Man brukar inte behöva byta tomgångsventilen (även kallad tomgångsmotorn). Men ta loss den och gör rent ordentligt inuti slangnipplarna och där innanför. Ställ den med nippeländen nedåt i en burk med lite bensin och låt den stå där flera timmar, borsta sedan ur med en gammal tandborste och blås torrt med tryckluft. Vrid på ventilsliden med en pinne och kolla att den går lätt hela vägen och fjädrar tillbaks entydigt till ändläget. Om du har tillgång till ett likspänningsaggregat med variabel utspänning, koppla in spänning därifrån till de två elanslutningarna och se vad som händer. Sliden ska börja röra på sig vid ca 2 V och ha gått till ändläget vid ca 10 V, om man varierar spänningen så ska den följa med snällt utan tendens att haka fast eller konstra.
En annan vanlig anledning till konstig tomgång är att gasspjällkontakten krånglar eller att någon hylsa har lossnat ur kontaktdonet till den. På en del Volvo 740/940 är kabeln till den så hårt sträckt att hylsorna kan ryckas loss, speciellt när det är kallt, bilen är gammal och kablarna styvare än vanligt. Gasspjällkontakten kollar man enklast genom att lossa kontakten och ohmmäta med en multimeter. Mellan mittstiftet och det ena ytterstiftet ska det vara kontakt vid tomgång men avbrott så snart man öppnar gasspjället det minsta lilla. Mellan mittstiftet och det andra ytterstiftet ska det bli kontakt när man närmar sig fullgas men avbrott annars.
Ytterligare en sak som kan förekomma på bilar som har gått mycket långt, speciellt om det är oljigt och söligt i motorrummet, är att kabelstammen som går på vänster sida av motorblocket har skadats - antingen skavts sönder av något klammer eller vass kant, eller att isoleringen på innerledarna i kabelstammen har blivit spröd pga värme och olja och börjat flagna av, så man får slumpmässiga kortslutningar mellan olika ledare därinne. I så fall får man ta loss kabelstammen ur bilen - det är ganska enkelt, det är ett antal kontaktdon att lossa på motorn, vid höger fjäderbenstorn och till vänster i motorrummet. Ta in den i värmen och skär upp skyddsslangen på det kritiska stället där den har legat an mot motorblocket och se hur det ser ut där innanför. Om inte bilen ska gå så många år till kan man nöja sig med att isolera med eltejp, har man större ambitionsnivå på reparationen får man klippa bort kabelbitar med spröd och dålig isolering och ersätta med ny kabel med samma area, skarva med lödning och isolera med krympslang.
Ytterligare en sak som alltid är bra att göra på en Volvo med LH 2.4 insprutning som uppvisar konstiga fel är att läsa av felkoder med diagnosdosan längst bak till vänster i motorrummet. Anvisningar och felkodslistor kryllar det av bl a på diverse Volvoforum på nätet. Tänk på att man måste läsa av i två omgångar, både för insprutnings- och tändsystem var för sig, för att vara säker på att hitta alla eventuella felkoder som har med motorn att göra.