Visserligen är de utvändigt synliga panelerna i en Trabantkaross av kompositmaterial, men karosstommen är ändå gjord av pressade stålplåtprofiler som rostar lika mycket eller lite som all annan bilplåt.
Så länge man har använt skivbromsar i personbilar så har det alltid varit en eller annan biltillverkare som har haft problem med att få bromsskivorna att hålla. Exempelvis var det för 25 år sedan Ford som hade bekymmer med att skivorna blev skeva på Scorpio och Sierra, och för 10-15 år sedan hade VAG-koncernens olika märken stora problem med sprickor i ventilerade skivor. Rent allmänt har bromsskivornas livslängd minskat sedan man gick över till asbestfria bromsbelägg, men å andra sidan håller beläggen bättre.
På 70- och 80-talet var det normalt att bromsbeläggen höll 5000 mil, och efter fyra beläggbyten, alltså 20000 mil var nog även skivorna utslitna.
När asbest förbjöds strax före 1990 tog det några år innan tillverkarna fick fram bra asbestfria bromsbelägg, under den första tiden fanns det en del belägg som knappt ens höll 1000 mil medan andra typer nötte ner skivorna på nolltid eller gnisslade och skrek kraftigt.
Numera håller beläggen 10000-15000 mil men när beläggen är slut är det som regel också dags att byta bromsskivor. En fördel med att ha belägg som sliter lite mer på skivorna är att skivorna inte blir så rostiga och repiga som de kunde bli förr i tiden.