sett så mycket smuts i en och samma förgasare som denna hade.  ::)
Luktade fotogen i tanken och silen som sitter i tanken har blivit täppt.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
Det där är inte en B&S-motor, utan Suffolk tillverkade sina egna motorer. Men precis som B&S är det en fyrtaktsmotor - alltså olja i oljetråget men ingen olja i bränslet.

Har den inte gått på länge och kanske vanvårdats tidigare så rekommenderar jag varmt att du gör ett oljebyte när motorn är ordentligt varmkörd, och byt olja en gång till när du har kört något tiotal timmar med den. Suffolkmotorer är alldeles för fina saker för att förstöras genom obefintlig eller uråldrig olja.

Broberg

  • Gäst
Ja. Ska det vara oljeblandad eller inte?
Jag minns faktiskt inte..

Skulle dra igång den idag efter lite lite renovering så tankade hälften blandad och hälften oblandad.  ;D
Den sitter på en Suffolk från urtiderna. Tycker mig se dessa på alla möjliga maskiner.


Bilden är tagen från nätet men min gräsklippare med samma motor är identisk.
Kan bifoga fler bilder om så önskas.


I den röde pluggen där framme ska du ha motoroljan.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
......Suffolkmotorer är alldeles för fina saker för att förstöras genom obefintlig eller uråldrig olja.
Vad roligt att någon annan har samma uppfattning som jag om gamla fascinerande engelska motorer :D   Den enklaste mekaniken har ett stort skönhetsvärde, just för att det enkla väl fungerande är vackert på nåt sätt  :-*

 
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Xoot

  • Gäst
Då är ni välkomna att hämta den utanför Båstad mot en mindre peng om ni gillar modellen.  :D
Kom över den lite överraskande och har egentligen redan en gräsklippare.

Tänkte först bygga om den och dra den efter fyrhjulingen för att slå lite sly.
Upphöjd på större hjul. Men kommer inte på någon bra lösning.  ;D

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
4taktare ren bensin...
2taktare oljeblandad...
Fjäderfän och kaniner

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
4taktare ren bensin...
2taktare oljeblandad...

Gäller nästan alltid (och mycket säkert för gamla gräsklippare)....men min röjsåg är en 4 taktare och skall gå på oljeblandat.

pålle

  • Gäst
Gäller nästan alltid (och mycket säkert för gamla gräsklippare)....men min röjsåg är en 4 taktare och skall gå på oljeblandat.
Vad är det för märke på den sågen?

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
Vad är det för märke på den sågen?

En Stihl, med 4 mix motor som påstås vara en 4 taktare och låter som en sådan, men är bränslesmörjd.

pålle

  • Gäst
En Stihl, med 4 mix motor som påstås vara en 4 taktare och låter som en sådan, men är bränslesmörjd.
ok jo då dom ska köras med två takts olja och är fyrtaktare.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
Förvisso finns det ju alltid udda motorer som är undantag från normala regler.

Många flygmotorer för omkring 100 år sedan var fyrtaktare men sög in bränslet via vevhuset och insugningsventilerna utgjordes av backventiler i kolvarna, så de smordes också med olja i bränslet.

Omkring 1939-40 tog DKW fram en tvåtakts bensinmotor, en V4 med två separata spolpumpcylindrar, den hade oljesumpsmörjning på samma sätt som fyrtaktsmotorer och behövde därför ingen oljeinblandning i bränslet. Men den kom aldrig till användning i någon bil eftersom andra världskriget kom emellan.

Och så kan man ju också tänka på alla halvmoderna tvåtaktare med separatsmörjning, men dem hittar man snarare i fordon såsom mopeder och snöskotrar än i gräsklippare och andra arbetsredskap.

bopålandet

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
Hej hopp B&S är en motor som byggs i USA och dom är fyrtakts motorer B&S har aldrig byggt några två takts motorer.
Finns inga ventiler i toppen på en B&S.
Dom har en gammal konstruktion som heter sidventils motor.
ventilarna sitter i motorn brevid kolven det inne bär att för bränings utrymmet är ganska stort så alla.Sedan.
B&S är fyrtakts motor så har dom olje tråg som man ska hälla motorolja i.
Och i tanken ska det vara ren bensin med fördel blyersättnings medel om det är en gammal motor.
För att spara ventilerna precis som man gör på alla andra äldre fyrtakts motorer.
Sid ventils motorer var genska vanligt på billiga motorer fram till CA 1955.

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
Fel. B&S tillverkar inga tvåtaktsmotorer idag men har gjort det förr i tiden (fram till någon gång på 1940 eller 1950-talet).

Moderna B&S-motorer av lite större typ (på snöslungor och liknande) har toppventiler, men de allra billigaste gräsklipparmotorerna som ska konkurrera i pris med Kinaprodukter har fortfarande sidventiler.

För gräsklipparmotorer och liknande ska man ALDRIG använda blyersättningsmedel, de motorerna går så lågt termiskt belastade att det inte är någon risk för skador på ventilsäten ändå, hur dåligt material tillverkaren än har använt. Det är risk för driftstörningar pga beläggningar på tändstiftet om man blandar i blyersättning i bensinen, dessutom kan blyersättningen sätta igen förgasarmunstycken om man låter motorn stå oanvänd t ex över vintern.

Ända sedan 70-talet har det stått i B&S instruktionsböcker att deras motorer ska köras på blyfri bensin om sådan går att få tag i.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser